KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Realizace stejného projektu trvala v Rakousku dva a půl roku, v ČR pouze šest měsíců,“

„Realizace stejného projektu trvala v Rakousku dva a půl roku, v ČR pouze šest měsíců,“

Publikováno: 3.5.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 23:03
Rubrika: Zajímavosti

řekl v souvislosti s realizací systému elektronického mýtného generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Společnost AŽD Praha zajišťovala pro firmu Kapsch výstavbu infrastrukturní části.


Zdeněk Chrdle

Provoz systému vybírání mýtného byl spuštěn k 31. prosinci 2006. Jednalo se celkem o 171 mýtných bran, avšak z jakého důvodu se podařilo vyřešit problém napájení u pouhých 16 z nich?
Komplikací, které zpozdily kompletní realizaci této části projektu, byla celá řada. První byl časový posun u podpisu smlouvy mezi Kapschem a státem. Tento posun samozřejmě způsobil následné zpoždění podpisů smluv mezi Kapschem a jeho subdodavateli. Sem patří i smlouva se společností AŽD Praha, která v celém projektu zajišťovala výstavbu infrastrukturní části. Nízkonapěťové přípojky realizuje pražská firma Eltodo EG.
Dalším závažným problémem byl výnos Krajského soudu v Brně, který po odvolání jednoho z neúspěšných účastníků soutěže pozastavil na týden veškeré aktivity v rámci projektu. Podle předpisů jsme museli vše rozestavěné zakonzervovat, bohužel jsme ale také museli pozastavit činnost našeho subdodavatele – firmy Eltodo – při komunikaci s úřady v rámci zajišťování stavebních povolení pro napěťové přípojky. Po týdnu jsme sice mohli začít znovu pracovat, tento týden pozastavení však pro nás představoval více než tři týdny dalšího zdržení a navíc i nemalé fi nanční náklady. Poslední významný problém vyvstal v souvislosti s budováním nízkonapěťových přípojek. Mnohé pozemky neměly známé majitele, nebo majitelé byli v cizině, či také odmítli dát ke stavbě povolení.

Kdy bude problém zcela vyřešen?
Vlivem těchto skutečností bylo patrné, že k 1. lednu 2007 nemohou být všechny přípojky hotovy. Kapsch o této věci následně jednal. Výsledkem jednání byla dohoda o provizorním řešení v podobě instalace dieselagregátů, kterých bylo na počátku roku kolem 150. K dnešnímu dni náš subdodavatel, firma Eltodo, zajistila 35 pevných nízkonapěťových přípojek. Většina dieselagregátů bude odstraněna nejpozději do 30. června letošního roku.

Jak byste zhodnotil doposud odvedenou práci českých firem na celém projektu?
Řeknu asi to, co bohužel, k mé velké lítosti, zatím nikde nebylo řečeno. České fi rmy pracovaly s takovým nasazením, že projekt, jehož realizace při srovnatelném objemu trvala v Rakousku dva a půl roku, zvládly za šest měsíců. Musíme si přiznat, že podmínky nebyly zcela ideální. Dílem tím, že se jednalo o pilotní projekt v ČR, což znamená, že vlastně nikdo zcela přesně nevěděl, co nás čeká, dílem i kvůli různým politickým pohledům na projekt samotný atd.

Jak je zajištěna stabilita mýtné brány pro případ dopravní nehody, extrémních povětrnostních podmínek apod.
Bezpečnostní parametry pro výstavbu bran jsou přísné. Veškerá konstrukční a projektová dokumentace podléhala schvalovacím procesům. Každá brána má svoji složku dokumentace, kde jsou veškeré potřebné doklady včetně např. chemického složení betonu a jeho působení na materiál brány. Brány mají zpracovány posouzení statického a dynamického namáhání, působení větru, námrazy, nárazu atd.

Jsou portály v současné době využívány pouze k vybírání mýtného od kamionů?
Samozřejmě je možné brány využívat i k dalším účelům jako například k měření rychlosti ať okamžité, či úsekové nebo je lze využít i k vyhledávání kradených vozidel. AŽD jako dodavatel těchto technologií v případě zájmu ze strany státu samozřejmě nabídne své možnosti řešení. Jako příklad toho, co jsme v oblasti dodávek zmiňovaných silničních technologií již realizovali, bych mohl uvést monitorovací a řídící technologie instalované v tunelu Valík. Zde měří úsekovou rychlost a naše systémy zajišťují vážení vozidel a další související funkce.

Jsou ještě neodkryty nějaké perličky, které jsou neobvyklé a přesto nebyly doposud zmíněny?
Rád bych snad něco dodal k problematice tzv. vad a nedodělků. Jak jsem již uvedl, stavba byla realizována v rekordně krátkém termínu a řada nedostatků se nepochybně vyskytla. Naprostá většina „vad a nedodělků“ nebrání plnému provozu mýtného systému. V zimě jsme třeba nezatravňovali bezprostřední okolí 171 mýtných bran, protože v tu dobu to nemá příliš smysl. To však znamenalo, že jsme hned měli 2 × 171 nedodělků (u každé brány na obou stranách dálnice). Nebo při manipulaci s branami někde došlo k poškození jejich nátěru. K nápravě dojde také v nejbližší době. Domnívám se proto, že minimálně v případech, v nichž za nápravu zodpovídá AŽD Praha, budou nedodělky odstraněny v krátké době.

Tento rozhovor v nezkrácené podobě naleznete v časopisu Silnice Železnice 1/2007.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (118x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (116x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice