Rakousko bude dál pokračovat ve stavbě dálnice z Vídně do Brna
Rubrika: 2010
Rakousko bude dál pokračovat ve výstavbě dálnice z Vídně do Brna. Do roku 2016 by měla vést do Poysbrunnu, který leží asi 10 kilometrů od hranice. Až k ní ale dálniční pruhy zřejmě nedosáhnou. Obchvat kolem příhraniční obce Drasenhofen by měla tvořit silnice s jedním pruhem v každém směru. Shodli se na tom dolnorakouský hejtman a rakouská ministryně dopravy.
Od počátku roku vede dálnice A5 z Vídně do Schricku. Zbývajících 33,5 kilometru k hranici mělo být podle plánů uvedeno do provozu v roce 2014. Rakousko kvůli úsporám v rozpočtu původně zvažovalo, že by ze Schricku do Česka postavilo už jen dvouproudovou silnici. Odvolávalo se i na to, že na české straně by jeho dálnice stejně navázala jen na rychlostní komunikaci R52 s jedním pruhem v každém směru. Kolem výstavby této silnice navíc panují spory.
Podle dolnorakouského hejtmana Erwina Prölla se nyní podařilo zajistit prodloužení dálnice a úplná dostavba je ve výhledu. S budováním další etapy ze Schricku do Poysbrunnu by se mělo začít v roce 2013. Hejtman uvedl, že posledních asi devět kilometrů do Drasenhofenu se má stavět "po úsecích". Prvním krokem by měl být právě obchvat Drasenhofenu, ale jen s jedním pruhem v každém směru.
Výstavba dálnice a dalších tří rychlostních silnic se ve spolkové zemi tedy nestopne, jen se přejde na levnější verzi. Ministryně dopravy Doris Buresová se zmínila o "částečné realizaci a předimenzování". Ve svém rozpočtu na příští rok a další léta totiž musí kvůli vládnímu úspornému balíčku ušetřit několik miliard eur.
"Žádný projekt se neškrtne. Žádná stavba se nezastaví a prosadí se tak, že na jedné straně splní účel a na druhé straně naplní potřeby," uvedl Pröll. Podle něj je dobudování dálnice a dalších rychlostních cest důležité pro hospodářský rozvoj spolkové země a zastavení výstavby by byla "rána pro kvalitu místa". Do roku 2016 by se v Dolních Rakousech, které sousedí s jihem Moravy a částí Čech, mělo podle Buresové do výstavby silnic investovat 1,2 miliardy eur (29,5 miliardy Kč).
Na české straně zbývá dokončit úsek R52 z Pohořelic k hranici. Ministerstvo dopravy náklady odhaduje na deset miliard korun. Loni v listopadu územní plán Břeclavska, který s touto kontroverzní silnicí počítal, zrušil Nejvyšší správní soud. Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška je stavba pro kraj prioritou. Nedávno uvedl, že věří, že se do roku 2014 podaří v souladu s mezivládní dohodou mezi ČR a Rakouskem výstavbu zahájit budováním obchvatu u Mikulova.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.