KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Rádi pracujeme pro investory, kteří přemýšlí hlavou,“

„Rádi pracujeme pro investory, kteří přemýšlí hlavou,“

Publikováno: 25.6.2018
Rubrika: Zajímavosti

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Martin Havelka, předseda představenstva holdingu enteria, který sdružuje jedenáct firem s celkovým obratem mezi 3 – 4 miliardami ročně. Páteř byznysu tvoří menší stavební zakázky v klíčových regionech, kam patří primárně domácí Pardubický kraj, ale postupně se enteria rozrůstá i do dalších oblastí Čech, Moravy a Slezska. „Obecně řečeno, chceme dělat na stavbách, kde máme vysokou přidanou hodnotu. Což znamená, že na ně nasadíme své lidi, využijeme vlastní technologie a naopak externě nakoupíme co nejméně,“ zdůrazňuje Havelka s tím, že enteria bude vždy stát na více nohou a nemá ambici stavět obří projekty typu velkých dálnic nebo železničních koridorů. „I to bychom uměli, ale za jakou cenu? Museli bychom nasadit všechny naše kapacity a ztratili pozice jinde.“

Jaká je role enterie v rámci holdingu?
Holding enteria vznikl před deseti lety, kdy se vyčlenil ze společnosti Chládek a Tintěra Pardubice a. s. Poskytuje servis pro všechny naše dceřiné firmy, které staví. Samotná společnost enteria nestaví nic.

Překvapilo mě, že máte poměrně vysokou rentabilitu – osm procent v roce 2015, pět procent o rok později – ačkoliv ceny stavebních prací nejsou zrovna na vrcholu. Jak si vybíráte zakázky?
Samozřejmě jsme měli kdysi i lepší rentabilitu, než zmiňovaných osm procent. Ale vždycky si kladu otázku, co je strategií firmy a kam chcete, aby směřovala. Kupříkladu my necílíme na stavby typu D35 nebo velkého železničního koridoru, protože jsou mimo naši obchodní strategii. Asi bychom je zvládli, ale museli bychom na ně vyčlenit většinu kapacit a tím bychom ztratili konkurenční výhodu v oblastech, kde působíme dlouhodobě.

Jaká je tedy vaše strategie?
Chceme dělat na stavbách, kde máme vysokou přidanou hodnotu. Což znamená, že na ně nasadíme své lidi, využijeme vlastní technologie a naopak externě nakoupíme co nejméně. A naše strategie směřuje primárně do České republiky. Zaměřujeme se hlavně na menší investice v řádech desítek, maximálně stovek milionů korun, a rovněž na opravné práce. Tam si myslím, že jsme nejsilnější.

Takže hlavně krajské stavby?
Přesně tak, krajské stavby jsou pro nás klíčové a samozřejmě tomu uzpůsobujeme i investice. Stavíme druhou obalovnu ve Chvaleticích a další vlastníme v Týništi nad Orlicí. Jsme tak schopni nabídnout – a teď se bavíme hlavně o Pardubickém kraji – kvalitně odvedenou práci. Myslím si, že v rámci krajských silničních a železničních staveb jsme relativně silní.

Co pozemní stavitelství?
V pozemních stavbách vykazujeme za celý holding obrat něco přes miliardu korun. A nejde jen o novostavby, dost se věnujeme i rekonstrukcím. Pracujeme pro státní i soukromý sektor.

Pro koho pracujete raději?
Jak říkával jeden můj moudrý kolega, neberte bytovky a bazény. To jsou dva druhy staveb, kterých když se vyvarujete, budete v pohodě.

Developerské projekty jsou u vás tabu?
Developeřinu děláme úplně minimálně nebo ji děláme pro investory, se kterými se velmi dobře známe. Pro velké developery ale nestavíme. Abych ale odpověděl na vaši předchozí otázku, radši děláme pro takového investora, který přemýšlí hlavou. Pokud má být stavba dobrá, musí fungovat komunikace mezi investorem, projektantem a dodavatelem.

Jaká je vlastně kvalita projekčních prací a máte vlastní projekční tým?
Máme projekční tým, který není součástí holdingu enteria, ale je to firma, se kterou spolupracujeme od začátku. Kvalita projektů je odvislá od toho, kolik je na ně času a jak je projektant schopný přemýšlet a z druhé strany, jak jsou s ním úředníci schopni jednat. Oproti minulosti se ale kvalita projektů zlepšila. Vždy je klíčová komunikace s investorem. Posun k lepšímu zaznamenáváme rovněž ve státním sektoru.

Jak se může investorům pomoci, aby mohli připravovat stavby rychleji?
Tak za prvé určitě zákony. Potom dobré personální nastavení a dlouhodobé, strategické plánování.

Investovali jste do nové podbíječky nebo obalovny. Je to příprava na stavební boom, který má údajně přijít? Chystáte ještě nějaké další technologické investice?
Jako holding samozřejmě máme nějakou akviziční strategii. Založili jsme společnost Hrochostroj a nakoupili stroje, které potřebujeme k naší stavební činnosti. Před dvěma lety jsme postavili obalovnu v Týništi. Ale nemyslím si, že bychom to dělali kvůli tříletému stavebnímu boomu. Stavíme firmu na delší období a tyto investice přišly jakýmsi přirozeným vývojem.

Kolik jste investovali?
Za poslední tři roky jsme proinvestovali skoro miliardu. Je to naše dlouhodobá strategie být silní na trhu a mít nejen lidi, ale i technologie. Na krátkodobý boom se ale nedá reagovat investicemi. Vše plánujeme dlouhodobě.

Neplánujete expandovat i do jiných regionů, než ve kterých nyní působíte?
Je jasné, že nejsilnější jsme tady na Pardubicku. Ale když se na to podíváte logicky, silniční trh je předurčen obalovnami, kolem kterých se pohybujeme. Firma Marhold, která se věnuje pozemnímu stavitelství, má dvě strategické oblasti. Jednou z nich je zateplování, a jelikož má prověrky, tak i zakázky pro Ministerstvo obrany. Instav Hlinsko je regionální firma, která působí na Vysočině. A pokud se bavíme o expanzi, tak vlastníme společnost Hroší stavby Morava, která je takovým menším obrazem Chládek a Tintěra Pardubice v moravském regionu. Velmi rychle jsme ale pochopili, že ostravský region je specifický.

Jak si vybíráte firmy pro akvizice?
Naše akviziční politika je nezakládat firmy, ale kupovat firmy s minulostí a kompatibilní firemní kulturou, která je slučitelná s tou naší.

V krizi jste nepropouštěli, jak se vám podařilo udržet týmy lidí?
Lidi jsou tím nejcennějším, co máte. Pro nás jako management bylo rozhodování snazší, protože jsme věděli, co chtějí akcionáři a ti chtěli primárně investovat do lidí. Podle mě se jim jejich prozíravost vyplatila a díky kvalitním lidem dokážeme velmi solidně fungovat.

Ve firmě působíte dlouhá léta, co je pro vás v práci klíčové?
Je to poměrně jednoduché. Podařilo se nám vybudovat fungující holding, přesto – a to hlavně – i takhle velká firma je pořád postavená na osobních vazbách a důvěře. Rodinné prostředí je pro mě klíčové, proto tady dělám rád a pořád mě to baví.

Jak jste se vlastně dostal ke stavařině?
Je to velké rodinné dědictví. Moje maminka projektovala silnice a otec zase dlouho pracoval na dráze.

Dostanete se dnes ještě vůbec na stavbu?
Většinou se tam dostanu při nějakých oficiálních příležitostech, když stavbu zahajujeme nebo naopak předáváme. Případně pokud kluci z terénu potřebují nějakou konzultaci. 

Jak se snažíte zvládat stres z manažerské funkce?
Co je to stres?:) Věnuji se outdoorovým sportům, rád jezdím karavanem po Evropě i po Česku, a mám rád pohyb v přírodě. To je můj relax.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Martin Havelka

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (75x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice