R52 – podle ekologů nesmyslná stavba Evropy
Rubrika: Aktuality
Ekologové umístili projekt stavby rychlostní silnice R52 z Brna do Vídně na třetí z 50 příček podle nich nejnesmyslnějších projektů v Evropě, které usilují o finanční podporu z EU. R52 za 10 miliard korun by měla stát v roce 2014. Stavbu prosazuje Jihomoravský kraj s Ředitelstvím silnic a dálnic.
'Projekt R52 jsme prezentovali v Bruselu. Do čela žebříčku jej umístili členové ekologických organizací Přátelé Země a CEE Bankwatch Network,' řekl Pavel Přibyl. Na prvním místě se umístil záměr výstavby devíti spaloven v Polsku a na druhém tamní záměr výstavby magistrály Via Baltica, která by měla protnout přírodně cenná území. Ochranáři považují projekty na seznamu nejen za kontroverzní, ale i zbytečné. Jejich výstavbou by bylo proinvestováno 550 miliard korun.
Záměr výstavby R52 patří na Moravě k nejkontroverznějším projektům. Plány Jihomoravského kraje a ŘSD kritizovala nejen Evropská komise, ale i ombudsman Otakar Motejl. Výhrady mají k tomu, že se dosud zvažuje jen jedna varianta budoucí hlavní trasy Brno-Vídeň, která by měla vést přes Mikulov. Znamenalo by to rozšířit silnici protínající vodní dílo Nové Mlýny na Břeclavsku a táhnout rušnou dopravu těsně kolem Chráněné krajinné oblasti Pálava a dalších přírodně cenných oblastí.
Vláda v záři 2007 uložila ministerstvu dopravy, aby s ministerstvem životního prostředí vytvořilo komisi, která posoudí variantu, kterou navrhli ekologové. Komise zatím nevznikla. Podle ochranářů by trasa měla vést po současné dálnici D2. U Břeclavi by pak stačilo postavit městský obchvat a přivést dopravu z dálnice na hranice s Rakouskem.
Tato varianta je podle ekologů šetrnější a navíc z hlediska ochrany přírody přijatelnější. Kraj s tím nesouhlasí a tvrdí přesný opak. Podle jihomoravské radní Anny Procháhkové je trasa přes Břeclav mnohem horší než původní varianta přes Mikulov. Předpokládané náklady jsou prý ještě o jednu až dvě miliardy vyšší. Studie, která by srovnala obě varianty, je proto podle Procházkové zbytečná a kraj se v příštích měsících pokusí evropské komisaře v Bruselu přesvědčit, aby na ni nadále netrvali.