KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Publikace Silniční mosty a lávky – úryvek z úvodního slova Jiřího Stráského

Publikace Silniční mosty a lávky – úryvek z úvodního slova Jiřího Stráského

Publikováno: 2.6.2008, Aktualizováno: 20.1.2010 00:15
Rubrika: Aktuality

Snad ve všech světových jazycích slovo most vyjadřuje nejen způsob překlenutí fyzických překážek, ale má i přenesený význam k vystižení spojení lidí, názorů a myšlenek. Proto mají mosty takový symbolický význam.

Mluvíme-li o stavbě mostů, říkáme umění stavět mosty, když mluvíme o jejich návrhu, používáme výraz umění navrhovat mosty. K tomu, abychom mohli navrhnout most, nepotřebujeme jenom cit pro tvar a hmotu, ale musíme mít také hluboké znalosti o materiálech, matematice, fyzice a mechanice, musíme rozumět konstrukcím a jejich technologiím.

Mostní stavitelství má v českých zemích dlouhou tradici. Ve všech obdobích i za rozdílných společenských podmínek navrhovali čeští inženýři konstrukce úměrné měřítku krajiny, konstrukce, které českou krajinu jemných rozměrů nepřehlušovaly, ale doplňovaly. Mosty, které vyjadřovaly povahu přemostění, konstrukce, jejichž architektura respektuje základní funkci bezpečného a hospodárného převedení dopravy přes přírodní a umělé překážky.

Současně se vždy snažili navrhovat moderní konstrukce budované progresivními technologiemi. Podíleli se na rozvoji a vývoji ocelových a betonových konstrukcí. Aktivně rozvíjeli předpjatý beton nejen proto, že umožňuje překlenout větší rozpětí, ale především proto, že představuje tvůrčí způsob myšlení a navrhování. Navržené konstrukce nejsou stejné, mají různá řešení architektonická a konstrukční, ukazují na rozdílné invence, názory a zkušenosti jejich projektantů a stavitelů. A to je správné, život je krásný, protože je mnohotvárný.

Ukázky z publikace Silniční mosty a lávky:

Str. 1 - pdf

Str. 2 - pdf

Jiří Stráský, (úryvek z předmluvy publikace Silniční mosty a lávky)

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (51x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (43x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (36x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice