KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    První sníh pardubické silničáře nepřekvapil

První sníh pardubické silničáře nepřekvapil

Publikováno: 12.12.2016
Rubrika: Zajímavosti

Na silnicích už všichni řidiči zaznamenali první sněhový poprašek. Pro řidiče takovéto období znamená velkou bdělost, ale pro silničáře obrovský kus odpovědné práce. Zimní údržba silnic je jasně dána zákonem a navazujícím předpisem, který se nazývá „Operační plán zimní údržby“ pro příslušný rok vyhotovený na silnice I., II. a III. třídy.

Pro správu a údržbu silnic pardubického kraje je zimní údržba rutinní záležitostí. Ale i tak vše musí mít svá pravidla. Velmi silný spis operačního plánu jasně dává najevo, jak se má při zimní údržbě postupovat. „Plán obsahuje detailní, věcné a časové řešení zimní údržby silnic. Pokud se týká systémů v našem kraji, tak údržba se provádí tzv. okruhy zimní údržby. To znamená, že na úseku, který je historicky navržen v rozmezí 30 – 50 km podle obtížnosti, je nasazeno těžké vozidlo s pluhem a posypovou nástavbou. Dále ještě výpomoc v podobě traktoru s radlicí pro případ spadu většího množství sněhu.“ Upřesňuje postup ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec.

PŘI POTÍŽÍCH VYJÍŽDĚJÍ TRAKTORY

Silničáři mají v Pardubickém kraji na starosti přes 3 tisíce kilometrů silnic. Jakmile je zima náročná, přechází se z prodloužených směn na směnný provoz s nepřetržitým nasazením lidí. Zima začíná pro silničáře 1. listopadu. V mnoha případech se stalo, že v Pardubickém kraji bylo nutné upravit vozovky dříve. To se týká především území kraje s vyšší nadmořskou výškou, např. okolí Králik, Lanškrouna, Poličky, Hlinska a dalších výše postavených lokalit. „Všichni naši zaměstnanci už prošli školeními. Přestavěli jsme i techniku, která je určena na zimní údržbu. Dnes je tato technika tak moderní, že přestavba není záležitost dvou nebo tří směn, jak tomu bývalo dříve. V dnešní době je to otázka hodin. Máme rozsáhlé vybavení, které může provádět zimní údržbu. Jen pro představu, v našem regionu máme k dispozici 96 automobilů plus dalších 15 rezervních souprav. Také máme vlastní a nasmlouvané zálohy v podobě traktorů se stěrkami, kterých je celkem 170.“ Dodal Miroslav Němec.

NEPRŮJEZDNÁ R35

Správa a údržba silnic je připravena i na krizovou situaci. Kdy k tomuto dochází? V okamžiku, kdy SÚS přestane stíhat zákonem stanovené časy, které jsou pro jednotlivé pořadí důležitosti stanoveny. V tom případě se vyhlašuje krizové řízení. Vedoucím krizového štábu je ředitel organizace. Pokud se situace vyhrotí až ke kalamitě, v tomto případě se řízení této situace ujímá hejtman, krajský policejní ředitel a ředitel hasičského záchranného sboru. Ve spolupráci s integrovaným záchranným systémem se řeší krizový stav. I takovéto zkušenosti mají v pardubickém regionu silničáři za sebou. Celou situaci nám popisuje ředitel Miroslav Němec: „Tu situaci si pamatuji velice přesně, bylo to 17. února a já se vracel ze Svitav po silnici R35 a padal krásný mokrý sníh. Kamiony přede mnou zpomalovaly, zpomalovaly, až se úplně zastavily. Mezitím jsem se dobelhal do práce a pak jsme dva dny nespali. Tenkrát na té silnici zastavily všechny vozy z obou směrů, a ten volný pruh na středu vozovky ucpali nedočkaví řidiči, kteří chtěli předjíždět. Z Hradce Králové až do Mohelnice stála auta ve třech řadách, hustě sněžilo a foukal vítr, pokud si dobře pamatuji.“ K rozpletení takovéto kolony je zapotřebí těžká technika. Musejí se uvolnit křižovatky, které jsou přímo napojeny na hlavní tepnu a poté se na silnici vrhnou posypové vozy. V takovém okamžiku je potřeba být trpělivý a vyčkat až se silničářům podaří prohrnout první volnou cestu. Poté se vše postupně uvolňuje. V takovémto případě je jasná i priorita, kdy nejprve jdou na řadu silnice I. třídy poté II. a III. třídy.

Pro představu: běžný výdaj na zimní údržbu jednoho kilometru je okolo 50 tisíc korun na rok. Sypače používají přes zimní období drť, písek a chemické sypače na běžnou kuchyňskou sůl. Jaký materiál se v dané lokalitě používá, to je také velmi dopodrobna sepsáno v pravidlech o zimní údržbě. Auta používají radlice. Nejmodernější jsou segmentové. Radlice je široká 3,3 až 3,5 metru. Segmentové dělení je po jednom metru a je konstruov ané tak, že pokud není, povrh silnice rovný, tedy jsou vyjeté koleje, jednotlivé segmenty si poradí i s těmito nerovnostmi. V jakém případě se hází sůl? To je v celku jednoduchá odpověď, jakmile je na vozovce méně jak 3 cm sněhu, při větší vrstvě to nemá smysl. Především se jedná o zbytečně vysoké náklady na rozpouštění silné vrstvy sněhu. Auta zapínají posyp většinou ve fázi, kdy mají vypluhované obě dvě části silnice.

POSYPOVÉ VOZY NEMAJÍ V SILNIČNÍM PROVOZU ŽÁDNOU VÝHODU

Vozidla správy a údržby silnic jsou posuzována jako běžný účastník silničního provozu. Z právního pohledu nemají na vozovce žádnou výjimku. Řidiči musí velmi dobře analyzovat, jaký je momentální stav dané komunikace. Buďme tedy ohleduplní k našim pomocníkům, kteří nám usnadňují rychlý a hlavně bezpečný průjezd v zimním období.

foto: Vlastimil Raška

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
První sníh pardubické silničáře nepřekvapilPrvní sníh pardubické silničáře nepřekvapil

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (177x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (106x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (98x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice