KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Hydroizolace    První dřevěný ekotunel na Slovensku a jeho hydroizolace

První dřevěný ekotunel na Slovensku a jeho hydroizolace

Publikováno: 2.7.2008, Aktualizováno: 24.11.2008 19:47
Rubrika: Hydroizolace, Tunely

Na provádění izolací staveb všeho druhu proti vodě se zvláštním zaměřením na izolace inženýrských staveb, zejména pak mostů na pozemních komunikacích se specializuje společnost Izomex z Brna. V loňském roce společnost výrazně překročila celkový jeden milion metrů čtverečních aplikovaných kompletních izolačních systémů staveb, přičemž izolace mostů na pozemních komunikacích činí z celkového rozsahu prací více jak tři čtvrtiny. V posledních letech společnost každoročně realizuje kolem 200 tisíc metrů čtverečních izolačních systémů, přičemž vzrůstající tendenci mají aktivity společnosti také na Slovensku.

OBCHODNÍ AKTIVITY NA SLOVENSKU

Na území České republiky je fi rma na trhu lídrem v oblasti mostních izolací z asfaltových izolačních pásů, přičemž v posledních letech aplikuje téměř výhradně izolační systém Bitumelit – tj. asfaltový izolační pás Bitumelit PR5 z výroby společnosti Dehtochema Bitumat, kombinovaný se speciální úpravou mostovky zpravidla pečetící vrstvou z nízkoviskózní epoxidové pryskyřice. Tento systém se stal v České republice nejpoužívanější na silničních a dálničních mostech a získal pevné místo na trhu také v Polsku, Bulharsku a dalších evropských státech. Před několika lety byl rovněž poprvé aplikován na Slovensku. Do roku 2006 největší referencí zde byl mostní objekt na obchvatu obce Ožďany s výměrou více jak 6.000 m2.

Díky rozvíjející se spolupráci se společnostmi Stavby mostov Slovakia, Bögl a Krýsl a obnovení spolupráce se společností Inžinierské stavby Košice celkový objem izolačních prací na Slovensku v roce 2007 přesáhl 30.000 m², přičemž některé nedokončené stavby, původně plánované na tento rok, byly z pohledu izolací přesunuty na rok příští. Mezi nejvýznamnější zakázky patří mosty u Oravského Podzámku, kde byla aplikována technologie Mastertop, Bitumelit a několik objektů na D1 v úseku Važec – Jánovce, (technologie Mastertop/Bitumelit a MC DUR/Bitumelit).

IZOLACE DŘEVĚNÉ KONSTRUKCE EKOTUNELU NAD D1

Mezi mostními objekty realizovanými v roce 2007 na Slovensku zaujímá zcela mimořádné místo pilotní projekt ekotunelu (též ekochodu) vybudovaného nad dálnicí D1 v úseku Mengusovce – Jánovce III. etapa (objekt C 231). Hlavní zhotovitel stavby – SMP CZ společně se svoji dceřinnou fi rmou Stavby mostov Slovakia a projekční organizací Valbek předložil investorovi návrh na záměnu původně navrhované železobetonové obloukové konstrukce za konstrukci dřevěnou vyrobenou z obloukových lepených lamelových nosníků. Nové řešení znamenalo nejen úsporu celkových nákladů na realizaci stavby a zjednodušení stavebních prací v návaznosti na staveništní provoz po trase dálnice, ale také významnou inovaci v mostním stavitelství první svého druhu ve Slovenské republice. Výrobou a montáží dřevěných nosníků byla pověřena společnost CB, zhotovením hydroizolačního souvrství Izomex.

S ohledem na nespornou originalitu celého díla jako celku a zvláště použitého konstrukčního materiálu byly na návrh izolace kladeny enormní požadavky, zvláště z hlediska jejího vysokého stupně bezpečnosti a dlouhodobé funkční spolehlivosti. Proto byla návrhu izolačního systému věnována mimořádná pozornost a byly důkladně zvažovány všechny v úvahu připadající technologie – od klasických asfaltových přes foliové až po speciální (kupř. bentonitové rohože). Bylo nutno také přihlédnout k požadavku na odolnost izolace proti prorůstání kořínků vegetace, kterou lze předpokládat vzhledem k charakteru přesypané konstrukce, stejně tak jako k řešení detailů , zvláště napojení izolace vlastní obloukové konstrukce na obvodové atiky a na betonový základový práh.

Dále bylo nutno brát v úvahu způsoby aplikace jednotlivých systémů, jejich fixace k podkladu apod., opět s přihlédnutím na rozměry a tvar konstrukce v návaznosti na obtížnou manipulaci se zpracovaným materiálem i obtížný pohyb pracovníků na povrchu obloukové konstrukce. Takto stížené pracovní podmínky nesmějí mít negativní dopad na kvalitu vlastního provedení díla. Nakonec bylo rozhodnuto aplikovat z důvodů bezpečnosti dva nezávislé izolační systémy z různých materiálů, využívající v max. míře jejich přednosti. Přitom byly zvoleny systémy, dlouhodobě v praxi prověřené z hlediska funkční spolehlivosti a životnosti, ale také s přihlédnutím k jejich mechanické odolnosti jak vůči případnému mechanickému poškození při následných stavebních pracech, tak i během celé životnosti objektu.

Byla proto dána přednost robustnímu, vysoce odolnému izolačnímu systému ze dvou vrstev asfaltových izolačních pásů s modifikovanou povlakovou hmotou elastomery.

Byla zvolena kombinace asf. pásu s vysokopevnostní nosnou vložkou ze sklotkaniny s pásem s nosnou vložkou na bázi syntetických polyesterových vláken s vysokou průtažností. Tento systém byl položen na celé ploše dřevěné konstrukce včetně atik na předem aplikovanou účinnou mikroventilační vrstvu, umožňující z hlediska životnosti nezbytné „dýchání“ dřevěné konstrukce. Mechanické kotvení první vrstvy tohoto izolačního systému zajišťuje jeho dokonalou fi xaci k podkladu a přitom umožňuje případné mikropohyby konstrukce bez nebezpečí poškození povlakové izolace.

Jako druhý izolační systém, současně tvořící ochranu hydroizolace proti jejímu poškození kořínky rostlin, byl zvolen volně položený foliový systém s příslušnou podkladní a krycí netkanou textilií.

Zvláštní pozornost byla věnována zásypu konstrukce, která se nachází v zářezu hlubokém cca 8,5 m. S cílem snížit vodorovný tlak zásypu na dřevěný oblouk byl jako zásypový materiál zvolen Liapor o granulometrii 8–16 mm. Jedná se o umělé, lehčené keramickékamenivo, které se vyrábí výpalem třetihorních cypřišových jílů při teplotách okolo 1 200 °C, kdy tento materiál několikanásobně zvyšuje svůj objem. Tím je dosaženo velmi úzké objemové hmotnosti Liaporu (cca 300 kg/m³ u frakce 8–16 mm). Jeho dalšími významnými vlastnostmi je především velmi nízká nasákavost ( nepřijímá vlhkost  ze vzduchu, tj. není hydroskopický), dále zdravotní nezávadnost, stoprocentní recyklovatelnost, chemická stálost a celková trvanlivost. Vynikající jsou také jeho tepelně izolační a zvukově izolační vlastnosti. Výrobcem Liaporu (dřívější obchodní název Keramzit) je Lias Vintířov.

Pro ukládání a hutnění zásypu na této stavbě byl vypracován speciální technologický postup fi rmou SG Geotechnika. Liapor byl sypaný po vrstvách a tloušťce cca 0,7 m s přisypáváním zeminou o tloušťce vrstvy cca 0,3 m z důvodů umožnění dokonalého hutnění, s vyloučením drcení kuliček Liaporu.

Několik základních údajů o konstrukci:

  • rozpětí oblouku – 36 m,
  • vzepětí oblouku – 9 m,
  • délka přemostění – 42,3 m,
  • půdorysné rozměry betonových základů – 4,5 × 42,3 m,
  • výška základů 3 m.

Skladba hydroizolačního souvrství:

  • mikroventilační vrstva – drenážní kompozit (prostorová textilie) z polyetylenových vláken: Petexdren 900 g/m2,
  • ochranná vrstva mikroventilace – asfaltovaný pás V13 tl. 2,0 mm, kotvený společně s mikroventilační vrstvou lepenkovými hřeby,
  • hlavní hydroizolační systém – asfaltovaný hydroizolační pás Skloelast Extra tl. 4,0 mm mechanicky kotvený v přesazích nerezovými vruty s podložkami se svařením přesahů sousedících pásů o šířce 100 mm PB-hořákem, asfaltový izolační pás Polyelast Extra tlošťky 4 mm plnoplošně natavený na podkladní pás,
  • ochranná vrstva – netkaná textilie ze syntetických vláken Filtek 300 g/m2 bodově natavená na povrch hydroizolačního pásu horkovzdušným agregátem se svařením přesahů sousedících pásů o šířce 50 mm horkovzdušným agregátem,
  • hydroizolační vrstva odolná proti prorůstání kořínků – tunelová folie Sikaplan 14,6 VTu tl. 2 mm volně položená se svařením přesahů sousedících pásů o šířce 50 mm horkovzdušným agregátem,
  • ochranná vrstva – netkaná textilie Filtek 300 g/m2 bodově natavená na povrch hydroizolační folie horkovzdušným agregátem se svařením přesahů sousedících pásů o šířce 50 mm horkovzdušným  agregátem.

Na atikách byla z technologických důvodů provedena mikroventilační vrstva z asf. izolačního pásu s hrubozrnným minerálním posypem břidlicovými šupinami Skloelast Extra Design, který byl kladen posypem směrem na dřevěný podklad (mikroventilační funkce) a mechanicky kotven nerez vruty s podložkami. Tunelová folie Sikaplan byla na atikách nahrazena střešní folií Sikaplan WP 1100–20 HL tl. 2 mm z důvodu požadavku na odolnost izolace vůči UV – záření na části plochy atik (kde hydroizolace nebyla zabudována zásypem). Foliový systém byl na atikách kotven k podkladu prostřednictvím poplastovaných plechů.

Oba hydroizolační systémy byly na betonových základech ukončeny ve styku s drenážním betonem tak, aby vodě stékající po povrchu izolace bylo umožněno odtéci do drenážního potrubí. Přechod izolace z dřevěné na betonovou konstrukci byl řešen dilatačním a zesilujícím pásem Skloelast Extra Design v šířce 500 mm, mechanicky jednostranně kotveným (na straně dřevěné konstrukce) a kladeným opět hrubozrnným posypem směrem na podklad (dilatační funkce).

Výrobcem hydroizolačních asfaltových pásů použitých na této stavbě je česká firma Dehtochema Bitumat, výrobcem hydroizolačních fólii firma Sika ze Švýcarska. Izolační práce provedla fi rma Izomex ve vzorné kvalitě včetně náročných atypických detailů. Ukázalo se, že zvolené izolační materiály jsou vhodné pro daný typ konstrukce a i při komplikovaném pohybu pracovníků po obloukové konstrukci je kvalitní aplikace zkušenými izolatéry reálná. Vyzdvihnout je také zapotřebí odpovědnou práci pracovníků firmy Stavby mostov Slovakia a CB a jejich vzornou spolupráci při realizaci izolačního systému.

The piloting project of an ecological tunnel (so called eco-passage) built on the D1 motorway in the section of Mengusovce – Jánovce, stage III (construction C 231), takes an extraordinary position among the bridge constructions implemented in Slovakia in 2007. The main contractor – SMP CZ submitted a proposal to the investor for a change of the originally proposed reinforced concrete arch structure with a wooden structure made from arched glued laminated beams. The new solution meant not only savings in total costs for the implementation of the construction and simplifi cation of construction works in connection with the construction-related operation along the motorway track, but also an important innovation in the bridge building industry, the fi rst of that kind in Slovakia.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Hydroizolace dřevěného ekotunelu pod Tatrami

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (74x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (46x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (45x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice