KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    První české Smart City je v tureckém Izmiru

První české Smart City je v tureckém Izmiru

Publikováno: 2.1.2018
Rubrika: Zajímavosti

Sdružení českých společností pod vedením AŽD Praha dokončilo a předalo tureckému Izmiru rozsáhlý dopravní projekt v rámci Smart City. Jeho cílem bylo vyřešit inteligentními technologiemi především složitou dopravní situaci na rušných silnicích tohoto čtyřmilionového města.

Součástí bylo také zpřístupnění dopravních informací obyvatelům města a vytvoření celistvého, provázaného a inteligentního systému fungování městské dopravy. Hodnota zakázky činila téměř 540 milionů korun. České technologie tvoří živý a inteligentní organismus řídicí 400 křižovatek s tím, že jich je připraven do budoucna pojmout až 900. Do systému je včleněno 1 500 prostředků MHD a další oblasti. Na celý organismus je automaticky dohlíženo z nově vybudovaného dopravního centra. Nyní probíhá vyjednávání s tureckou stranou o servisní smlouvě a nastavení spolupráce v oblasti údržby a servisu.

Dokončením této zakázky vytvořilo sdružení společností AŽD Praha, Cross AS Zlín a dalších partnerů v Turecku unikátní komplexní řešení dopravy velkých měst, které se nyní stává inspirací také pro česká města a regiony.

Obě české společnosti zvítězily ve výběrovém řízení, vyhlášeném magistrátem města Izmir v roce 2012. Realizace projektu následně probíhala v letech 2014 – 2017. Důvodem původní poptávky byla velmi složitá, až neudržitelná dopravní situace na silnicích v Izmiru, který se neustále rozrůstá a potřeboval vyřešit velkou vytíženost dopravních komunikací a s tím související dopravní zácpy, nehody a někdy i dlouhé čekací lhůty na městskou hromadnou dopravu. Zájem magistrátu města se postupně rozšiřoval o další technologie.

„Jako řešení jsme nabídli vzájemně integrovaný a inteligentní systém, v rámci našeho vývoje technologií Smart City, založený na 5 400 inteligentních kamerách, 400 křižovatkových technologiích a prostředků pro sledování a komunikaci se zhruba 1 500 vozidly MHD. Systém řídí a reguluje dopravu, vybírá pokuty, usnadňuje cestování městskou hromadnou dopravou, umožňuje preferenci vozidel Integrovaného záchranného systému, a to zdaleka není vše. Rozsah projektu je zcela nebývalý. U nás se o Smart City mnoho mluví a čerpají se nejrůznější dotace. My jsme ukázali, že to jde i bez dotací a s reálným výsledkem,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

V rámci zakázky byla mimo jiné vytvořena mobilní aplikace pro obyvatele Izmiru. Ta cestující v MHD informuje o době dojezdu autobusu na lince anebo o zpoždění spoje, přičemž automaticky nabízí alternativní možnost dopravy do cílového místa autobusovou, vlakovou či tramvajovou dopravou, která může být v brzké době rozšířena také o trajektovou městskou lodní dopravu na moři.

Nově postavené dopravní centrum, odkud se řídí doprava po celém Izmiru, je vybaveno dispečerskými pracovišti s velkoplošnou zobrazovací plochou. Turecká policie využila toto centrum i při pátrání po podezřelých automobilech a osobách v rámci nedávného teroristického útoku ve městě.

Izmir je první turecké město, které disponuje díky českým firmám tímto chytrým systémem. Zájem dalších tureckých měst o české Smart City je značný a je příležitostí pro další uplatnění inovativních českých technologií.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Dopravní řídicí ústřednaSystém sledování průjezdů křižovatkou na červenou je instalovaný společně se systémem detekce výšky vozidla.Proměnné informační tabule jsou instalované na hlavních silničních tazích.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (72x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice