Průvodce zajímavými realizacemi z dopravního stavitelství po České republice
Rubrika: Zajímavosti
Za svou historii zrealizovala společnost SaM silnice a mosty a. s. zhruba kolem 200 mostních staveb, především oprav a rekonstrukcí. Ukázky některých z nich, jež byly provedené v nedávné době, přinášíme v tomto článku.
I/13 CVIKOV – OPRAVA MOSTU ev. č. 13-105
Most ev. č. 13-105 převádí komunikaci I/13 přes Boberský potok, pozemní komunikaci a inundační území v obci Cvikov. Jedná se o klenbový most o třech polích v prostorovém oblouku. Spodní stavba je masivní, zděná z kamenného zdiva. Na mostě je vozovka s asfaltovým krytem, šířka mezi obrubníky činí 8,9 m. Římsy jsou pochozí, železobetonové monolitické s vloženým žulovým obrubníkem. Zábradlí je ocelové se svislou výplní. Zvýšení zatížitelnosti bylo dosaženo zesilující skořepinou na klenbě a deskou mostovky. Cílem rekonstrukce bylo odstranění nevyhovujícího stavu mostní konstrukce a zlepšení bezpečnosti provozu a jízdního komfortu. Sanované žulové kameny nad klenbami mostu výrazně zlepšily vzhled této mostní stavby. Rekonstrukce mostu se prováděla ve velmi složitých podmínkách po polovinách za provozu. Pro zajištění stability konstrukce za provozu po dobu prací na I. etapě bylo zřízeno záporové pažení z ocelových pažnic.
Stavba byla realizována v období 3–11/2007 nákladem 22,98 mil. Kč. Projektantem byla firma Pontex, spol. s r. o., investorem Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Liberec.
VODNÍ DÍLO LABSKÁ – OPRAVA KORUNY HRÁZE
Vodní dílo Labská přehrada ve Špindlerově Mlýně bylo vybudováno na řece Labe v letech 1910–1916. Hráz má délku 153,5 m, délka mostu nad přelivy je 44 m, výška nad základy je 41,5 m. Při rekonstrukci byly provedeny veškeré sanace betonového zábradlí, říms, spodní stavby přelivu a podhledu mostu nad přelivy, přezdění křídla u pravého zavázání hráze, byla položena stěrková izolace a nové konstrukční vrstvy vozovky, provedena montáž kabelových rozvodů v chráničkách, pokládka obrubníků a dlažeb chodníků. Odvodnění bylo řešeno pomocí vyhřívaných odvodňovacích žlabů. Z hlediska zachování architektonického výrazu zábradlí celé hráze byla jednou z nejnáročnějších částí sanace vystupujících ozdobných konzol pod římsou. Opravou nedošlo k narušení celistvosti hráze a citlivým způsobem byly propojeny původní kamenné konstrukce hráze se sanovanými prvky zábradlí. Na závěr bylo zkompletováno veřejné osvětlení a slavnostní osvětlení tělesa hráze zakomponováním moderních prvků osvětlení do sanovaných vnitřních sloupků zábradlí. Stavba byla realizována v období 8/2006–9/2007 nákladem 14,7 mil. Kč. Projektantem byla Projektová kancelář VANER s. r. o., investorem Povodí Labe s. p. Hradec Králové. Stavba byla nominována v soutěži Dopravní stavba roku 2007.
ZDVIHÁNÍ NOSNÝCH KONSTRUKCÍ
Společnost SaM silnice a mosty používá od roku 2006 nově zavedenou technologii zdvihání mostních konstrukcí. Od roku 2007 SaM realizuje zdvihání vlastním zařízením. Hydraulickou soupravu ENERPAC 6 × 200 t tvoří 6 lisů CLL 2006 a elektrohydraulické čerpadlo ZE-5440MW-FR. Těžkotonážní hydraulický válec má pojistnou matici, integrovanou výkyvnou koncovku. Maximální tlačná síla 1 859 kN při tlaku 700 bar, stavební výška 343 mm, zdvih 150 mm, hmotnost 117 kg.
ESTAKÁDA I/9 ČESKÁ LÍPA – REKONSTRUKCE MOSTU ev. č. 9-053
Jedná se o silniční prefabrikovanou estakádu v intravilánu města o 25 polích. V době zprovoznění v roce 1986 to byl nejdelší most v Československu. Nosná konstrukce je v každém poli tvořena devíti předepjatými nosníky I 73 uloženými na hrncových ložiscích. Spodní stavba je rovněž prefabrikovaná. Délka mostu činí 726,34 m, volná šířka mostu je 11,50 m, výška mostu nad terénem 11,70 m. Po předchozí výměně mostních dilatačních závěrů byla v této části navržena oprava a výměna mostních ložisek, sanace spodní stavby a oprava odvodňovacího systému. Pro tyto navržené práce bylo nutné nosnou konstrukci mostu po jednotlivých polích zdvihnout. V příčném směru jsou nosníky I 73 zmonolitněny. Hmotnost jednoho pole při zdvihu je až 400 t. Pro provizorní podepření mostních polí, pro zvedání a spouštění byla použita konstrukce Pižmo, dvojice nosníků I 500 a zvedací zařízení se šesti zdvihacími lisy. K vyrovnání příčného spádu NK a k provizornímu podepření byly použity hranoly, desky z dubového dřeva a ocelové plechy s teflonovými deskami. Po zvednutí mostního pole byla snesena hrncová ložiska, bylo rozhodnuto o repasi či výměně celkem 450 ks ložisek. Zároveň byla provedena sanace stativ a pilířů, respektive úložných prahů a opěr.
Následně byly zřízeny nové ložiskové bločky z plastbetonu, byla osazena ložiska a most byl spuštěn zpět do své původní polohy. Pracovalo se vždy na dvou podpěrách, probíhala sanace spodní stavby a oprava ložisek a na dalších dvou podpěrách postupovaly přípravné práce. Úplná uzavírka komunikace I. třídy byla umožněna pouze o víkendech. Za tuto dobu bylo nutné vždy osadit ložiska, zřídit ložné vrstvy z plastbetonu, nechat je vytvrdnout a spustit mostní pole na ložiska. Celá rekonstrukce byla provedena od června do listopadu 2006. Objednatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Liberec, projektantem Pontex, spol. s. r. o.
OPRAVA MOSTU ev. č. 2715-4 V CHOTYNI
Železobetonový obloukový most přes řeku Lužická Nisa je tvořený dvěma oblouky při vrcholu spojenými čtyřmi ztužujícími příčníky s dolní mostovkou podporovanou železobetonovými příčníky zavěšenými na svislých železobetonových závěsech. Délka mostu je 32,90 m, šířka mostu 8,09 m a výška mostu 5,40 m. Diagnostickým průzkumem byl zjištěn nevyhovující stav ocelových válečkových ložisek a na železobetonové konstrukci výskyt značného počtu míst s chybějící krycí vrstvou výztuže. Byla provedena výměna vozovkového souvrství včetně nové hydroizolace mostovky s odvodněním, ocelová válečková ložiska byla vyměněna za hrncová ložiska včetně zřízení nových úložných bloků. Byly ubourány části opěr pro výměnu ložisek, pro osazení hydraulických lisů a zřízení ložiskových bloků. Realizována byla rovněž sanace všech částí železobetonové konstrukce včetně aplikace sjednocující stěrky na celou konstrukci a výměna zábradlí.
Práce se prováděly za vyloučení provozu. Pro pěší byla zřízena cca 30 m po proudu řeky provizorní lávka z konstrukce BB. Práce byly zahájeny odbouráním vozovkového souvrství a odbouráním opěr, pro osazení lisů byly vytvořeny kapsy v příčnících. Most byl zvednut hydraulickou soupravou pro synchronizované zvedání přibližně o 300 mm a provizorně podepřen. Následně byla vyjmuta válcová ložiska, zřízeny ložiskové bloky, provedena sanace opěr, osazena nová hrncová ložiska a most byl spuštěn na ložiska. Současně probíhala sanace železobetonové konstrukce a vozovkových souvrství. V závěrečné fázi rekonstrukce byla provedena sjednocující stěrka, osazeno nové ocelové zábradlí, zřízen živičný kryt vozovky a elastické mostní dilatační závěry.
Celá rekonstrukce byla provedena od 13. května do 30. září 2008 nákladem cca 7 mil. Kč. Objednatelem byl Liberecký kraj, projektantem Projektová kancelář VANER s. r. o.
Společnost SaM silnice a mosty
Firma SaM silnice a mosty a. s. je držitelem značky CZECH MADE za mostní a silniční stavitelství. Má zavedený a certifikovaný integrovaný systém jakosti, environmentálního managementu a řízení BOZP dle ČSN EN ISO 9001, ČSN EN ISO 14001 a OHSAS 18001. Dále má odle zákona č. 22/1997 v platném znění certifikovány výrobky – čerstvý beton, obalované asfaltové směsi. Je způsobilá k výrobě ocelových konstrukcí na základě Certifikátu systému jakosti a Velkého průkazu způsobilosti podle ČSN 732601-Z2 a je rovněž držitelem certifikátu výrobku mostní zábradlí.
Overview of Interesting Implementation from Highway Construction around the Czech Republic
The article deals with interesting implementation, mainly the repairs and reconstructions performed by the company SaM silnice a mosty a. s. they contain the bridge repair in Cvikov, the hydro-electric plant Labská in Špindlerův Mlýn, bridge reconstruction in Česká Lípa – its length is 726.34 m (in 1986 the longest bridge in the Czech Republic), and the repair of a ferro-concrete arched bridge over the river Lužická Nisa in Chotyně.