KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Provoz tunelu Valík byl dnes oficiálně zahájen

Provoz tunelu Valík byl dnes oficiálně zahájen

Publikováno: 5.10.2006, Aktualizováno: 21.3.2010 23:59
Rubrika: Aktuality

Dálniční síť východní a západní Evropy byla dnes dopoledne poprvé propojena – díky kompletnímu zprovoznění dálnice D5 z Prahy do Rozvadova. Současně byla uvedena do provozu také třicetikilometrová německá dálnice A6 z Rozvadova k severojižní dálnici A93 Amberg – Řezno – Mnichov. Cesta z Rozvadova do Mnichova se tak pro motoristy zkrátí o více než hodinu jízdy.

Tunel Valík
Tunel Valík je nejvýznamnější stavbou na 3,5km úseku dálnice D5 mezi Černicemi a Útlušicemi (stavba 0510/IB, km 76,510–79, 980). Jeho dnešním zprovozněním se uzavřela výstavba poslední části plzeňského obchvatu.

Dálnice D5 včetně tunelu Valík je součástí transferové dopravní sítě. Požadavky českých předpisů, zejména pro technické vybavení tunelu, např. TP 98/2004, jsou plně respektovány. Na tunel se nevztahují příslušná ustanovení Směrnice EP č. 2004/54/ES, neboť se jedná o tunel kratší než 500 m. Tunel Valík je z hlediska bezpečnostního vybavení (s ohledem na výše uvedenou intenzitu dopravy 18 125 vozidel/24 hod. v jednom směru) zařazen do nejvyšší kategorie TA.
 


Jedná se o tunel se dvěma tunelovými rourami


Konstrukční řešení tunelu
Jedná se o tunel se dvěma tunelovými rourami. Každý tubus má dva jízdní pruhy šířky 3,75 m a jeden nouzový pruh šířky 3,25 m, šířka vozovky mezi obrubníky je 11,5 m, chodníky mají šířku 1 m. Obě tunelové roury jsou uloženy těsně vedle sebe bez horninového mezipilíře a mají společný středový železobetonový pilíř. Toto řešení bylo zvoleno s ohledem na požadavek minimálního záboru v připortálových úsecích dálnice.
 


Tunel byl ražen Novou rakouskou
tunelovací metodou.


Postup výstavby
Tunel byl ražen Novou rakouskou tunelovací metodou. Vycházelo se přitom ze zásady, že nejprve se vybuduje primární ostění celého tunelu včetně středního pilíře a následně, po provedení neuzavřené mezilehlé izolace (systém „deštník“), se bude realizovat sekundární (definitivní) ostění.

Základní členění výrubu bylo vertikální, v menším rozsahu pak horizontální (dílčí výruby). Primární ostění je složeno ze stříkaného betonu, příhradových oblouků, sítí a svorníků.

Izolace proti vodě je svedena do bočních odvodňovacích drenáží ve dně tunelu, pro každou troubu samostatně. Definitivní ostění je železobetonové monolitické a bylo betonováno s pomocí posuvné ocelové formy. Staticky a technologicky nejsložitější konstrukcí je železobetonový středový pilíř mezi oběma tunely, které přenáší celé zatížení horninového masivu. S ohledem na nízké nadloží a šířku obou tunelů není totiž vytvořena přirozená horninová klenba. Pilíř byl vybudován ve střední štole, která byla vznikla jako první.

Méně kvalitní část horninového prostředí v oblasti nad i pod středním pilířem byla zesílena svorníky a mikropilotami a následně ještě proinjektována cementovou směsí.

Technická data
Délka levé tunelové trouby: 380 m

  • ražená část: 330 m
  • hloubená část: 50 m

Délka pravé tunelové trouby: 390 m

  • ražená část: 330 m
  • hloubená část: 60 m
     

Plocha výrubu trub: 154 m2
Celkový objem výrubu: 116.000 m3
Šířka a výška trub: 11,5 a 8,2 m
Průjezdový profil: 5,2 m (max. 5,35 m)
Max. podélný sklon: 4 %
Únikové chodby: 1 propojka

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spustili jsme novou podobu webových stránek! (50x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (50x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (39x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice