KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Protihluková opatření společnosti ŽPSV a. s.

Protihluková opatření společnosti ŽPSV a. s.

Publikováno: 17.11.2017
Rubrika: Zajímavosti

Překračování hygienicky přípustných hodnot hluku trápí mnohá sídla v blízkosti frekventovaných pozemních komunikací, železničních tratí a průmyslových objektů. Dosavadní zjištění ukazují, že pozornost věnovaná hluku způsobeného především dopravou a z toho plynoucího narušení poklidného života obyvatel, není stále uspokojivá. Především obyvatele obcí sužuje hlučnost, která často přesahuje nejvýše povolené limity. V souvislosti s nárůstem automobilové nákladní i osobní dopravy a také modernizací železničních koridorů s výsledkem vyšších přepravních rychlostí, je životní prostředí stále více zatěžováno nepříznivými účinky hluku.

PROTIHLUKOVÉ STĚNY SILENT®

V současné době na trhu figuruje řada výrobců protihlukových opatření, mezi kterými si společnost ŽPSV a. s. získala přední pozici jako výrobce a dodavatel jednotlivých protihlukových řešení. Jedná se o konstrukční části PHS, a to především s protihlukovými železobetonovými stěnovými panely odrazivými (soklovými) a jedno i oboustranně pohltivými, nabízenými pod obchodním názvem SILENT®, dále se železobetonovými sloupy, nabízenými pod obchodním názvem PHS 2. Ale i jako zhotovitel protihlukových stěn dodávaných na klíč.

Protihlukové stěny SILENT®, vyráběné společností ŽPSV a. s., jsou určeny k pohlcení nebo odklonění hluku vznikajícího zejména provozem silničních a železničních vozidel. Protihluková stěna se skládá z železobetonových nebo ocelových sloupků, založených na pilotách nebo základových patkách. Do sloupků jsou vkládány soklové panely tl. 110 mm nebo 120 mm, pro případ jednostranného namáhání soklových panelů zemním tlakem se používá tloušťka soklových panelů 160 mm. Nad soklové panely jsou montovány pohltivé panely, tvořené železobetonovým nosným panelem tloušťky min. 110 mm a mezerovitou vrstvou z drceného nebo těženého kameniva, které mohou být jednostranně nebo oboustranně pohltivé o vzduchové neprůzvučnosti B4 a zvukové pohltivosti A2-A4.

Systémové prvky lze dodat na stavbu, případně zajistit realizaci protihlukových stěn formou „na klíč“.

Protihlukové stěny SILENT® jsou vhodným materiálovým řešením díky své životnosti, požární odolnosti a především cenové výhodnosti v porovnání s konkurenčními systémy.

Lokality výrobních závodů PHS ŽPSV a. s. v ČR

Díky vhodnému strategickému rozmístění výrobních závodů zabývajících se protihlukovými opatřeními je možné zajistit dopravně zajímavé nabídky.

STĚNOVÉ PANELY „HOPKIRK“ PRO SNADNÝ A RYCHLÝ PROSTUP IZS

Zejména na železničních stavbách protihlukových stěn je požadována instalace panelů pro co nejsnadnější a nejrychlejší přístup integrovaných záchranných složek (IZS) v případě mimořádné události. Pro tento požadavek je vhodným řešením použití prostupových panelů „HOPKIRK“, ve kterém lze běžně užívanou technikou IZS a pomocí lidské síly vytvořit nouzový otvor pro transport osob z místa mimořádné události v krátkém čase.

MOBILNÍ PROTIHLUKOVÉ STĚNY

Mobilní protihluková stěna (dále jen MPHS) je kombinací protihlukových dílců a dílců sloužících také jako zádržný certifikovaný systém, která byla vyvinuta a je realizována ve spolupráci ŽPSV a. s. a společností MC VELOX Praha s. r. o. Díky jednoduché montáži a demontáži umožnuje bez nutnosti vybudování základů rychle a efektivně odstínit zdroje hluku. Ze statického hlediska je MPHS navržena jako samotížná, odolávající tlaku větru a vlivu rázové vlny projíždějících vozidel, skládající se z kotevních bloků, které odpovídají tvarově průřezu svodidel typu New Jersey, ocelových sloupků zabudovaných do kotevních bloků a protihlukové panely SILENT® nebo VELOX.

V letech 2015 a 2016 provedla společnost ŽPSV a. s. ve spolupráci se společnosti MC VELOX Praha s. r. o. sérii úspěšných nárazových zkoušek za užití kotevních bloků šířky 1,2 m a 1,6 m, díky kterým je systém MPHS možno použít také jako svodidla s integrovanou protihlukovou stěnou, který nese obchodní název betonové svodidlo MPHS. Betonové svodidlo MPHS š. 1,6 m lze jako jediný systém ve střední Evropě použít do výšky stěny až 10 m při stupni zádržnosti H4b.

NÍZKÁ PROTIHLUKOVÁ CLONA SILENT®:

Nízká protihluková clona SILENT® (dále jen NPC) slouží ke snížení hluku z prostoru železničních tratí. Snížení hlukových emisí při použití této NPC je srovnatelné s klasickými vysokými protihlukovými stěnami. Její předností je z estetického hlediska především to, že nenarušuje ráz okolní krajiny tak, jak je tomu v případě klasických PHS, které mohou dosahovat výšky 3 až 4 m. Dalšími výhodami je tlumení hluku a vibrace co nejblíže jejich zdroji a vzniku (horní strana NPC leží co nejtěsněji k průjezdnému průřezu trati), instalace NPC je prováděna bez nutnosti zakládání, snadná montáž a demontáž, možnost dodatečné instalace na již vybudovaných tratích, nižší pořizovací a provozní náklady a v neposlední řadě také snadná evakuace cestujících z kolejových vozidel při mimořádných událostech.

V roce 2013 byly realizovány dva zkušební úseky s použitím této NPC a to na trati Praha – Beroun v Prokopském údolí a na trati Brno – Jihlava v obci Tetčice. Nezávislá akreditovaná laboratoř Výzkumného ústavu železničního, a. s., v Praze, provedla v těchto úsecích měření hluku, při kterém se prokázalo snížení hluku až 8 dB.

NÍZKÁ PROTIHLUKOVÁ CLONA SILENT® ŠIKMÁ:

Nízká protihluková clona SILENT® šikmá (dále jen NPC) slouží ke snížení hluku z prostoru tramvajových tratí. Její výhody jsou stejné jako u výše popsané NPC SILENT®. U této clony tvoří pohltivou vrstvu mezerovitý beton.

V současné době je vyráběno v závodu Uherský Ostroh 70 ks těchto prefabrikátů na zkušební úsek, který bude realizován v Ostravě ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava.

ASORBÉR HLUKU SILENT®, ZÁKRYTOVÉ DESKY SILENT®

Absorbéry hluku SILENT® slouží ke snížení hluku z prostoru kolejové dráhy, tvořenou pevnou jízdní dráhou RHEDA 2000 od projíždějících železničních vozidel. Horní pohltivá vrstva ve tvaru vlnovky je z mezerovitého betonu, spodní vrstva je vyrobena z hutného betonu. Jednotlivé absorbéry jsou v koleji fixovány pomocí stabilizátorů z recyklované pryže. Ke stabilizaci vnějších absorbérů slouží lomené železobetonové desky, doplněné o ocelové schodiště ve vzdálenosti po 10 m. Měření na zkušebním úseku v Rudolticích prokázalo snížení hluku o 8 dB.

Zákrytové desky SILENT® slouží ke snížení hluku z prostoru tramvajových tratí. Panely jsou sendvičového tvaru, kdy vrchní pohltivou vrstvu tvoří mezerovitý beton, spodní vrstva je z hutného betonu. Desky kladené přímo na pražce jsou staticky navrženy pro občasné pojíždění automobilovou dopravou do 3,5 t. Výhodou panelů vyrobených z betonu je oproti použití jiných materiálů (syntetické recykláty atd.) delší životnost, nehořlavost, nenasákavost degradující pohltivost a v neposlední řadě také zpětná recyklovatelnost.

V současnosti je v provozu zkušební úsek Praha – Hloubětín, ul. Poděbradská.

NÁSTUPIŠTNÍ HRANA H130 S PROTIHLUKOVOU TVÁRNICÍ SILENT® Z RECYKLOVANÉ PRYŽE

Nástupištní hrany H130, které slouží k budování ostrovních a mimoúrovňových nástupišť lze doplnit o protihlukovou tvárnici z recyklované pryže snižující hlukovou zátěž od projíždějících kolejových vozidel o 2,5 až 3,1 dB.

Noise Measures of ŽPSV a. s. Company
Exceeding the hygienically acceptable noise levels worries many settlements which are located near busy roads, railways and industrial objects. It has been found that the attention given to noise especially caused by transport, and resulting in disturbance of peaceful life of the population, is still not sufficient. Above all, people living in villages are affected by such noise that often exceeds the maximum allowed limits. In connection with the increase of road freight and passenger transport, and also modernization of railway corridors which results in higher transport speed, the environment is still more and more effected by the negative impact of noise.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Mapa závodů ŽPSV a. s., s červeně vyznačenými závody vyrábějícími ŽB prvky protihlukových stěn.Lešná, protihluková stěna SILENT®Kuřin, stěnový panel HOPKIRKPraha, ul. Spořilovská, mobilní protihluková stěnaŽst. Tetčice, nízká protihluková clona SILENT®Výstava Czech Raildays, nízká protihluková clona SILENT® šikmáPříčný řez navrženého řešení na zkušebním úseku v Ostravě.Absorbéry hluku SILENT®, železniční trať Třebovice v Čechách – RudolticePraha, ul. Poděbradská, zákrytové desky SILENT®Žst. Šťáhlavy, nástupištní hrany H 130 vč. protihlukové tvárnice SILENT® z recyklované pryže

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (116x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (114x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice