KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Prostaví se o téměř 156 miliard méně než před pěti lety

Prostaví se o téměř 156 miliard méně než před pěti lety

Publikováno: 15.11.2013
Rubrika: Zajímavosti

Špičky stavebního průmyslu neočekávají, že by se několik let trvající propad zastavil. Naopak své předpovědi z první poloviny roku o poklesu sektoru mezi čtyřmi a pěti procenty přehodnotily. Nyní, podle nejnovější Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2013, očekávají, že se stavební sektor do konce roku propadne o další 7,4 procenta. A pokles bude pokračovat i v roce příštím (o 2,7 procenta). Od svého vrcholu v roce 2008, kdy stavební produkce dosáhla 547,6 miliard, by se při těchto predikcích na konci letošního roku stavebnictví dostalo na úroveň 392 miliard.

Slova stavařů potvrzují také projektanti. Ti v tomto roce predikují další pokles projektových prací a to až o 6,1 procenta. Optimističtěji vidí rok 2014. Ten by podle nich mohl přinést stabilizaci oboru. Jak ukázaly výsledky nejnovější Studie projekčních společností 2013, velké společnosti a firmy z inženýrského stavitelství očekávají pro rok 2014 dokonce už i růst svých tržeb (1,9 %, respektive 2,9 %). 

Podle výsledků analýz se firmy potýkají s nedostatkem zakázek a cenami, které často nepokryjí ani náklady. Přesto jsou stavební i projektové firmy ochotné za takovéto peníze pracovat. Nebrání se jim 41 procent stavařů a ještě o dvě procenta více projektantů. Za posledních pět let klesla realizační cena staveb téměř o čtvrtinu o 23 procent). Projekty jsou nyní levnější dokonce o 27 procent. Ředitelé projektových kanceláří (42 procent) přiznávají, že snížení cen nutně vede ke snížení kvality jimi dodaných prací.

Pokud se situace nezlepší, mohlo by trh projektových prací opustit do konce roku dalších deset procent společností. Stavaři hovoří o tom, že je na trhu aktuálně až o 28 procent více kapacit, než je schopná uspokojit poptávka veřejného i soukromého sektoru. To potvrzuje také Pavel Pilát, generální ředitel Metrostav a.s. a upozorňuje na následky: „Ke krachům a insolvencím firem již dochází a jaké jsou všechny důsledky tohoto procesu, se můžeme podívat v sousedním Polsku.“ Nejnovější údaje navíc ukazují, že v letošním roce (pátý rok krize) klesl počet společností podnikajících ve stavebnictví zatím nejrychleji z celého krizového období. „Myslím, že zlepšení by mohlo a mělo nastat ve způsobu využívání veřejných prostředků investovaných do stavebních zakázek. Výrazně větší důraz by měl být v rámci zákona o veřejných zakázkách kladen u projekčních prací na soutěže o návrh, a tudíž orientaci na kvalitu a cenu. Stávající stav dominantního (nemoudrého) používání – pouze kritéria nejnižší ceny, ve svých důsledcích vede k „nedostatečným“ projektům na počátku a nekvalitním, neúsporným, „nebezpečným“ stavbám na konci,“ řekl Josef Panna, Předseda, České komory architektů.

Za viníka těchto problémů stavební i projektové firmy jednohlasně označily byrokracii a nekoncepční chování státu. 91 procent ředitelů stavebních společností si myslí, že Česko nemá dlouhodobou strategii rozvoje stavebnictví a že priority budoucích investic jsou přímo úměrné životnosti koaličních seskupení. To je podle respondentů
chyba, jelikož stavba větších silničních celků trvá od přípravy k realizaci někdy i více jak deset let.

Sektor tak může podle ředitelů zachránit koncepční kontinuita, stabilní legislativní prostředí a efektivní využití evropských peněz. Marcel Soural, Předseda představenstva a generální ředitel Trigema a.s. hodnotí situaci ve stavebnictví následovně: „Neexistuje žádná střednědobá, natož pak dlouhodobá koncepce státu pro investiční rozvoj. Vše se děje ve vlnách, nekoncepčně, krátkodobě, nahodile. Sektor nemá možnost se na budoucnost připravit, protože neví, jak se stát zachová. Mít kvalifikované zaměstnance a dostatečně materiálně technické zázemí stojí stavební firmy čas a náklady, než vše vybudují. Pokud stát nemá koncepci rozvoje stavebnictví, bude sektor stále slábnout. Ve finále, až bude potřebovat investice rozjet, nebudou v zemi dostatečné výrobní kapacity. Potom přijdou kapacity ze zahraničí. Za naše daně budeme živit cizí pracovníky. A ti, kteří by ve stavebnictví mohli pracovat, budou jako nezaměstnaní na podpoře. Pěkné vyhlídky, ne?“

Studii projekčních společností 2013, Kvartální analýzu českého stavebnictví Q3/2013 a závěry z obou konferencí včetně fotografií a zvukového záznamu toho nejzajímavějšího naleznete na www.ceec.eu.  

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Setkání lídrů českého stavebnictví 2013, 27. 8. 2013, PrahaSetkání lídrů českého stavebnictví 2013, 27. 8. 2013, Praha

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (75x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice