KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Prohlášení Metrostav a.s. k havárii tunelu Myslbekova-Prašný most ze dne 5. července tohoto roku

Prohlášení Metrostav a.s. k havárii tunelu Myslbekova-Prašný most ze dne 5. července tohoto roku

Publikováno: 13.7.2010
Rubrika: 2010

Uvedeného dne ve 23:35 došlo ke ztrátě stability nadloží severního tunelu ve středním části profilu. Nad tunelem vznikl kráter cca 24 x 15 metrů, který byl do konce minulého týdne vyplněn betonem a okolí tak plně stabilizováno.Jde sice již o třetí propad nadloží tunelů na této stavbě, ale typově jde o zcela jiné případy.

Ve Stromovce ražby probíhaly ve zvětralé dobrotivské břidlici, která byla kryta vysokým, vodou nasyceným horizontem štěrkopísků. Naopak u Prašného mostu šlo o ražby ve zvětralé břidlici kryté vrstvou spraší, kde nebyl zastižen výrazný vodní horizont.

Vyšetřování havárie u Prašného mostu probíhá pod masívním tlakem na jeho urychlené ukončení, konečné závěry však není možné z technických i legislativních důvodů v tak krátkém čase postulovat. Skutečné uzavření případu bude možné až po rozebrání závalu, zdokumentování a vyhodnocení nalezených konstrukcí a provedení řady kontrolních zkoušek a výpočtů. Obvodním báňským úřadem uváděná lhůta 2-3 měsíce je obvyklá a nemůže být výrazně krácena.

Metrostav a.s. spolupracuje jak s orgány Magistrátu hl.m. Prahy, Obvodního báňského úřadu, tak s Policií ČR, které se nezávisle věcí zabývají, mimo to jeho technická oddělení prověřují další možné souvislosti.

Vedení společnosti se rozhodlo dne 12.7. uvolnit předběžné výsledky vnitřních debat i s vědomím toho, že jde o teorie nepodložené dosud hmotnými důkazy a že zdaleka nejde o komplexní vysvětlení mimořádné události.

Po vyhodnocení všech zatím známých údajů předpokládají experti Metrostav a.s. tři možné příčiny havárie:

  1. Hydrogeologické anomálie v místě havárie, které znamenaly změny v nosnosti nadloží. Existující nadloží - hlíny, spraše a jílovce jsou velice citlivé na nasycení vodou, která skokově mění jejich vlastnosti. Vodu do nadloží tunelů mohlo přivést například nevhodně provedené a neodvodněné parkoviště, barokní opevňovací práce zmíněné profesorem Jiřím Bartákem, či staré nezaznamenané výkopy.
  2. Jedním ze spouštěcích mechanizmů havárie mohlo být i lidské selhání pracovníků zhotovitele – například nedodržení postupu při likvidaci jedné provizorní svislé opěry.
  3. Vyloučit dosud nelze ani vadu v projektu, kdy je potřeba pečlivě znovu zhodnotit, zda zvolená - a účastníky výstavby akceptovaná – varianta členění výrubu byla v konkrétním místě optimální a vystihovala všechny známé skutečnosti.

Havárie mohla vzniknout i kombinací výše uvedených možností, neboť výskyt pouze jedné z nich by s velkou pravděpodobností vyvolal jen lokální deformací primérní obezdívky. Definitivní závěry a poměr možných příčin na výsledné havárii ale dnes přijmout nelze, protože dosud nejsou k dispozici potřebná data a důkazy.

Likvidace havárie by neměla mít vliv na konečný termín stavby, Metrostav a.s. mobilizuje všechny své kapacity a zpoždění na daném místě eliminuje. Tento příslib je reálný, neboť v současné době měl úsek Myslbekova – Prašný most předstih cca 2,5 měsíce. Do dokončení ražeb v daném úseku chybí v severním tunelu 130 metrů a v tunelu jižním 180 m. K urychlení prací může přispět doplňující geologický průzkum pomocí průzkumných štol z prostoru Prašného mostu.

V druhé ražené části v úseku Letná-Troja jsou tunely proraženy a poslední probíhající ražby jsou prováděny na větracích objektech. Na ostatních částech projektu se pracuje v nezměněném tempu, k 1.9. se vrací individuální i hromadná doprava na trasu Prašný most – Špejchar – Letná a postupně dle dohodnutých harmonogramů se kompletují i prostory pro chodce.

Tunelový komplex Blanka je v současné době největším evropským projektem městských tunelů. Uvolní obytnou zónu města od zbytné automobilové dopravy a svým technickým řešením také výrazně omezí nehodovost. Jeho přínos k ochraně životního prostředí je neoddiskutovatelný.

Ivan Hrdina
Výrobně-technický ředitel
Metrostav a.s.

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (51x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku  Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku (32x)
Titulem Stavba roku Kolínska se může pyšnit lávka pro pěší přes kolejiště v zastávce Kolín. Mostek je součástí stavby &b...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (29x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice