Probíhá rekonstrukce mezistaničního úseku na trati Brno – Havlíčkův Brod
Rubrika: Aktuality
Snaha snížit hlučnost a zvýšit rychlost a bezpečnost železniční dopravy byly hlavními důvody pro zahájení rekonstrukce druhé koleje na trati Brno – Havlíčkův Brod mezi stanicemi Tišnov a Říkonín. Průběh rekonstrukce dnes zhodnotili zástupci investora – Správy železniční dopravní cesty, státní organizace, zhotovitele i dalších zainteresovaných stran na jednání v železniční stanici Tišnov.
Současný stav železničního svršku ve druhé traťové koleji mezi železničními stanicemi Tišnov a Říkonín již neodpovídal potřebným parametrům trati. Kolejnice z roku 1976 byly opotřebené a betonové pražce popraskané, nebo částečně poškozené. Vyskytovaly se i závady v geometrické poloze koleje, které ovlivňovaly bezpečnost a vyžadovaly větší údržbu a opravy. Štěrkové lože bylo znečištěno spadem přepravovaných sypkých substrátů.
Rekonstrukce začíná v kilometru 30,673 na konci železniční stanice Tišnov a končí v kilometru 38,604 na začátku stanice Říkonín. Aby mohly po rekonstrukci vlaky daným úsekem projíždět rychlostí až 110 km/hod., bude nutné obnovit železniční svršek druhé traťové koleje v délce 7.931 m. Budou použity nové kolejnice tvaru UIC 60 na betonových pražcích typu B 91 s pružným upevněním kolejnic. V celém úseku budou kolejnice svařeny, čímž vznikne bezstyková kolej. V úrovni návěstidel budou do koleje vloženy lepené izolované styky.
Na ocelových mostech budou vyměněny mostnice. Kolejové lože bude v celé délce úseku pročištěno a upraveno do základního profilu. V rámci rekonstrukce bude stávající nástupiště v zastávce Dolní Loučky nahrazeno novým, 170 m dlouhým a 3 m širokým nástupištěm s výškou nástupištní hrany 550 mm nad temenem kolejnice, což umožní cestujícím pohodlnější nástup do vlaků. Na zastávce bude osazeno také nové osvětlení. Nutnými úpravami projde rovněž zabezpečovací zařízení a trakční vedení.
Rekonstrukcí uvedeného úseku traťové koleje dojde ke zvýšení komfortu jízdy a bezpečnosti železničního provozu a ke značnému snížení nároků na údržbu a opravy. Výrazně se sníží hluková zátěž v okolí trati.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, zastoupená Stavební správou Olomouc. Finanční prostředky pro tento projekt poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Byla předložena žádost pro spolufinancování z Fondu soudržnosti Evropské unie v rámci Operačního programu doprava. Celkové náklady rekonstrukce činí necelých 104 mil. Kč. Generálním projektantem stavby, která byla zahájena v září letošního roku a její dokončení je plánováno na leden 2008, je firma Zdeněk Štepán, Měření technických parametrů kolejových drah (MTPKD) Brno, a zhotovitelem je OHL ŽS.
Technické údaje:
Umístění stavby
Trať: Odbočka Brno–Židenice – Havlíčkův Brod
Katastrální území: Tišnov, Předklášteří, Dolní Loučky, Újezd u Tišnova a Říkonín
Kapacitní údaje:
Délka rekonstruované koleje tvaru S49 na pražcích B91 S/1 - nový materiál: 7.084,8 m
Délka koleje tvaru UIC 60 na pražcích SB8 P materiál nový: 534,6 m
Délka koleje tvaru UIC 60 na pražcích dřev. materiál nový: 163,8 m
Délka koleje tvaru UIC 60 na mostech s mostnicemi: 148,3 m
Rekonstrukce mostnic – nový materiál: 256
Kolejové lože štěrkové: 6.802 m3
Rekonstrukce kolejového lože: 14.830 m3
Počet svarů kolejnic tvaru UIC60: 274
Trakční vedení izolátory: 356
Trakční podpěry typu BP a PS: 2
Perónní stožáry LBH-5A: 10
Kabelové rozvody 400 V (4kV): 250 m