Přestupní uzel Plzeň/Šumavská – autobusový terminál
Rubrika: Zajímavosti
V listopadu 2017 začala v Plzni realizace stavby nového autobusového terminálu u Hlavního nádraží. V roce 2016 jsme pro investora Statutární město Plzeň zpracovali projektovou dokumentaci pro provádění stavby. Terminál bude sloužit pro městskou, regionální i dálkovou autobusovou dopravu. V Plzni tak bude v blízkosti centra města vytvořen hlavní přestupní uzel hromadné dopravy mezi městskou hromadnou dopravou, příměstskými a dálkovými autobusy a železnicí. Záměr z velké části nahradí stávající centrální autobusové nádraží na náměstí Emila Škody u továrních areálů v západní části města, které nevyhovuje současným potřebám zejména z hlediska polohy.
DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ
Autobusový terminál je situován do plochy mezi ulicí Šumavská a kolejištěm ŽST Plzeň Hlavní nádraží. V západní části terminálu je situována odbavovací část. Ve východní části terminálu jsou odstavné plochy pro autobusy a obratiště pro trolejbusy.
Kapacita odbavovací části terminálu je při volném řazení 10 stání pro autobusy. Přímá nástupní hrana umožňuje i úpravy provozního uspořádání, například sdružovat dvojice odbavovacích stání do řazení polotěsného. Toto uspořádání se může volit pro provoz kloubových autobusů nebo z důvodu potřeby navýšení kapacity terminálu.
Z hlediska technických parametrů vozidel se předpokládají autobusy ve standardních délkách 12 metrů, technické parametry terminálu umožňují i průjezd autobusů v délce cca 15 m. Odstavných stání je celkem 9, z toho 1 stání je uvažováno pro trolejbusy.
Prostor terminálu je z dopravního hlediska rozdělen na veřejnou a neveřejnou část. Do neveřejné části bude autobusům umožněn vjezd na základě identifikace a otevření automatické závory na vjezdu. Veřejná část umožní obsluhu terminálu individuální dopravou s možností parkování v režimu K+R.
Terminál je dopravně napojen na ulici Šumavská dvěma křižovatkami tvaru T. Východní křižovatka zajišťuje vjezd do terminálu a výjezd z odstavné plochy. Západní křižovatka zajišťuje pouze výjezd z odbavovací části terminálu při jednosměrném provozu autobusů u výstupních a nástupních hran.
Nástupiště jsou umístěna u středového ostrůvku o šířce 8 – 12 m. Přístup cestujících je úrovňově z ulice Šumavská a dvěma podchody s vazbou na přilehlou železniční stanici. Nejvyšší nápor cestujících se očekává z (a do) prostoru železničního nádraží nově zbudovaným západním podchodem se schodištěm a eskalátorem navazující na centrální podchod spojující výpravní budovu železniční stanice a ulicí Šumavskou. Jako doplňkový je východní podchod spojující autobusový terminál a nástupiště železniční stanice. Tento podchod bude vybaven schodištěm a výtahem pro bezbariérový přístup.
ZASTŘEŠENÍ NÁSTUPIŠTĚ
Výrazným architektonickým prvkem celého terminálu je konstrukce zastřešení nástupiště. Tato konstrukce je navržena s úmyslem pozvednout prostředí a upozornit na autobusový terminál moderní architekturou, zároveň však respektovat památkovou a historickou hodnotu území a okolních budov. Proto byl zvolen typický tvar zastřešení nádražní „vlaštovkou“, která je nejen z dálkových pohledů jednotná se způsobem zastřešení vlakového nástupiště. Zastřešení bude ocelové s podhledem ze systémových kazet z hliníkových panelů. Podhled bude z cca 1/3 prolomen prosklenými otvory. Do podhledu budou integrována zapuštěná svítidla.
PROVOZNÍ OBJEKT
Provozní objekt se nachází na východní části autobusového terminálu. Zařízení bude sloužit jako veřejné záchody a dále pro krátkodobý oddech řidičů autobusů. Jedná se o přízemní budovu podélného půdorysu o rozměrech 24,245 × 4,87 m a výšce 3,860 m. Ze třech stran objektu (dvou delších a jedné krátké) vystupuje betonová markýza, která překrývá nástupiště, schody a výtah do stávajícího podchodu. Střecha provozní budovy je navržena zelená s extenzivním souvrstvím pro suchomilné rostliny. Obvodový plášť bude z hladkých lícových obkladových pásků v barevném odstínu světle červené. Vzhled pásků bude totožný se zdivem na oplocení kolejiště. Dodávku tepla pro objekt zajišťuje tepelné čerpadlo vzduch – voda.
OPLOCENÍ KOLEJIŠTĚ
Kolejiště železniční stanice a autobusový teminál budou odděleny zděným oplocením z lícového zdiva. Pro snížení pocitu bariéry v území budou pole provedena s otvory – průhledy na železniční stanici. Otvory budou provedeny na délku poloviny cihly (150 mm) šachovnicově prostřídané v každé řadě cihel.
OPĚRNÁ ZEĎ
Dominantním prvkem stavby bude také opěrná zeď, která vyrovná výškový rozdíl mezi úrovní autobusového terminálu a ulicí Šumavská. Délka zdi je 138 m a výška je v rozmezí 0,15 – 6,3 m. V západní části prostupuje opěrnou zdí podchod k autobusovému terminálu. Pro autobusovou zastávku v ulici Šumavská místo klasického zastávkového přístřešku byla v zídce vytvořena 8 m dlouhá nika, na kterou navazuje 1,8 m široká skleněná markýza na ocelové konstrukci. Obklad líce zdi bude proveden v celé ploše kotveným lomovým kamenem (žulové haklíky).
PODCHOD K NÁSTUPIŠTI
Hlavní přístup cestujících bude západním podchodem z prostoru železničního nádraží a z ulice Šumavská. Podchod k nástupišti je tvořen z uzavřeného monolitického rámu, přes který je vedena komunikace pro autobusy, a z otevřeného U rámu. Podchod je zakončen schodištěm a dvojicí eskalátorů.
DALŠÍ VYBAVENÍ
Pro komfort cestujících bude autobusový terminál vybaven mobiliářem, který je složen z prvků laviček, košů (včetně tříděného odpadu), pítka, hodin, cyklostojanů, informačních tabulí a atypického oboustranného označníku s tabulí odjezdových řádů.
ZÁVĚR
Zhotovitelem stavby je společnost EUROVIA CS. Předpokládaná doba výstavby je 14 měsíců, takže cestujícím začne nový terminál sloužit v lednu 2019. Budoucím provozovatelem budou Plzeňské městské dopravní podniky.
Changing Junction of Pilsen/Šumavská – Bus Terminal
In November 2017, the execution of a new bus terminal building at Pilsen Main Station started. The execution documents of the structure were prepared for the investor – the Statutory City of Pilsen. The terminal will be used for the city, regional, as well as long-distance bus transport. In this way, a main changing junction of the public transport between the city public transport, suburban and long-distance buses and the railway system will be created near the city centre. The plan is to replace to a large extent the existing central bus station in Emil Škoda Square near factory areas in the western parts of the city, which has not been meeting the current needs, especially due to its location.