Přestavba železniční stanice Cegléd v Maďarsku skončila
Rubrika: Aktuality
V maďarském Ceglédu byla dne 5. června 2008 za přítomnosti místních představitelů, českého velvyslance v Maďarsku Jaromíra Plíška předána objednateli zmodernizovaná železniční stanice. Zrekonstruovalo ji sdružení firem Cegléd Station Consortium vedené akciovou společností OHL ŽS. „Jsem rád, že jsme se mohli podílet na zvýšení komfortu i bezpečnosti železniční dopravy v Maďarsku a věřím, že cestující i železničáři v Ceglédu budou s naší prací spokojeni,“ řekl dnes Michal Štefl, předseda a generální ředitel OHL ŽS.
Železniční stanice Cegléd leží na hlavní trati Budapest – Solnok s odbočnou tratí na Kecskemét. Důvodem rekonstrukce byla nutnost přizpůsobit kolejiště na mezistaniční přepravní rychlost 140 km/hod. a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Před rekonstrukcí totiž cestující pro příchod k vlakům používali pouze úrovňové přechody.
V první fázi stavby byla demontována levá část kolejiště, jehož nejstarší části pocházely dokonce z roku 1879. Oproti původnímu projektu byly při práci na železničním spodku doplněny vápenné stabilizace. Bylo vybudováno odvodnění a namontováno šest nových staničních kolejí. Stavbaři napojili tři vlečkové koleje, namontovali 22 jednoduchých výhybek a jednu výhybkovou křižovatku. U štíhlých výhybek osazených na vjezdovém zhlaví byl u maďarských železnic poprvé ve zkušebním provozu použit systém přestavníků Hydrolink vyvinutý společně maďarským výrobcem výhybek Vamáv a firmou Siemens.
Technické údaje:
-
Zemní práce 164.670 m3
-
Demontáž kolejí 18.900 m
-
Montáž kolejí 16.248 m
-
Demontáž výhybek 83
-
Montáž výhybek 53
-
Silniční přejezdy 4
-
Mosty, propustky 2
-
Podchody, nadchody 2
-
Nástupiště 11.950 m2
-
Kolejová váha 1
Tvar vjezdového zhlaví byl zásadně změněn – osa hlavních kolejí byla posunuta o 15 m vlevo. Tím došlo ke zvětšení poloměru oblouku na vjezdu do stanice a bylo nutné vybudovat dva nové mosty, přeložit koryto potoka a inženýrské sítě. Obdobnou úpravou prošlo i odjezdové zhlaví, kde vyrostla nová protihluková stěna. Průběžně bylo také rekonstruováno trakční vedení.
V druhé fázi během více než dvouměsíční výluky vybudovali stavbaři mezi kolejemi č. VI a VII nové ostrovní nástupiště s podchody. Bezbariérový přístup zde zajišťují výtahy. Na nástupištích vyrostly nové přístřešky ze dřeva a ocele, osvětlení, staniční rozhlas a informační systém. Rekonstruována byla také lávka pro pěší, která spojuje prostor staniční budovy s městskou částí Ceglédu. Dále byla dokončena kompletní přestavba kolejiště včetně elektronické kolejové váhy, zpevněna nakládková a vykládková místa, vybudováno sdělovací a zabezpečovací zařízení a silniční přejezdy. Dokončeno bylo odvodnění, kanalizace, vodovod, protihlukové a terénní úpravy.
Cegléd Station Consortium, jehož členy jsou OHL ŽS a Szentesi Vasútépítö, získalo zakázku v mezinárodním tendru vyhlášeném maďarským ministerstvem dopravy a maďarskými drahami MÁV ZRt. Celková výše investic přesáhla 38,2 mil. EUR.