Přeprava zboží v ČR překonala krizi, poptávka převyšuje nabídku
Rubrika: Logistika
Oblast přepravy zboží v Česku a okolním regionu překonala hospodářské problémy z minulých let a daří se jí dobře. Poptávka po službách speditérských a logistických firem v tuzemsku nyní převyšuje jejich nabídku. ČTK to na veletrhu Transport a logistika na brněnském výstavišti řekl ředitel českého Svazu spedice a logistiky Jan Ekl. Podle něj však krize nemusí být zažehnána nadobro, současné hospodářské těžkosti eurozóny i USA by mohly v budoucnu logistické firmy opět postihnout.
Odvětví během hospodářských problémů minulých let zápasilo s propadem poptávky, nárůstem cen nafty a dalšími negativními projevy krize. Některé firmy hlásily výrazný pokles objemu přepravovaného zboží i nízké tržby. "Já za sebe si myslím, že krize již odezněla, projevilo se to evidentně, najednou převýšila poptávka nabídku. Stále se tvrdí, že v Česku chybí spousta řidičů, mluví se až o 10 000 šoférů (kamionů)," řekl Ekl.
Podle něj je nyní otázka, zdali společnost vlastně chce, aby přeprava rostla a přepravovaly se další a další typy zboží. "Byznys ale tlačí dopravu čím dál tím dál," uvedl Ekl. Podle něj se oživení týká jak kamionové, tak železniční, lodní i námořní přepravy.
Česká republika je podle něj nyní v rámci přepravy zboží důležitou zemí nejen z hlediska tranzitu, ale i pro skladování a zpracování zboží. "My to v té republice umíme. Sloužíme jako region i těm v okolí. Ty velké západní firmy sem přišly," řekl Ekl.
Podle něj se také v poslední době rozšiřují služby speditérských firem; tlak trhu je takový, že firmy nejenže zboží přepravují, ale často i vyrábějí náhradní díly, zajišťují interní logistiku v rámci výrobního závodu a další služby.
Velké obavy z možných dalších projevů hospodářské krize Ekl nemá. Problémy prý sice mohou přijít, odvětví je však docela dobře připraveno. "Jestliže bylo předtím lépe, bude zase chvilku hůře. Já ale zase takový pesimista nejsem, myslím si, že ten obor, spedice a logistika, se už naučil a poučil," řekl Ekl.
Nejvíc zboží v Česku převážejí kamiony, zbytek železnice. Mezi tradiční komodity, které se převážejí na dráze, patří uhlí, rudy, šrot nebo obilí. Většinu zbylého zboží - chemického či spotřebního - vozí nákladní auta po silnicích. Svou roli hraje samozřejmě letecká i lodní doprava.
Budoucnost spedičních aktivit se ale podle expertů postupně přesouvá do Asie. Čerstvá studie společnosti Transport Intelligence ukázala, že spediční trh v asijsko-pacifické oblasti loni poprvé překonal evropský trh, uvedly zářijové Dopravní noviny. Objem asijského trhu v této oblasti loni údajně dosáhl 39,8 miliardy eur (asi 991 miliard korun), zatímco v Evropě to bylo 37,6 miliardy eur (asi 936 miliard korun). Nůžky mezi výkonem asijského a evropského trhu se mají podle studie rozevírat stále víc.
Svaz spedice a logistiky ČR, který letos slaví 20 let od založení, sdružuje kolem 200 firem. Podle Ekla je to jen část firem, které v ČR ve spedici a logistice podnikají.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.