KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Před 40 lety řidiči prvně okusili jízdu po československé dálnici

Před 40 lety řidiči prvně okusili jízdu po československé dálnici

Publikováno: 10.7.2011, Aktualizováno: 11.7.2011 13:57
Rubrika: Zajímavosti

O dálnicích v Československu se podle odborníků vždy zejména hodně mluvilo, o to méně se ale stavělo. Podle prvorepublikových plánů mělo být tehdejší Československo průkopníkem výstavby evropských dálnic, nakonec se však řidiči po čs. dálnici mohli poprvé projet až o více než tři desetiletí později. Před 40 lety, 12. července 1971, byl otevřen první úsek dálnice v Československu - D1 z Prahy do Mirošovic v délce 22,6 km.

Stavba dálnice D1 byla schválena již v listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou. Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. Po jejím obnovení v září 1967 se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i D47 z Lipníku nad Bečvou k Ostravě a polské hranicí. Celkem by D1 měla dosáhnout délky 377 km.
Milníky výstavby dálnic D1 a D2:

  • 4. listopadu 1938 - Zahájení výstavby dálnic (úseky zhruba v trase dnešní D1); stavba částečně pokračovala i během války.
  • 1950 - Výstavba dálnice zastavena.
  • 8. září 1967 - Zahájením stavby D1 Spořilov (Praha) - Čestlice bylo obnoveno budování dálnic v zemi.
  • 12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území Československa: úsek D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km).
  • 4. října 1978 - Otevřen první úsek D2 (Brno - Blučina, 11,7 km).
  • 8. listopadu 1980 - Otevřeny úsek D1 Humpolec - Pávov (20,7 km) a úseky D2 Hustopeče - hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2).
  • 30. července 1992 - Zprovozněním úseku Tučapy - Vyškov (9,6 km) se D1 prodloužila na dlouho konečných zhruba 230 km.
  • 15. března 1999 - Zahájena první etapa výstavby D47 (nyní D1).
  • 1. prosince 2007 - Otevřena první část D47 mezi Ostravou a Bohumínem (17,2 km).
  • 16. září 2009 - ŘSD otevřelo úsek D1 Mořice-Kojetín, který umožní bez přerušení dojet po D1 z Prahy až do Kroměříže - vznikl doposud nejdelší ucelený úsek dálnice (261 km).
  • 25. listopadu 2009 - Otevřeny dva úseky D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Zprovozněním nových 30 kilometrů se Ostravsko napojilo na celostátní dálniční síť (chybějící část D1 v úseku Kroměříž - Přerov - Lipník nad Bečvou, která by měla být zprovozněna v roce 2014, dočasně nahrazuje úsek R46 Vyškov - Olomouc a část R35 Olomouc - Lipník nad Bečvou).
  • 3. prosince 2010 - Zprovozněn pětikilometrový úsek dálnice D1 z Kroměříže do Hulína na takzvanou Moravskou křižovatku. Současně bylo otevřeno 13,5 kilometru rychlostní silnice R55, čímž získalo krajské město Zlín napojení na dálniční síť.

Výběr základních údajů o dálnici D1:

  • Trasa: Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko
  • Délka: 377 km, v provozu 340 km (Praha-Hulín, Ostrava-Bohumín), 37 km ve výstavbě či v přípravě (Hulín - Lipník nad Bečvou, Bohumín - hranice s Polskem)
  • Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavbu přerušila válka
  • Předpokládané zprovoznění celé D1: rok 2015, úsek Říkovice-Přerov
  • Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, popřípadě i v dalších úsecích.
     
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (112x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (79x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice