Před 40 lety řidiči prvně okusili jízdu po československé dálnici
Rubrika: Zajímavosti
O dálnicích v Československu se podle odborníků vždy zejména hodně mluvilo, o to méně se ale stavělo. Podle prvorepublikových plánů mělo být tehdejší Československo průkopníkem výstavby evropských dálnic, nakonec se však řidiči po čs. dálnici mohli poprvé projet až o více než tři desetiletí později. Před 40 lety, 12. července 1971, byl otevřen první úsek dálnice v Československu - D1 z Prahy do Mirošovic v délce 22,6 km.
Stavba dálnice D1 byla schválena již v listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou. Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. Po jejím obnovení v září 1967 se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i D47 z Lipníku nad Bečvou k Ostravě a polské hranicí. Celkem by D1 měla dosáhnout délky 377 km.
Milníky výstavby dálnic D1 a D2:
- 4. listopadu 1938 - Zahájení výstavby dálnic (úseky zhruba v trase dnešní D1); stavba částečně pokračovala i během války.
- 1950 - Výstavba dálnice zastavena.
- 8. září 1967 - Zahájením stavby D1 Spořilov (Praha) - Čestlice bylo obnoveno budování dálnic v zemi.
- 12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území Československa: úsek D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km).
- 4. října 1978 - Otevřen první úsek D2 (Brno - Blučina, 11,7 km).
- 8. listopadu 1980 - Otevřeny úsek D1 Humpolec - Pávov (20,7 km) a úseky D2 Hustopeče - hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2).
- 30. července 1992 - Zprovozněním úseku Tučapy - Vyškov (9,6 km) se D1 prodloužila na dlouho konečných zhruba 230 km.
- 15. března 1999 - Zahájena první etapa výstavby D47 (nyní D1).
- 1. prosince 2007 - Otevřena první část D47 mezi Ostravou a Bohumínem (17,2 km).
- 16. září 2009 - ŘSD otevřelo úsek D1 Mořice-Kojetín, který umožní bez přerušení dojet po D1 z Prahy až do Kroměříže - vznikl doposud nejdelší ucelený úsek dálnice (261 km).
- 25. listopadu 2009 - Otevřeny dva úseky D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Zprovozněním nových 30 kilometrů se Ostravsko napojilo na celostátní dálniční síť (chybějící část D1 v úseku Kroměříž - Přerov - Lipník nad Bečvou, která by měla být zprovozněna v roce 2014, dočasně nahrazuje úsek R46 Vyškov - Olomouc a část R35 Olomouc - Lipník nad Bečvou).
- 3. prosince 2010 - Zprovozněn pětikilometrový úsek dálnice D1 z Kroměříže do Hulína na takzvanou Moravskou křižovatku. Současně bylo otevřeno 13,5 kilometru rychlostní silnice R55, čímž získalo krajské město Zlín napojení na dálniční síť.
Výběr základních údajů o dálnici D1:
- Trasa: Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko
- Délka: 377 km, v provozu 340 km (Praha-Hulín, Ostrava-Bohumín), 37 km ve výstavbě či v přípravě (Hulín - Lipník nad Bečvou, Bohumín - hranice s Polskem)
- Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavbu přerušila válka
- Předpokládané zprovoznění celé D1: rok 2015, úsek Říkovice-Přerov
- Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, popřípadě i v dalších úsecích.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.