Praha má čtvrtou nejlepší dopravu v Evropě, nejlepší je Mnichov
Rubrika: 2010
Praha má čtvrtou nejlepší hromadnou dopravu v Evropě. Lepší je jen Mnichov, Helsinky a Vídeň. Nejhůře se naopak lidem cestuje v chorvatském Záhřebu, slovinské Lublani a v maďarské Budapešti. Vyplývá to z celoevropských testů Mezinárodní automobilové federace (FIA), které má ČTK k dispozici.
FIA testovala celkem 23 evropských měst a městská hromadná doprava v české metropoli dostala známku "dobrý". Nejvyšší ohodnocení "velmi dobrý" přitom získal německý Mnichov. "Velmi špatná" je naopak jen doprava v chorvatském Záhřebu. Praha své konkurenty porazila především cenovou politikou, která je podle komisařů velmi dobrá a jízdenky jsou poměrně levné.
Hlavní město Česka nicméně proti některým konkurentům zaostává v čase, který si občané na cestování městskou dopravou musí nutně vyhradit, započítává se tak například i počet přestupů. V této kategorii Praha získala hodnocení "přijatelný", stejně jako v případě informací o systému městské dopravy či v případě dostupnosti městské dopravy, kam se započítává například dosažitelnost na kole či pěšky.
Inspektoři v Praze kritizovali především slabé spojení na letiště Ruzyně, které zajišťuje jen autobus. Nelíbilo se jim také, že automaty na lístky jsou prakticky jen v metru, kde se navíc jen velmi vzácně vyskytují výtahy a počet eskalátorů není dostačující.
Pochvalu naopak sklidila cenová politika pražského dopravního podniku. "Existuje mnoho druhů lístků a na automatech jsou i instrukce v angličtině. Lístky je navíc možné koupit i na internetu či prostřednictvím mobilního telefonu," popisuje FIA situaci v Praze. Zástupcům federace se líbily také nízké ceny, výhodou podle nich je například to, že náklady na měsíční jízdenku se cestujícím vrátí po zhruba 20 jízdách. V ostatních městech Evropy je tento poměr výrazně méně výhodný, i v poměrně levném, byť nejhorším, Záhřebu se náklady na měsíční jízdenku vrátí až po 35 jízdách.
Chorvatská metropole sice dopadla výrazně nejhůře, ale neskončila by na posledním místě, pokud by FIA v hodnocení nevynechala Atény. Inspektorům se v řeckém hlavním městě několikrát vůbec nepodařilo nastoupit do autobusu, někdy také nástup trval tak dlouho, že jim vypršela platnost jízdenky. "Všechno tohle vedlo k tomu, že Atény nebylo možné hodnotit, protože bylo nemožné najít informace o odjezdech a příjezdech a o cenách. To řeckou metropoli zachránilo od špatného hodnocení," dodala FIA.
Kvalita městské dopravy v městech Evropy
- Mnichov - velmi dobrý
- Helsinky - dobrý
- Vídeň - dobrý
- Praha - dobrý
- Hamburk - dobrý
- Kodaň - dobrý
- Frankfurt - dobrý
- Barcelona - dobrý
- Lipsko - dobrý
- Kolín nad Rýnem - dobrý
- Řím - dobrý
- Bern - přijatelný
- Paříž - přijatelný
- Brusel - přijatelný
- Amsterdam - přijatelný
- Varšava - přijatelný
- Oslo - přijatelný
- Lisabon - přijatelný
- Madrid - přijatelný
- Londýn - přijatelný
- Budapešť - přijatelný
- Lublaň - špatný
- Záhřeb - velmi špatný
Zdroj: Mezinárodní automobilová federace
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.