KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Poslanci podpořili pětiletý odklad elektronických vinět

Poslanci podpořili pětiletý odklad elektronických vinět

Publikováno: 24.9.2010, Aktualizováno: 4.10.2010 09:43
Rubrika: 2010

Poslanci dnes v prvním čtení podpořili senátní návrh na pětiletý odklad zavedení elektronických dálničních vinět. Podle platného zákona mají viněty od příštího roku nahradit dosavadní papírové dálniční známky. Kritici vinět však poukazují například na to, že tento systém připraví stát o nejméně osm miliard korun.

Senát předložil sněmovně tento návrh kvůli časové tísni tak, aby ho mohla schválit ve zrychleném režimu již v prvním čtení. Viněty se mají začít používat už od příštího ledna. Zrychlený postup ale vetovali sociální demokraté a komunisté. Novelu zákona tak čeká standardní projednávání ve sněmovních výborech, druhé čtení a závěrečné schvalování. Pokud ji sněmovna schválí, půjde opět do Senátu a poté ji dostane k podpisu prezident. Další řádná schůze sněmovny se má uskutečnit koncem října.

Zpravodaj k novele Aleš Rádl (ODS) dnes varoval, že pokud by sněmovna nestačila novelu dostatečně rychle projednat, vzniklo by od příštího roku právní vakuum, kdy by neplatily ani kupony a nebudou k dispozici ani elektronické viněty. Poslanci přistoupili na jeho návrh na zkrácení lhůty k projednání v hospodářském výboru na 15 dní.

Místopředseda klubu ČSSD Jeroným Tejc vysvětluje, proč jeho strana zrychlený režim vetovala, tím, že by pak kvůli tomu mohl někdo schválení zákona napadnout. Poukázal na případ novely exekučního řádu, který sněmovna loni také přijala ve zrychleném řízení. Nejvyšší správní soud pak Ústavnímu soudu navrhl její zrušení.

"Právě proto, aby se zde neobjevily pochybnosti o tom, zda tento způsob je správný, jsme chtěli standardní řízení na úrovni Poslanecké sněmovny," řekl Tejc ČTK. Potvrdil, že ČSSD odložení vinět podporuje.

Pokud pětiletý odklad vinět projde, řidiči by měli až do roku 2016 používat dosavadní papírové dálniční kupony. Odpůrci vinět argumentují hlavně tím, že za osm miliard je tento systém předražený. S tím nesouhlasí společnost Kapsch, která by měla být podle právního rozboru ministerstva dopravy jediným dodavatelem vinět.

Kapsch vyčíslil šestileté náklady na zavedení a provoz vinět na necelých pět miliard korun. Sněmovna se viněty pokusila letos už jednou úplně zrušit. Návrh předložil tehdejší poslanec ODS Libor Ježek, zákon ale neprošel, a to zejména hlasy poslanců ODS a KSČM.

Po volbách se ale situace změnila a strany vládní koalice se dohodly, že zavedení vinět odloží. Koaliční vláda senátní návrh podpořila. Podle ministerstva dopravy tak bude dost času na to, aby se podařilo zjistit, nakolik bude systém výhodný a technicky uskutečnitelný.

Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný. Stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun. Proti tomu se ale již dříve ohradil ředitel Kapsche Karel Feix, když údaje politiků označil za "hausnumera".
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (34x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (32x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice