Poslanci podpořili pětiletý odklad elektronických vinět
Rubrika: 2010
Poslanci dnes v prvním čtení podpořili senátní návrh na pětiletý odklad zavedení elektronických dálničních vinět. Podle platného zákona mají viněty od příštího roku nahradit dosavadní papírové dálniční známky. Kritici vinět však poukazují například na to, že tento systém připraví stát o nejméně osm miliard korun.
Senát předložil sněmovně tento návrh kvůli časové tísni tak, aby ho mohla schválit ve zrychleném režimu již v prvním čtení. Viněty se mají začít používat už od příštího ledna. Zrychlený postup ale vetovali sociální demokraté a komunisté. Novelu zákona tak čeká standardní projednávání ve sněmovních výborech, druhé čtení a závěrečné schvalování. Pokud ji sněmovna schválí, půjde opět do Senátu a poté ji dostane k podpisu prezident. Další řádná schůze sněmovny se má uskutečnit koncem října.
Zpravodaj k novele Aleš Rádl (ODS) dnes varoval, že pokud by sněmovna nestačila novelu dostatečně rychle projednat, vzniklo by od příštího roku právní vakuum, kdy by neplatily ani kupony a nebudou k dispozici ani elektronické viněty. Poslanci přistoupili na jeho návrh na zkrácení lhůty k projednání v hospodářském výboru na 15 dní.
Místopředseda klubu ČSSD Jeroným Tejc vysvětluje, proč jeho strana zrychlený režim vetovala, tím, že by pak kvůli tomu mohl někdo schválení zákona napadnout. Poukázal na případ novely exekučního řádu, který sněmovna loni také přijala ve zrychleném řízení. Nejvyšší správní soud pak Ústavnímu soudu navrhl její zrušení.
"Právě proto, aby se zde neobjevily pochybnosti o tom, zda tento způsob je správný, jsme chtěli standardní řízení na úrovni Poslanecké sněmovny," řekl Tejc ČTK. Potvrdil, že ČSSD odložení vinět podporuje.
Pokud pětiletý odklad vinět projde, řidiči by měli až do roku 2016 používat dosavadní papírové dálniční kupony. Odpůrci vinět argumentují hlavně tím, že za osm miliard je tento systém předražený. S tím nesouhlasí společnost Kapsch, která by měla být podle právního rozboru ministerstva dopravy jediným dodavatelem vinět.
Kapsch vyčíslil šestileté náklady na zavedení a provoz vinět na necelých pět miliard korun. Sněmovna se viněty pokusila letos už jednou úplně zrušit. Návrh předložil tehdejší poslanec ODS Libor Ježek, zákon ale neprošel, a to zejména hlasy poslanců ODS a KSČM.
Po volbách se ale situace změnila a strany vládní koalice se dohodly, že zavedení vinět odloží. Koaliční vláda senátní návrh podpořila. Podle ministerstva dopravy tak bude dost času na to, aby se podařilo zjistit, nakolik bude systém výhodný a technicky uskutečnitelný.
Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný. Stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun. Proti tomu se ale již dříve ohradil ředitel Kapsche Karel Feix, když údaje politiků označil za "hausnumera".
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.