Po kolejích napříč Evropou
Rubrika: Zajímavosti
Z důvodu nedostatku veřejných investic do dopravní infrastruktury se české firmy stále častěji snaží hledat příležitosti a získávat zakázky v okolních zemích. Šanci uplatnit se mají například na polském nebo slovenském trhu.
Na Slovensku nyní probíhá revitalizace nákladního železničního uzlu v katastru slovenských obcí Teplička nad Váhom, Žilina a Varín. Účelem stavby, která má být dokončena v listopadu 2011, je zlepšit situaci nedobudovaného železničního uzlu z 80. a 90. let minulého století. V dopravním uzlu se kříží několik důležitých tratí a koridorů. Po rekonstrukci dojde především ke zrychlení železniční dopravy, zjednodušení manipulace s nákladem a vyšší efektivitě dopravy.
Rekonstrukce se dotkne především stanice na řazení vlaků a jednotlivých nákladních vozů. Podle současné koncepce by kapacita soustavy v budoucnu měla pojmout až 5 500 vozů za den. V rámci stavby se upraví zemní těleso v celé stanici, zmodernizuje se více než 35 km kolejí včetně 100 výhybek, trolejového vedení a zabezpečovacího a oznamovacího zařízení. Opraveny budou také čtyři železniční mosty, provozní budovy a komunikace uvnitř areálu. Projekt počítá také s vybudovánímvodovodního řadu z vodního zdroje Gbeľany a kanalizace.
Koncept Design & Build
V Polsku zvítězila EUROVIA CS společně s EUROVIA Polska ve výběrovém řízení na optimalizaci trati v úseku Kraków Biežanow – Wieliczka Rynek včetně prací na železniční stanici Kraków Lagiewniki v celkové hodnotě 400 milionů korun. Tento projekt je realizován podle konceptu Design & Build (naprojektování a vybudování).
Metoda spočívá v poskytnutí kompletního servisu zákazníkovi od výběru a nákupu pozemku přes zpracování projektové dokumentace, řešení smluvních vztahů až po realizaci stavby a předání hotového díla k užívání. Výhodou Design & Build je minimalizace projektových rizik pro zadavatele a snížení časových nároků projektu. Do roku 2013 bude zrekonstruováno celkem 5,5 kilometrů železniční trati.
Pomáhají evropské fondy
V České republice jsou národní zdroje pro financování dopravní infrastruktury ve velké míře doplňovány spolufinancováním z Fondu soudržnosti prostřednictvím Operačního programu Doprava či prostřednictvím programů z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky evropské podpoře aktuálně probíhá 18 kolejových staveb.
Nové budějovické nádraží
Na konci dubna započala významná stavba v rámci modernizace evropské železniční sítě mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi. Rekonstruovaný úsek délky 2,62 km je součástí IV. železničního tranzitního koridoru na trati České Velenice – České Budějovice – Plzeň. Stavba je součástí sítě nadnárodních železničních magistrál. Příspěvek z Fondu soudržnosti Evropské unie může dosáhnout až 71,03 % z nákladů projektu.
Modernizace, kterou provádí společnost EUROVIA CS, umožní zvýšit traťovou rychlost a přispěje k vyšší bezpečnosti provozu. V rámci projektu budou vybudována nová a upravena stávající zabezpečovací a sdělovací zařízení. Dojde ke zrušení nebo úpravě úrovňových silničních přejezdů. Díky rekonstrukci nástupišť a zajištění přístupu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace bude zvýšena kvalita přepravy cestujících. Stavba zahrnuje také rekonstrukci železniční stanice České Budějovice a zastávky České Budějovice severní zastávka. Ukončení prací je plánované na leden 2014.
Zkrácení přepravní doby
Již druhým rokem modernizuje společnost EUROVIA CS jako vedoucí člen sdružení železniční trať v úseku Votice – Benešov u Prahy. Díky rekonstrukci trati bude možné, aby vlakové soupravy v podstatné části projížděly rychlostí až 160 km/hod. Projekt zahrnuje kompletní rekonstrukci kolejiště, železničního svršku i spodku, nástupišť, umělýchstaveb a modernizaci zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení v návaznosti na optimalizaci traťového úseku Benešov u Prahy – Strančice.
Podstatou modernizace je zdvojkolejnění stávajícího jednokolejného úseku trati spolu s realizací směrových přeložek (výstavbou tunelů), čímž dojde k podstatnému zkrácení délky trati a navýšení rychlosti projíždějících souprav. Přestavěny budou také železniční stanice Votice a Olbramovice, kde budou zrekonstruovány i výpravní budovy. Vzniknou zde nová nástupiště s mimoúrovňovým přístupem s přístřešky. Ve stanicích bude také moderní informační systém. Současná výhybna Tomice a železniční stanice Bystřice budou přestavěny na zastávky s novými nástupišti. Průběh výstavby lze sledovat na www.eurovia.cz.
Železniční uzel v Přerově
V únoru byla zahájena rekonstrukce železniční stanice Přerov, která je jedním z důležitých železničních uzlů na II. tranzitním koridoru Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné, a zároveň je přípojnou větví na rameni Přerov – Česká Třebová. Do železničního uzlu Přerov je dále zaústěna trať Brno – Přerov. Předmětem rekonstrukce kolejiště železniční stanice Přerov je dvoukolejný průtah uzlem včetně řešení obvodu osobního nádraží. Traťová rychlost v úseku přednádraží bude díky rekonstrukci zvýšena až na 160 km/hod., v osobním nádraží mimo nástupištní hrany až na 80 km/hod.
V rámci úprav dojde k modernizaci železničního svršku a sanaci železničního spodku včetně nového odvodnění a rekonstrukci mostních objektů. Bezbariérový mimoúrovňový přístup cestujících k nástupištím bude zajištěn novým podchodem doplněným výtahy a zrekonstruovaným původním podchodem. Stávající zastřešení nástupišť bude repasováno a osazeno na nová nástupiště. Budou zrekonstruovány silnoproudé rozvody, osvětlení železniční stanice a trakční vedení. Provedena bude nová místní kabelizace, sdělovací zařízení včetně informačního systému a dispečerská řídicí technika. Z důvodu ochrany místních obyvatel před hlukem způsobeným železniční dopravou budou provedena protihluková opatření.
Pohodlí cestujících
V těchto dnech byla ukončena stavba Optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní (mimo) – Cheb (mimo), kterou realizovala EUROVIA CS jako vedoucí člen sdružení. Účelem modernizace bylo uvedení železniční trati a souvisejících staveb a zařízení do technického stavu odpovídajícího evropským parametrům a standardům. Díky optimalizaci trati dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu, kultury cestování, zkrácení přepravní doby a větší dopravní dostupnosti pro osoby se sníženou pohyblivostí. Rekonstrukce umožnila zvýšení jízdní rychlosti pro klasické soupravy až do 120 km/hod. a pro jednotky s naklápěcí technikou až do 150 km/hod.
Délka zrekonstruovaného úseku je 39,838 km. Součástí rekonstrukce byla přestavba kolejiště železničních stanic Chodová Planá, Mariánské Lázně, Valy u Mariánských Lázní, Lázně Kynžvart, Dolní Žandov a Lipová u Chebu. Vedle toho byla vybudována nová nástupiště s mimoúrovňovým bezbariérovým přístupem, novými přístřešky a moderním informačním systémem.
On the Railway Across Europe
Due to insufficient public investment into the transport infrastructure the Czech companies more often try to look for opportunities and receive orders in the neighbouring countries. They have a chance to come across on the Polish or Slovak markets, for instance. The company EUROVIA CS is a good example because currently they are helping to build railway infrastructure in these two countries.