Plzeňský kraj nesouhlasí s návrhem SŽDC na rušení pěti tratí
Rubrika: 2010
Plzeňský kraj nesouhlasí s návrhem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na možné rušení pěti tratí v regionu. Podle dokumentu, který správa vypracovala pro ministerstvo dopravy, jde o málo využívané trati Svojšín - Bor, Staňkov - Poběžovice, Pňovany - Bezdružice, Chrást - Radnice a Nýřany - Heřmanova Huť. Rada s tím nesouhlasí a stejně by se mělo vyjádřit 9. září krajské zastupitelstvo, řekl ČTK krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer, který ČTK seznam ukázal. S rušením nesouhlasí ani obce.
SŽDC tvrdí, že jde pouze o pracovní materiál pro ministerstvo dopravy. Podle mluvčího správy Pavla Hally zatím nikdo neřekl, že se nějaká trať bude rušit. "Jde o první kolo diskuse. Ministerstvo si pozve dopravce a zástupce krajů a bude chtít znát jejich stanovisko a vědět, jakou mají kraje dopravní koncepci do budoucna," dodal. V celé zemi jde o 60 tratí, u nichž roční poplatek za používání dopravní cesty nepřesahuje jeden milion korun. Na těchto tratích je objednáván minimální objem dopravy a nejezdí po nich žádné nákladní vlaky. Stát tam musí investovat do zajištění jejich provozuschopnosti, údržby a ostrahy.
"Rada už přijala usnesení, že se záměrem nesouhlasí. Ve všech koncepčních a rozvojových dokumentech Plzeňského kraje je železniční doprava s ohledem na životní prostředí páteří dopravy," uvedl Bauer. Pokud přes nesouhlas kraje a obcí ministerstvo skutečně rozhodne o zrušení tratí, bude to podle Bauera "na zodpovědnost vlády". Tratě jsou státu a kraj je jen objednavatelem dopravy, dodal.
"Byla by to katastrofa a hloupost. Spojení zejména do firem a škol v Horšovském Týně je hodně využívané. Také ve Staňkově přestupuje řada lidí na vlaky do Plzně a Domažlic," řekl starosta Poběžovic Hynek Říha, jehož mrzí, že města a obce zatím SŽDC ani kraj o záměru neinformoval. "To, že na trati nejezdí nákladní doprava, není problém obcí, ale Českých drah," dodal. Podle Říhy také chybí návaznost spojů a hlavně sladění železniční s autobusovou dopravou. "Ať nám SŽDC předloží podklady o ztrátovosti. Dále se musí zahájit debata s obcemi, to nejde nařídit shora," dodal. Teprve poté lze debatovat o náhradě autobusy.
Podle Bauera zatím není dán termín rušení tratí, ale vyloučeno není, že by to mohlo platit od nového jízdního řádu, tedy od 12. prosince. „Nikdo zatím neřekl, že se nějaká konkrétní trať bude rušit,“ dodal Halla.
Nejhůře je na tom podle Bauera Karlovarský kraj, kde také návrh vyvolal podobný odpor jako v Plzni. Podle hejtmanova náměstka Petra Navrátila by byla doprava zredukována o čtvrtinu. Jde o tratě Mariánské Lázně - Karlovy Vary, Vojtanov - Františkovy Lázně, Tršnice - Luby u Chebu, Chodov - Nová Role, Merklín - Dalovice a Nové Sedlo - Loket. Karlovarští doporučí ostatním krajům, aby se preventivně přihlásily Drážnímu úřadu jako účastníci případných správních řízení na rušení tratí. Podle regionálního experta na dopravu budou před říjnovými komunálními volbami "karty" ohrožených tratí často vytahovány obcemi i kraji.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.