Petice za novou silnici mezi Ostravou a Opavou má 10 000 podpisů
Rubrika: 2010
Petici proti zastavení stavby nové silnice mezi Ostravou a Opavou už podepsalo více než 10 000 lidí. Její organizátoři, zástupci sdružení pro výstavbu této důležité komunikace v Moravskoslezském kraji, navíc kritizují ministra dopravy Víta Bártu (VV). Nelíbí se jim, že nedovolil představitelům kraje podílet se na přípravách rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2011 a dalších materiálů, které se bezprostředně týkají regionu, ačkoliv to slíbil. ČTK to dnes sdělil předseda sdružení a náměstek opavského primátora Pavel Mališ (ODS).
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka ČTK řekl, že zatím se nic na rozhodnutí ministra zastavit stavbu této silnice nemění. Ministerstvo však hledá další úspory, kterými by mohlo financovat pokračování některých staveb.
"Meziresortní připomínkové řízení k uvedeným materiálům bylo ukončeno 26. srpna bez přítomnosti zástupců Moravskoslezského kraje, jak bylo slíbeno. Slib ministra dopravy nebyl dodržen. Domníváme se, že mezi slušnými lidmi se dohody mají držet, u ústavního činitele to, podle našeho názoru, platí dvojnásob," prohlásil Mališ, předseda sdružení, jehož členy jsou města, obce a velké firmy.
Mluvčí ministerstva uvedl, že o tomto slibu nic neví. "Nejsem si vědom, že by něco takového ministr slíbil. Věnujeme se Moravskoslezskému kraji prioritně, co se dá, to se staví. Příkladem je právě úsek silnice I/11 na Třinecku," konstatoval Hanzelka. Podle něho hledají rezervy i pro stavbu úseku mezi Opavou a Ostravou. "Zatím ale pro lidi nemám ani dobrou, ani špatnou zprávu. Rozpočet prostě není nafukovací," dodal.
Nová trasa silnice I/11 měla spojit západní část kraje s Ostravou a odvést hustou dopravu mimo centra obcí, jejichž obyvatelé kvůli tomu značně trpí. Denně mezi Ostravou a Opavou projede až 30 000 aut. Organizátoři protestní akce tvrdí, že zastavení stavby zhorší životní prostředí a už tak vysokou nehodovost na této frekventované silnici.
Na silnici už bylo podle krajského úřadu prostavěno 458 milionů korun, zbývá investovat 4,3 miliardy korun. Konzervace staveb má stát 254 milionů korun. Nová trasa je projektována jako čtyřpruhová dělená silnice a má propojit důležitý tah I/11 od Slovenska přes Ostravu na Opavu, Krnov, Bruntál a Polsko. Kvůli zahájené výstavbě už byla navíc přerušena plynulost dopravy na staré komunikace.
K petiční akci se rozhodly připojit například Opava, Ostrava, Krnov a další členské obce sdružení, kterých se výstavba páteřní komunikace v moravskoslezském regionu dotýká. Petici už podepsalo více než 10 000 lidí a podpisy stále přibývají. Ministrovi ji chtějí předat na konci září. Její organizátoři nevylučují možnost, že by lidé mohli současnou komunikaci mezi Ostravou a Opavou na protest také zablokovat.
Bárta nejdříve zastavil několik důležitých silničních staveb v Moravskoslezském kraji, mezi nimi i silnici z Ostravy do Opavy. Například v Bohumíně proti jeho rozhodnutí o zastavení výstavby mostu, který je součástí dálničního přivaděče, také sepsali petici. Ministr poté svoje rozhodnutí změnil a souhlasil, že most bude v nejnutnější podobě, stejně jako prodloužení Místecké ulice v Ostravě, dostavěn.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.