Otevírá se obchvat Rájce
Rubrika: Aktuality
Obec Rájec se může těšit na bezpečnější situaci v dopravě a lepší životní prostředí. Ředitelství silnic a dálnic ČR zde 30. května 2008 otevřelo nový úsek silnice I/44 Rájec – Zábřeh. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z prostředků Strukturálních fondů v rámci Operačního programu Infrastruktura.
Silnice I/44 Mohelnice – Mikulovice (Opole) je jedním z hlavních silničních tahů Olomouckého kraje. Současně propojuje Olomoucký kraj s Polskem. Úsek řešený ve stavbě I/44 Rájec - Zábřeh je součástí celého souboru staveb na I/44 , evidovaný jako 2. stavba a 4. stavba Vlachov – Rájec.
Předmětem 2. stavby I/44 Rájec – Zábřeh byla přeložka silnice I/44 do nové trasy, která převede dopravu z úseku vedeného obcí Rájec. Navržená stavba řeší dva základní problémy v daném území. Jedná se o odstranění průjezdu zastavěnou obcí Rájec a zkapacitnění silnice v daném úseku.
„Přeložka silnice v nové trase vzhledem ke své délce nebude mít žádný vliv na celou silnici I/44 k jejímu celému významu. I přesto se tato dvoukilometrová část stane významným nástrojem pro lepší bezpečnost silničního provozu a zlepšení životního prostředí v obci Rájec,“ říká generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík.
Začátek řešeného úseku, jehož celková délka je 2.080 m je zhruba půl km jižně od Rájce a konec obchvatu je u hřbitova v Ráječku u Zábřehu. Napojení nové trasy silnice na stávající je řešeno stykovou křižovatkou. Navržená komunikace s levostranným obloukem obchází obec Rájec (v souběhu s železniční tratí) a navazuje na nedávno vybudovanou komunikaci procházející Zábřehem. V trase silnice jsou navrženy dvě úrovňové křižovatky (km 0,185 a km 1,910), které zajistí připojení obce Rájec na tento obchvat. Křížení se silnicí III/31538 Rájec – Leština je mimoúrovňové.
Obbchvat obce Rájec je navržen v souladu s územním plánem obce a s předchozí podrobnou studií vypracovanou v únoru 1999, která předběžně stanovila rozsah stavby přeložky silnice I/44 v úseku Vlachov - Zábřeh na Moravě.
Nenávratný příspěvek Evropské unie na tento projekt je ve výši 83 841 983 Kč, což představuje 75 % celkových uznatelných nákladů. Konečným příjemcem pomoci a současně objednatelem stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Zbývající část nákladů byla hrazena Státním fondem dopravní infrastruktury.
Významný je na uvedené stavbě příspěvek z evropských fondů. Evropský fond pro regionální rozvoj poskytuje příspěvky ke zmenšení rozdílů mezi úrovněmi rozvoje a životními úrovněmi různých regionů a snížení míry zaostávání nejvíce znevýhodněných oblastí a rovněž tak poskytuje příspěvek k vyrovnání nejzávažnějších regionálních nerovnováh ve Společenství účastí na rozvoji a na strukturálním přizpůsobení zaostávajících oblastí a na hospodářské a sociální přeměně oblastí.
Evropská unie svým rozhodnutím o alokaci finanční pomoci na tento konkrétní projekt podporuje záměr ČR v oblasti zajištění kvalitního vnitrostátního silničního spojení, které bude mít pozitivní dopad na ekonomické a sociální prostředí jednotlivých dotčených regionů a na snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí.
Zdroj: ŘSD