KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Ostrava má sice dálnici, ale chybí jí strategické přivaděče

Ostrava má sice dálnici, ale chybí jí strategické přivaděče

Publikováno: 5.9.2010, Aktualizováno: 8.9.2010 13:52
Rubrika: 2010

Během uplynulých čtyř let se Ostrava konečně napojila na celostátní dálniční síť. Na území města však plnému využití dálnice D1 brání její zpoplatnění a chybějící přivaděče, které se v končícím volebním období nepodařilo postavit či dokončit. Neúspěchem na "dopravním poli" je hlavně chybějící přivaděč - takzvaná prodloužená Rudná, jejíž přípravy navíc zastavilo ministerstvo dopravy. Městu také chybí dokončení Severního spoje, jehož další trasa ještě není v územním plánu.

Vedení města složené z ČSSD a ODS se shoduje s opozicí (KSČM a KDU-ČSL), že největším úspěchem v dopravě bylo pro Ostravu dokončení severomoravské části dálnice D1. Jednotlivé úseky se zprovozňovaly od prosince 2007. Z Prahy až do Ostravy se řidiči po dálnici dostali poprvé loni v listopadu - 11 let poté, co byl položen první základní kámen stavby tehdejší D47.

Využití dálnice, která vede Ostravou již od konce roku 2007, ale v letošním roce kleslo kvůli jejímu zpoplatnění. ČTK to již dříve řekl primátorův náměstek Dalibor Madej (ODS). Proti poplatkům je dlouhodobě nejen vedení města, ale i ostravská policie. Upozorňuje na přetížení centra právě těmi řidiči, kteří nechtějí ve městě jezdit s dálniční známkou. "Zásadní posun však nenastal. Ministerstvo dopravy se zrušením poplatku stále nesouhlasí," řekl primátorův náměstek Vojtěch Mynář (ČSSD).

Podle něj se D1 nedostatečně využívá také kvůli dálničním přivaděčům - například nedokončené prodloužené Místecké, jejíž druhou etapu v polovině srpna zastavil ministr dopravy Vít Bárta (VV). Na konci měsíce ale změnil své rozhodnutí s tím, že se druhá etapa za zhruba 930 milionů Kč dokončí.

Ministerstvo dopravy také zastavilo přípravy na stavbu dalšího dálničního přivaděče v Ostravě - pro prodlouženou Rudnou platí Bártovo "stop" nadále a k velké nevoli vedení Ostravy. Nesouhlasí s ním ani další města a obce na trase silnice I/11, jejíž součástí má být právě prodloužená Rudná.

Opoziční zastupitel a člen městské dopravní komise Jaromír Horák (KSČM) považuje odkládání výstavby prodloužené Rudné za katastrofu. Podle něj si stavba vyžádá 3,8 miliardy Kč, což mělo být zaplaceno z peněz určených na stavbu dálnice D1: "Hovoří se sice o finanční krizi a nutnosti velkých úspor. Ale co dělalo vedení města po svém nástupu do funkcí v době, kdy byla celkem vhodná a příznivá situace pro zahájení těchto staveb?"

Přípravy na stavbu prodloužené Rudné dlouhodobě brzdily mimo jiné výkupy pozemků hlavně ve Vřesině. Jejich majitelé, kterým stát nabízel za metr čtvereční 98 korun, požadovali nejméně šestkrát víc, což je srovnatelné s cenami vykupovaných pozemků v nedalekém Krásném Poli. Ředitelství silnic a dálnic na to ale nemělo dostatek peněz. Těsně před tím, než Bárta přípravy zastavil, se město rozhodlo po vzoru Opavy vykoupit od lidí zbývající pozemky za peníze z městského rozpočtu. Zda tato investice města jen pár týdnů před volbami pomůže zvrátit ministrovo rozhodnutí, se zatím neví.

Horák také upozornil na to, že se de facto zastavily přípravy na stavbu další části Severního spoje, který by měl ulevit přetíženému tahu mezi centrem a městskými obvody Poruba, Třebovice a Martinov. "Doposud není rozhodnuto ani o trase této silnice. Hovořilo se sice o neústupnosti ekologů s ohledem na přírodní památku Turkov, ale i tady se našlo řešení," řekl ČTK.

Primátorův náměstek Lukáš Ženatý (ODS) připustil, že Severní spoj je běh na dlouhou trať. "Zastupitelstvo asi před rokem rozhodlo o jeho trase. Ta ale ještě není stabilizována v územním plánu města, který se teprve chystá. Ale už, doufám, se ví, kudy druhá etapa Severního spoje povede," řekl ČTK.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (126x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (28x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice