Optimalizace železničních koridorů pokračuje úsekem Planá u Mariánských Lázní - Chceb
Rubrika: Aktuality
Dnešním slavnostním setkáním v Lázních Kynžvart byla zahájena optimalizace železniční trati z Plané u Mariánských Lázní do Chebu. Je součástí III. tranzitního železničního koridoru, který vede ze státní hranice se Slovenskem v Mostech u Jablunkova přes Ostravu, Přerov, Českou Třebovou, Prahu, Plzeň a Cheb na hranice s Německem.
„Téměř současně jsme zahájili další stavby III. koridoru jak na jeho východní, tak i na západní části. Po svém dokončení bude tento koridor důležitou spojnicí západní a východní Evropy,“ řekl Jan Komárek, generální ředitel investora stavby – Správy železniční dopravní cesty, státní organizace.
Optimalizovaný úsek trati z Plané u Mariánských Lázní do Chebu je dlouhý necelých 40 km a po dokončení budou moci klasické soupravy jezdit rychlostí až 120 km/h a soupravy s naklápěcími skříněmi až rychlostí 150 km/h. Součástí této stavby jsou i rekonstrukce železničních stanic Chodová Planá, Mariánské Lázně, Lázně Kynžvart, Dolní Žandov a Lipová u Chebu a výhybny Valy u Mariánských Lázní. Z výhybny Salajna se stane železniční zastávka. Modernizovány budou i ostatní zastávky – Stebnice a Všeboř. Budou vybaveny novými moderními ostrovními nástupišti (v železničních stanicích), nebo nástupišti s přístřešky (v zastávkách), všude s bezbariérovým přístupem. V úseku bude upraven železniční spodek a svršek, budou rekonstruovány mostní konstrukce, propustky, opěrné a zárubní zdi, přejezdy, bude modernizováno sdělovací a zabezpečovací zařízení.
V celém úseku také vyroste nové trakční vedení a pro jeho napájení bude rekonstruována rozvodna v Jindřichově. Ve všech stanicích budou adaptovány výpravní budovy a vybudovány nové technologické objekty pro zabezpečovací, sdělovací a silnoproudou technologii. Pro snížení hlukového zatížení v okolí železnice stavbaři vybudují celkem 9.320 m protihlukových stěn. V místech, kde charakter stávající zástavby nebo konfigurace terénu neumožňuje vybudovat protihlukové stěny, budou v jednotlivých obytných objektech upravena nebo vyměněna okna a balkónové dveře.
Krátce za stanicí Planá u Mariánských Lázní probíhá trať památkově chráněným zámeckým parkem v Chodové Plané. Pro zvýšení rychlosti na trati zde je nutné zvětšit poloměr oblouku trati, a proto bude vybudována nová opěrná zeď na stávajícím náspovém tělese. V železniční stanici Mariánské Lázně byla ještě před zahájením této stavby rekonstruována historická výpravní budova. Během optimalizace zde bude proto pouze zrekonstruováno 266 m dlouhé nástupiště u výpravní budovy a ostrovní čtyřsetmetrové ostrovní nástupiště. Opraveno bude zastřešení nástupišť i podchod na nástupiště. Pro bezbariérový přístup získá stanice výtahy. Ve směru na Cheb bude postavena nová technologická budova. I zde je nezbytné vybudovat protihlukové stěny, ale s ohledem na lázeňský charakter města jsou projektovány členitější a barevnější než v jiných úsecích.
Investorem optimalizace, jejíž celková cena dosáhne téměř 3,76 mld. Kč, je Správa železniční dopravní cesty, státní organice. Finance poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Na tento projekt bude předložena Evropské komisi žádost o spolufinancování z Fondu soudržnosti EU, vzhledem k tomu, že jde o projekt podporující modernizaci transevropské dopravní sítě v rámci priorit Operačního programu doprava na léta 2007 - 2013.
Zhotovitelem je Sdružení Planá SSV, jehož členy jsou firmy Stavby silnic a železnic, (vedoucí účastník sdružení), Skanska DS, a Viamont DSP. „Tento úsek transevropské dopravní sítě jako její prioritní projekt č.22 pomůže zrychlit železniční spojení mezi Českou republikou a Německem. Jsem rád, že se právě společnost SSŽ může podílet na výstavbě tak důležité dopravní cesty,' uvedl generální ředitel SSŽ Martin Borovka: Stavba bude dokončena na konci roku 2010.
Technické informace:
Investor stavby: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Generální projektant: SUDOP Praha
Zhotovitel: Sdružení Planá SSV
-
vedoucí účastník: Stavby silnic a železnic
-
účastníci: Skanska DS a.s. a Viamont DSP
Finanční náklad na realizaci: 3.758.829.490 Kč
Termín zahájení stavby: 11/2007
Termín dokončení stavby: 12/2010
Celková délka trati 39.838 m
Úprava trakčního vedení (délka jednokolejné trati) 30.382 m
(délka dvoukolejné trati) 9.456 m
Zřízení koleje UIC 60: 47.707 m
Zřízení koleje S 49 (užitá): 10.382 m
(nová) 138 m
Zřízení výhybek UIC 60: 27
Zřízení výhybek S 49 (užité): 5
(nové) 19
Rekonstrukce mostů: 41
Rekonstrukce podchodů: 6
Opěrné a zárubní zdi nové: 3
Rekonstrukce propustků: 47
Pozemní stavby stavební úpravy objektů: 8
Novostavby technologických objektů: 5