KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Optimalizace traťového úseku Břeclav-státní hranice ČR/SR

Optimalizace traťového úseku Břeclav-státní hranice ČR/SR

Publikováno: 14.5.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 23:29
Rubrika: Aktuality

Slavnostní ukončení optimalizace 8,863 km dlouhého traťového úseku Břeclav-státní hranice ČR/SR, proběhlo koncem dubna. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a České dráhy. Zhotovitelem je sdružení „Břeclavské spojení“, jehož členy jsou akciové společnosti Subterra a OHL ŽS.

„Slovensko je tradičně naším nejbližším sousedem a nový traťový úsek usnadní nejen vzájemný obchod, ale pomůže také mnoha cestujícím, kteří jezdí ze Slovenska k nám a naopak. Cesta vlakem z Prahy do Bratislavy tak může získat atraktivitu i pro ty, kteří zatím stojí v kolonách na dálnici,“ řekl Miroslav Konečný, náměstek GŘ pro dopravní cestu SŽDC.

Stavba byla financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury s příspěvkem Evropské unie z fondu TEN–T. Celkové náklady stavby jsou 1, 725 mld. Kč. Příspěvek EU činí 10% všech nákladů způsobilých ke spolufinancování z fondu TEN-T.
Úsek Břeclav-státní hranice ČR/SR je součástí sítě tranzitních koridorů České republiky. Celý I. koridor je navíc součástí sítě hlavních transevropských železničních magistrál, protože čtvrtý panevropský koridor vede z Berlína přes Děčín, Prahu, Českou Třebovou, Brno, Břeclav a dále pokračuje do Vídně nebo Bratislavy a Budapešti. Předmětný úsek navazuje také na šestý panevropský koridor z Gdaňska přes Katowice, Petrovice, Ostravu a Přerov do Břeclavi.

„Rozhodujícím přínosem stavby je nejen dosažení traťové třídy zatížení D4 UIC, prostorové průchodnosti pro ložnou míru UIC-GC a zvýšení traťové rychlosti do 160 km/h., ale také zajištění požadované propustnosti tratě, zkrácení cestovní doby, zvýšení pohodlí pro cestující i bezpečnosti a spolehlivosti železniční dopravy,“ řekl generální ředitel společnosti Subterra Ing. Petr Kuchár.
Navržené technické řešení minimalizovalo dopady na okolí stavby a respektovalo stávající zeleň. Při realizaci byla průběžně věnována zvláštní pozornost vlivu stavby na životní prostředí.

Součástí liniové stavby s názvem „Optimalizace traťového úseku Břeclav–státní hranice ČR/SR“ byla optimalizace a rekonstrukce stávající kolejové dráhy, tj. hlavních a předjízdných kolejí a rekonstrukce železničního svršku a spodku v celé trase. Stavba zahrnovala mezistaniční úsek Břeclav–Lanžhot od km 0,960 do km 6,873, dále optimalizaci železniční stanice Lanžhot od km 6,873 do km 8,143 a úsek Lanžhot–státní hranice ČR/SR od km 8,143 do km 9,823.

Rekonstrukce železničního svršku představovala výměnu původního kolejového roštu za nový svršek s pružným upevněním kolejnic k betonovým pražcům, což podstatně snižuje hlučnost železničního provozu. Ve stanici Lanžhot byly vloženy nové výhybky. Také byla zvýšena únosnost železničního spodku – například použitím vápenných, popř. vápeno-cementových stabilizací, geotextilií a geomříží. Součástí rekonstrukce železničního spodku bylo vybudování kompletního odvodňovacího systému kolejiště.
V rámci stavby bylo dále zrekonstruováno 9 stávajících mostních objektů se železobetonovou nosnou konstrukcí, 1 mostní objekt s ocelovou konstrukcí s průběžným štěrkovým ložem a 3 propustky.

Ve stanici Lanžhot bylo vybudováno nové ostrovní nástupiště a první nástupiště bylo zrekonstruováno. Cestujícím slouží nový podchod vybavený dvěma samoobslužnými výtahy pro osoby se sníženou pohyblivostí. Zrekonstruována byla výpravní budova včetně úpravy dopravní kanceláře, nových pokladen, renovace střechy a WC pro cestující. Stanice získala rovněž nové osvětlení v podchodu i na nástupištích a elektrický ohřev výhybek. Úrovňový přejezd ve stanici byl zrušen. Nahradila ho nová cesta se zpevněným asfaltovým povrchem, která ústí na silnici II/424.
„Stávající zabezpečovací zařízení v Lanžhotě bylo nahrazeno novým elektronickým staničním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie ESA 11,“ uvedl Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha. S aktivací nového zabezpečovacího zařízení bylo zprovozněno i nové sdělovací zařízení, tj. rozhlas, informační zařízení pro cestující a elektronická požární signalizace.

Úsek Břeclav–Lanžhot byl vybaven novým elektronickým tříznakovým autoblokem. V úseku Lanžhot–státní hranice je elektronický autoblok připraven pro připojení na systém Železnic Slovenské republiky. Komplexně modernizováno bylo firmou EŽ Praha i trakční vedení. Rekonstruována byla také napájecí stanice Břeclav, což představovalo jak rekonstrukci pozemních objektů, tak zejména vlastních technologických zařízení napájecí stanice. Pro snížení hladiny hluku byly vybudovány dvě protihlukové stěny a realizována individuální protihlukové opatření.

„Nejobtížnějším obdobím výstavby bylo jaro 2006, kdy došlo k povodním. Rozvodněná řeka Dyje nás donutila přerušit práce při zakládání stěžejního mostu. Práce byly přerušeny na 38 dní a důsledkem toho byl posun termínu ukončení stavby,“ vzpomíná na nejsložitější okamžiky z výstavby manažer projektu Ing. Emil Macháček z divize 3 společnosti Subterra.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spustili jsme novou podobu webových stránek! (60x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (51x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (39x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice