Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, součásti III. tranzitního železničního koridoru
Rubrika: Zajímavosti
Trať Beroun – Zbiroh je součástí transevropského železničního koridoru Paříž – Frankfurt n. M. – Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – Žilina – Košice – Lvov. Optimalizace úseku mezi Berounem a Zbirohem je první ze série staveb III. koridoru mezi Prahou a Plzní.
Celková délka rekonstruovaného úseku je 23.647 m – z toho přeložky jsou v délce 7.510 m. V kilometráži trati se jedná o úsek km 42,264 až km 66,347. Na novém tělese budou zvětšeny poloměry oblouků pro navrhovanou rychlost 120 km/hod. Výsledkem optimalizace tohoto úseku tedy bude vyšší traťová rychlost 120–130 km/h pro klasické soupravy a 150–160 km/h pro jednotky s naklápěcí skříní (v místech, kde jsou již uplatněny prvky modernizace).
Součástí stavby je také tunelový úsek budovaný z otevřené jámy. Délka tunelu bude 324 m. Rekonstrukcí projdou také čtyři mosty a 33 propustků. Ve všech stanicích a zastávkách budou postavena nová nástupiště. Budou rekonstruovány dvě železniční stanice: Zdice a Hořovice a čtyři zastávky: Popovice, Stašov, Praskolesy a Cerhovice. Ve stanicích a na zastávkách budou zřízeny bezbariérové přístupy na nástupiště; ve Zdicích, Praskolesích, Hořovicích a v Cerhovicích vzniknou pro zvýšení bezpečnosti cestujících čtyři nové podchody.
Nástupiště budou mít pro pohodlnější nástup a výstup cestujících nástupištní hranu ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Ve Zdicích a Hořovicích vzniknou nová zastřešená ostrovní nástupiště. Bude provedena výměna trakčního vedení a silnoproudé elektroniky. Zcela modernizováno bude zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rekonstrukcí projdou také čtyři úrovňové přejezdy. V rámci stavby bude na základě hygienických měření postaveno v obytných zónách 6.500 m protihlukových stěn.
Stavba Optimalizace trati Beroun – Zbiroh je rozdělena na pět částí:
- Beroun – Zdice
- žst. Zdice
- Zdice – Hořovice (zast. Stašov, Praskolesy)
- žst. Hořovice
- Hořovice – Zbiroh (zast. Cerhovice)
Poznámka: Stavba nezahrnuje přestavbu železničních stanic Beroun a Zbiroh. Ta bude řešena v rámci dalších návazných staveb. Investiční náklady jsou 4,491 mld. Kč. Stavba je financována prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Optimalizace trati Beroun – Zbiroh je zařazena do seznamu prioritních projektů v rámci Operačního programu Doprava. Stavba byla zahájena v říjnu roku 2008 a její ukončení je naplánováno na červenec 2011.
HARMONOGRAM REALIZACE
Rok 2008
- Přípravné práce zejména v úseku Beroun – Zdice (kol. spojka v odb. Popovice).
Rok 2009
- Beroun – Popovice (1. a 2. traťová kolej).
- Popovice – Zdice kol. č. 1 a lichá skupina v žst. Zdice, kol. č. 2 a sudá skupina. V žst. Zdice bude zredukován počet staničních kolejí a bude zrušeno kolejiště bývalého lokomotivního depa. Zahájení prací na přeložce trati v úseku před zast. Stašov, zastávka Praskolesy a před žst. Hořovice. Současně budou zahájeny práce na přeložce tunelové trasy v oblasti Oseka a přeložka v zast. Cerhovice.
Rok 2010
- Dokončovací práce v žst. Zdice, peronizace žst. Hořovice, pokračování prací na přeložkách v úseku Hořovice – Zbiroh. Rok 2011
- Hořovice – Zbiroh a propojení stávající osy kolejí s kolejemi na přeložkách a tunelu Osek. Dokončení stavby.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O STAVBĚ:
Lokalita: Středočeský kraj
Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Dodavatel: Sdružení firem – Skanska DS a. s., EUROVIA CS, a. s., Viamont DSP a. s.
Projektant: METROPROJEKT Praha a. s.