KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice

Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice

Publikováno: 28.8.2009
Rubrika: Zajímavosti

Stavba Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice je jednou z částí modernizace IV. tranzitního železničního koridoru, který zahrnuje úsek železniční trati ze státní hranice se SRN, přes Prahu a Tábor do Českých Budějovic a dále na státní hranici s Rakouskem.

Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice

Účelem stavby je uvedení železniční trati a souvisejících staveb a zařízení do technického stavu odpovídajícímu evropským parametrům. Tyto parametry vyplývají z mezinárodních dohod o hlavních tratích AGC a AGTC (nejvyšší rychlost minimálně 160 km/h – ČR neplní, traťové zatížení – přechodnost D4 podle UIC 22,5 t na nápravu a prostorová průchodnost podle ložné míry UIC GC), k nimž se ČR přihlásila.

Optimalizace trati je souhrn opatření, která umožní dosažení traťové třídy zatížení D4 UIC do rychlosti 120 km/h, zavedení prostorové průchodnosti pro ložnou míru UIC GC a úpravy pro využití nejvyšší traťové rychlosti včetně umožnění provozu jednotek s naklápěcí skříní. Cílem stavby je zlepšení parametrů železniční trati, modernizace stavební a technologické části a zvýšení rychlosti a bezpečnosti železniční dopravy.

Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice řeší úpravy stávající železniční tratě. Začátek stavby je (podle staničení ČD) v km 133,270 před žst. Benešov ze směru od Českých Budějovic, konec v km 157,220 před žst. Strančice.

Stávající trať je dvoukolejná v celém úseku. Od roku 1968 je elektrifikovaná stejnosměrnou trakcí 3 kV. Mezistaniční úseky jsou vybaveny jednosměrným hradlovým poloautomatickým blokem. Železniční stanice mají elektromechanické zabezpečovací zařízení. V současnosti je na trati rychlost 80–90 km/h s lokálními omezeními na 50 km/h. Trať je v celém úseku vedená ve složitých prostorových poměrech a v nepříznivé konfiguraci terénu. Z větší části se jedná o odřez s přilehlým svahem, místy skalními stěnami a zástavbou. V návaznosti na komplex činností souvisejících s rekonstrukcí vlastní trati se zlepší i parametry dalších zařízení, s nimiž přicházejí do styku zákazníci železniční dopravy.

Stěžejní část stavby spočívá v rekonstrukci železničního svršku, spodku, umělých staveb, nástupišť, trakčního vedení, sdělovacího, informačního a zabezpečovacího zařízení, silnoproudých zařízení v celém úseku stavby. Významnou a často diskutovanou část stavby tvoří objekty, které eliminují nepříznivý hluk z provozu železniční dopravy na okolní prostředí (protihlukové stěny a další opatření).

Pro eliminaci nepříznivých účinků hluku jsou v několika lokalitách v úseku Benešov – Strančice navrženy protihlukové stěny (PHS). Umístění stěn vychází z akustické studie. Celkem je součástí stavby 24 stavebních objektů PHS o celkové délce 17,200 km a o celkové pohledové ploše 43.100 m2. Náklady na výstavbu objektů PHS budou činit přibližně 300 mil. Kč. V místech, kde charakter stávající zástavby nebo konfigurace terénu neumožňují vybudování PHS, byla pro snížení hlukové zátěže navržena individuální protihluková opatření v jednotlivých obytných objektech, spočívající v technické úpravě nebo výměně oken a balkonových dveří tak, aby byly splněny hygienické normy.

Individuální protihluková opatření mohou být realizována i v těch objektech, ve kterých byly překročeny hygienické normy po provedeném měření akustické účinnosti protihlukových stěn. Celkové náklady stavby Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice budou činit podle nejnovějších odhadů 4,6 mld. Kč a z toho náklady na objekty PHS tvoří 6,5 %.

REALIZACE PHS NA STAVBĚ OPTIMALIZACE TRATI BENEŠOV U PRAHY – STRANČICE SPOLEČNOSTÍ SMP CZ
Novostavba PHS je součástí stavby Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice v rámci modernizace IV. tranzitního železničního koridoru. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, s. o., Stavební správa Praha. Projekt optimalizace je financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury a na financování se značně podílí Kohezní fond EU.

Zhotovitelem stavby je sdružení „Koridor IV, Benešov – Strančice“. Společnost SMP CZ je na této stavbě podzhotovitelem sdružení. Celkem bude společností SMP CZ realizováno 11 stavebních objektů o celkovém finančním objemu cca 150 mil. Kč. Fyzický objem čítá 1 800 ks, resp. 8.000 m železobetonových sloupků, 2.000 ks, resp. 8.000 m2 železobetonových soklových panelů a 5.300 ks, resp. 22.000 m2 železobetonových protihlukových panelů. Celková délka realizovaných PHS stěn bude 8,8 km. Jedná se o PHS systému „LIADUR“, popř. PHS s výplní z plexiskla (PMMA) tl. 15 mm osazeného do ocelových sloupků na mostních objektech. Součástí zakázky je zajímavá ocelová konstrukce PHS samostatně stojící po obou stranách mostního objektu přes D1 v Mirošovicích, jejíž celková hmotnost činí 40 t.

Práce na železniční trati mají své specifické podmínky. Jedná se zejména o podmínky prací za výluky na vícekolejné trati. Vlastní realizace stavby probíhá v nepřetržitých výlukách vždy jedné koleje v mezistaničním úseku s tím, že provoz na železnici je veden v sousední koleji. V železniční stanici jsou vyloučeny koleje vždy v jedné skupině (sudé, liché) tak, aby železniční provoz byl omezován co nejméně. Před  zahájením nepřetržitých výluk jsou prováděny přípravné práce, ve kterých jsou budovány např. základy a osazení stožárů trakčního vedení, jsou z části zakládány protihlukové stěny, provádějí se některé úpravy odvodnění drážního tělesa, jsou realizovány úpravy těch inženýrských sítí, které křižují železnici atd. Provedením všech přípravných prací před zahájením nepřetržitých výluk je možné délky těchto nepřetržitých výluk zkrátit na dobu nezbytně nutnou na realizaci vlastních prací ve vyloučené koleji.

Rozhodující část prací je prováděna za nepřetržité výluky, kdy je v daném úseku o délce asi 3 km zcela z provozu vyloučena jedna traťová kolej. Celková délka takové výluky je přibližně 60 dní. V tomto čase je provedena kompletní výměna železničního svršku, trakčního vedení, zabezpečovacího zařízení, rekonstrukce mostních objektů, popř. tunelů a podchodů, rekonstrukce železničních stanic a také výstavba PHS. V uvedené výluce je pro práce společnosti SMP CZ, a. s., přidělen ucelený časový úsek o délce asi tři týdny, ve kterém je nutné provést až 2,5 km protihlukových stěn. V tomto čase je potřeba realizovat maximum prací. Samotnou realizaci lze dělit na tři základní pracovní postupy, a to na zřízení založení (pilotové základy, prefabrikované nebo monolitické železobetonové základy), zřízení nosné části železobetonové, popř. ocelové sloupky, a zřízení výplně PHS (železobetonové soklové panely a panely LIADUR, nebo průhledné plastové panely z plexiskla PMMA tl. 15 mm umístěné zejména na mostních objektech). Součástí objektů PHS jsou další práce jako např. zemní práce, ozelenění, drážní stezky, nástupiště apod.

Uvedené fáze provádění PHS na železničních tratích spojuje společný jmenovatel, a to je vysoká náročnost na koordinaci prováděných prací vzhledem k velmi časově omezenému fondu výstavby, přítomnosti mnoha zhotovitelů stavebních částí, omezenému pracovnímu prostoru a omezením, která jsou důsledkem pouze částečného omezení provozu na trati. Z výše uvedeného také vyplývá náročnost na bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Jednotlivé pracovní postupy, tedy založení, nosná část a výplň PHS mohou být realizovány z prostoru železniční trati (vyloučené snesené koleje), z krátkodobě vyloučené trati kolejovými vozidly, nebo z přilehlých pozemků.

Společnost SMP CZ zajišťuje dodávku PHS kompletně „na klíč“. Výrobu železobetonových prefabrikátů pro výstavbu PHS (sloupky, soklové panely, panely LIADUR) zajišťuje vlastní výrobna prefabrikátů Prefa Brandýs nad Labem. Dodávku ocelových konstrukcí (ocelové konstrukce, ocelové sloupky, únikové dveře) zajišťuje také vlastní výrobna ocelových konstrukcí VOK Beroun, spol. s r. o. V loňském roce byla společností SMP CZ realizována na stavbě Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice zhruba l/3 stavebních prací o finančním objemu 60 mil. Kč.

Přes všechna úskalí se díky mimořádnému nasazení realizačního týmu projektu podařilo v roce 2008 realizovat šest stavebních objektů a neohrozit uvedení jednotlivých úseků trati do provozu. K dnešnímu dni je jsou realizovány další dva stavební objekty PHS o finančním objemu 20 mil. Kč. Zbývající část projektu, tři stavební objekty o finančním objemu 70 mil. Kč, budou provedeny a dokončeny ve dvou výlukách v letošním roce.

Optimisation of the railway track Benešov u Prahy – Strančice
The structure Optimization of the railway track Benešov u Prahy – Strančice is one of the constructions of the modernisation of the transit railway corridor IV including the Czech Railway track from the border with Germany, through Prague and Tábor to České Budějovice continuing to the Austrian border. A significant and frequently discussed part of the structure consists of construction units eliminating adverse noise from the railway transport to the surrounding area (anti-noise screens and other precautions). Placement of the screen is made according to the acoustic study. In total there are 24 building units of anti-noise screens being part of the construction with total length of 17,200 km and total area of 43,100 m2. The costs of the anti-noise screens construction shall be app. CZK 300 mil. One of the companies to perform the construction of anti-noise screens is SMP CZ building a total of 11 building units with total volume of finance app. CZK 150 mil.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Protihlukové stěny podél železniční stanice SenohrabyDetail protihlukové stěny – železniční stanice ČerčanyKonstrukce protihlukové stěny (SO 96-50-02) přes D1 v Mirošovicích

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (112x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (72x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (71x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice