Oprava mostu přes Lužnici v Soběslavi
Rubrika: Hydroizolace
Převáděnou komunikací je stávající silnice II/135 s jednostranným chodníkem. Původní spodní stavba mostu byla z roku 1890 a původní ocelová nosná konstrukce mostu byla vyměněna v roce 1935 na stávající trámovou ze železobetonu. Na základě výsledků iagnostického průzkumu a po zhodnocení celkového stavu mostu bylo rozhodnuto o jeho opravě. Ta byla prováděna za úplného vyloučení pěšího i silničního provozu, který byl veden po provizorním přemostění Lužnice. Stávající staticky určitý systém (Gerberův nosník s vloženým polem) byl rekonstrukcí měněn na spojitý nosník o třech polích 27,5 + 28,0 + 27,5 m. Po zmonolitnění Gerberových kloubů a zesílení trámové nosné konstrukce novou spřaženou železobetonovou deskou byla nosná konstrukce předepnuta volnými kabely. Spodní stavba byla sanována, a to včetně vybourání a zbudování nových závěrných zídek a zřízení nové drenáže za rubem opěr.
BOURÁNÍ STÁVAJÍCÍCH KONSTRUKCÍ
Po odfrézování stávajícího asfaltobetonového krytu a vybourání stávajících konstrukčních vrstev vozovky bylo na obou předpolích mostu provedeno odkopání rubu opěr až na základovou spáru. Pro přístup ke koncovým čelům nosné konstrukce a pro přístup k ložiskům byly vybourány závěrné zídky, a to včetně úložných prahů. Na pravém pilíři byl vybourán úložný práh z důvodu nahrazení stávajícího vrubového kloubu posuvným uložením. Dále byly vybourány úzké chodníky a parapetní části říms.
SANACE SPODNÍ STAVBY A PŘECHODOVÁ OBLAST OPĚR
Všechny pohledové plochy opěr a pilířů byly celoplošně očištěny tlakovou vodou s rotační tryskou. Silně poškozené kamenné kvádry byly vyměněny a kamenné zdivo nově přespárováno. Ostatní betonové povrchy byly otryskány vodou s tlakem až 2 000 barů a sanovány stěrkou se sjednocujícím nátěrem. Po odkopání rubu opěr a vybetonování závěrné zídky byla osazena při její patě a za jejím rubem nová drenáž vyvedená přes vývrt ve stávajícím povodním křídle. S ohledem na malou výšku zásypu za rubem opěry byly jako součást přechodové oblasti provedeny přechodové klíny z prostého betonu.
REKONSTRUKCE ULOŽENÍ NOSNÉ KONSTRUKCE
Původní ocelolitinová ložiska byla po přizvednutí nosné konstrukce o 40 mm nahrazena elastomerovými, která byla uložena do plastmalty na nově vybetonované železobetonové bločky. Původní vrubový kloub na pravém pilíři byl nahrazen posuvným uložením na nízká modulární ložiska s kluzným povrchem.
SANACE A ZESÍLENÍ VODOROVNÉ NOSNÉ KONSTRUKCE
Základním prvkem opravy bylo vyčištění a reprofi lace betonových povrchů včetně pasivačních nátěrů betonářské výztuže. Nosná konstrukce byla zesílena zmonolitněním Gerberových kloubů pomocí vysokopevnostní zálivky a předpínacích tyčí, nadbetonováním nové spřažené spádové desky a předepnutím volných kabelů vedených pod mostovkovou deskou v zákrytu podélníků. Čtyři kusy volných dvanáctilanových kabelů jsou vedeny přes deviátory a kotveny do nově vybetonovaných koncových příčníků.
MOSTNÍ IZOLACE A ODVODNĚNÍ MOSTU
Na nové železobetonové spřažené desce byla provedena celoplošná mostní izolace typu NAIP, a to včetně pečetící vrstvy. Podél okrajů nosné konstrukce byla izolace ukončena vytažením na nově zbudovaný zvýšený podélný okraj. Pod chodníkem a římsou byla provedena ochrana izolace pásem vyztuženým hliníkovou vložkou. Odvodnění izolace je provedeno perforovaným hliníkovým drenážním profilem vedeným v obou úžlabích po okrajích vozovky zaústěným do odvodňovačů a odvodněným mezilehlými odvodňovacími trubičkami. Odvodnění vozovky na mostě je provedeno příčným střechovitým sklonem ke zvýšeným obrubám, kde jsou umístěny mostní odvodňovače se šikmým odpadem vyvedeným volně pod most. Závěrem lze konstatovat, že během rekonstrukce mostu byly potvrzeny závěry diagnostického průzkumu mostu o nutnosti jeho opravy, neboť železobetonová konstrukce a její uložení vykazovaly známky takového poškození, které by mohlo znamenat omezení jeho provozu v dalším období.
Generální zhotovitel: JHP
Investor: Jihočeský kraj
Projektant: Jan Pracný, D-projekt
Hlavní podzhotovitel: Strabag
Datum zahájení stavby: červen 2008
Datum ukončení stavby: listopad 2008
The article describes the repair of a bridge over the river Lužnice in Soběslav. The original basic structure dates back to 1890 and the original steel bearing structure of the bridge was exchanged in 1935 on top of the existing beam structure made of ferro-concrete. Based on the diagnostic survey results and after assessing total state of the bridge, its repair has been decided on.