KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Operativní leasing na nákladní automobily, návěsovou a přívěsovou techniku v ČR

Operativní leasing na nákladní automobily, návěsovou a přívěsovou techniku v ČR

Publikováno: 7.7.2015
Rubrika: Zajímavosti

Financování je v dnešní době podstatnou a nedílnou součástí podpory prodeje všech vozidel vč. nákladních. Jednou z forem, která je a zřejmě i v budoucnu bude v ČR na vzestupu, je financování formou operativního leasingu. To potvrzuje i rostoucí zájem o tento způsob financování, který registruje společnost ČSOB Leasing, jednička na českém leasingovém trhu. Legislativně je operativní leasing v podmínkách ČR definován jako pronájem, kdy na konci pronájmu uživatel (nájemce) vozidlo vrací pronajímateli.

Operativní leasing je možné vytvořit v podstatě na cokoliv. Z pohledu koncového uživatele je výhodný tam, kde se předmět relativně rychle (během 3 – 4 let) natolik opotřebuje, že je z pohledu celkových provozních nákladů výhodné ho vyměnit za plně funkční nový s plnými garancemi výrobce. Zároveň musí existovat s opotřebovanými předměty transparentní sekundární trh, který umožňuje s dostatečnou přesností odborně odhadovat vývoj předprodejních cen v čase (tím i zůstatkových hodnot vozidel vyvíjejících se v čase, které jsou potřebné do kalkulace splátek).

Tyto podmínky jsou v segmentech motorových nákladních vozidel a návěsové/přívěsové techniky naplněny, proto není divu, že operativní leasing na nákladní vozidla je dnes již běžnou součástí produktové nabídky všech leasingových společností v ČR.

S ohledem na skutečnost, že zákazník v pravidelných leasingových splátkách umořuje pořizovací cenu pronajímaného předmětu pouze do odborně odhadované zůstatkové hodnoty na konci pronájmu, je pravidelná splátka (nejčastěji měsíční) při srovnatelných parametrech pronájmu ze všech konkurenčních finančních produktů nejnižší, což je samozřejmě velké pozitivum na straně nájemce.

Ve srovnání s ostatními finančními produkty se ovšem jedná z pohledu pronajímatele o poměrně náročný finanční produkt na správné odborné odhady vývoje předprodejních cen v čase; to v sobě zahrnuje mimo jiné i správnou predikci celkové budoucí ekonomické situace v okamžiku, kdy nájemce vozidlo vrací zpět pronajímateli a ten ho musí být schopen na budoucím trhu přeprodat nebo znova pronajmout. Nájemce je v případě operativního leasingu standardně odbřemeněn od nutnosti ojeté vozidlo nakonec předprodávat na sekundárním trhu vlastními silami a na vlastní riziko, jednoduše tuto aktivitu bere na svá rizika pronajímatel. Výše uvedené dvě věty se zdají být jednoduché a jasné, nicméně naplnění jejich obsahu v praxi je velmi složité a úspěch v odhadu budoucích prodejních cen rozhoduje o konečné finanční výnosnosti nebo prodělku celé finanční operace.

Není proto divu, že většina pronajímatelů řeší uplatnění ojetého vozu na trhu ve spolupráci s výrobci a importéry dané značky, protože zejména oni logicky disponují s nejpřesnějšími odhady budoucí prodejnosti vozidla konkrétní značky a mají nejlepší informace a znalosti o lokálních prodejních cenách ojetin a jejich vývoji.

Zatímco např. finanční leasing je typický finanční produkt poskytující nájemci finanční prostředky na investici, operativní leasing je navíc službou, která podstatně ulehčuje nájemcům starosti s provozem pronajímaného vozidla. Ne náhodou tento typ produktu nazývá ČSOB Leasing „Operativní leasing pro chytré podnikání“, čímž je vlastně vše potřebné vysvětleno.

Dnešní nákladní automobil je složitý stroj vyžadující pravidelnou vysoce specializovanou a odbornou údržbu a servis. Kvalita a dobrá dostupnost odborně prováděných servisních činností výrazně ovlivňují využití a profitabilitu provozu vozidla, zároveň servis představuje podstatnou nákladovou položku v provozu vozidla. Protože všichni
výrobci nákladních vozidel v rámci služeb nabízejí propracovaný systém různých úrovní tzv. servisních kontraktů, lze i tyto náklady rovnoměrně rozložit do pronájmu jako přidanou službu (mluvíme o tzv. servisním paušálu v leasingové splátce).

Nájemce tak v operativním leasingu se službami (v produktové nabídce ČSOB Leasing zvaný full service leasing) získává vč. financování investice i služby. Díky tomu může náklady na investici i podstatnou část provozních nákladů dostat do pravidelné měsíční leasingové splátky a tím investiční i podstatnou část provozních nákladů rovnoměrně rozložit do doby pronájmu. Takto lze vlastně investici i provozní náklady rovnoměrně rozložit a naplánovat na dobu pronájmu (budgetovat), což má zase velký přínos pro vlastníky dopravních firem s najatým vrcholovým managementem z pohledu vlastní kontroly a řízení firemních nákladů.

Rekapitulace výhod operativního leasingu pro uživatele/nájemce nákladní dopravní techniky:

  • operativní leasing nákladních vozidel v podmínkách ČR umožňuje zkrátit dobu obměny vozového parku a tím pomáhá držet tempo s technickým pokrokem; zamezuje morálnímu zastarávání vozového parku,
  • nájemce hradí pouze část celkové investice do nového vozu a to v závislosti na délce pronájmu a podmínkách používání až do výše predikované zůstatkové ceny na konci sjednaného pronájmu a to rovnoměrně v průběhu užívání pronajatého vozidla,
  • nájemce si nepředplácí cenu vozu jako při použití ostatních finančních nástrojů, nepotřebuje vkládat do obchodu vlastní finanční prostředky,
  • nájemce může rovnoměrně naplánovat výdaje na vozidlo, má stabilní a rovnoměrné náklady v čase,
  • celé nájemné je oprávněným nákladem, hodnota měsíční splátky je ze všech finančních produktů díky umořování vozidla do stanovené zůstatkové nejnižší (produkt významně napomáhá pozitivnímu cash flow na straně nájemce),
  • operativní leasing nákladních vozidel je progresivním řešením: nájemce nemá fixní aktiva – vozidla v rozvaze (tzv. řízení ukazatele rentability aktiv),
  • nájemce automaticky využívá velkoodběratelských slev pronajímatele při pořizování vozů od dodavatelů včetně slevových tarifů pro veškeré služby a pojištění,
  • operativní leasing nákladních vozidel je výhodným řešením pro časově omezené projekty – zakázky s výhledem na jeden, dva roky,
  • na rozdíl od konkurenčního finančního leasingu délka leasingu operativního není nijak limitována zákonem, neexistují legislativní limity pro minimální dobu trvání smlouvy o operativním pronájmu (u finančního leasingu je to minimálně 54 měsíců),
  • nájemce dostává jednou měsíčně souhrnou fakturu za nájem vč. případných služeb,
  • v nájemném mohou být dle přání nájemce zákonem stanovených povinných poplatků (silniční daň, rádio poplatky, servisní paušály atd.),
  • převzetí nového a vrácení starého vozu je jasné a jednoduché díky dopředu sjednanému odkupu na konci pronájmu.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (74x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice