KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Operační program Doprava a rozvoj dopravní infrastruktury České republiky

Operační program Doprava a rozvoj dopravní infrastruktury České republiky

Publikováno: 7.8.2009
Rubrika: Zajímavosti

Finančním nástrojem pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie (EU) určených na rozvoj dopravní infrastruktury v České republice je Operační program Doprava (OPD). OPD je pro programové období EU 2007–2013 v rámci celé ČR největším operačním programem. Jeho celková alokace je 5,774 miliard EUR, což je cca 22 % ze všech prostředků pro ČR z fondů EU pro toto období.

Operační program Doprava je financován ze dvou evropských zdrojů, a to z Fondu soudržnosti (FS) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF). Národní spolufinancování projektů je zajišťováno ze zdrojů státního rozpočtu z kapitoly Ministerstva dopravy (MD). MD vykonává pro OPD roli Řídícího orgánu, který má celkovou odpovědnost za realizaci programu. V rámci MD byl výkonem činností Řídícího orgánu pověřen Odbor fondů EU. Do realizace OPD je v roli zprostředkujícího subjektu zapojen i Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který pro většinu projektů zajišťuje faktické uvolňování finančních prostředků.


Tabulka 1 – Celková alokace prioritních os OPD

Podpora z Evropské unie (EU) pro sektor dopravy prostřednictvím Operačního programu doprava (OPD) přímo navazuje na podporu realizovanou v období 2004–2006, kdy byly na dopravu čerpány prostředky zejména z Fondu soudržnosti 2004–2006 a Operačního programu Infrastruktura 2004–2006. V období před vstupem do EU financovala ČR dopravu ještě z programů Phare a ISPA. Celkově byly za období před zahájením realizace OPD poskytnuty z EU prostředky na dopravu v celkové výši cca 880 milionů EUR.

VĚCNÝ OBSAH
Operační program Doprava je věcně zaměřen především na naplňování dopravních priorit evropského a nadregionálního významu a zároveň na realizaci priorit a cílů daných Dopravní politikou České republiky na léta 2005–2013. Globálním cílem OPD je pak Zlepšení dostupnosti dopravou. Tento cíl vychází z Národního strategického referenčního  rámce. Globálního cíle OPD bude dosaženo prostřednictvím specifických cílů, které jsou vyjádřeny prostřednictvím jednotlivých prioritních os OPD. Konkrétně je z OPD podporována především výstavba a modernizace dopravní infrastruktury ve vlastnictví České republiky. Většina prostředků programu (až 65 %) je směřována na podporu infrastruktury na železniční a silniční síti na takzvaných Trans-evropských dopravních sítích (TEN-T). OPD je dále zaměřen i na podporu infrastruktury na sítích mimo TEN-T a také na podporu městské hromadné dopravy v Praze, multimodální dopravu, infrastrukturu pro vnitrozemskou plavbu, modernizaci plavidel a rozvoj inteligentních dopravních systémů. Sektor dopravy v ČR čerpá prostředky z fondů EU kromě OPD také prostřednictvím regionálních operačních programů, které financují především dopravní infrastrukturu v majetku krajů a obcí. OPD je se všemi regionálními operačními programy komplementární.

HLAVNÍ PŘÍJEMCI PODPORY
Majoritními příjemci podpory z OPD jsou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), státní organizace a Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC). Pro tyto příjemce je vyčleněno cca 91 % celkové alokace OPD a všechny jejich projekty budou zároveň financovány prostřednictvím SFDI. Dalším velmi významným příjemcem OPD je Hlavní město Praha, které bude čerpat prostředky především na výstavbu metra.

PŘEHLED PODPOROVANÝCH AKTIVIT V RÁMCI PRIORITNÍCH OS OPERAČNÍHO PROGRAMU DOPRAVA
Prioritní osa 1 – Modernizace železniční sítě TEN-T

Podpora v této prioritní ose je soustředěna především na ty úseky železniční sítě, které jsou součástí tzv. prioritních projektů uvedených v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 884/2004/ES. Konkrétně bude podporována např. modernizace tranzitních koridorů a rozhodujících železničních uzlů na síti TEN-T, zajišťování interoperability implementací TSI a dálkového řízení provozu, včetně úprav železničních vozidel, realizace technických opatření k minimalizaci vlivů již dokončených staveb na životní prostředí a veřejné zdraví apod. Příjemci podpory jsou vlastníci/správci dotčené infrastruktury (zejména SŽDC s. o.), v případě zavádění interoperability i vlastníci drážních vozidel a provozovatelé drážní dopravy.

Prioritní osa 2 – Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T
Předmětem podpory v této prioritní ose je výstavba nových úseků dálniční a silniční sítě, které nahradí v současnosti již nevyhovující úseky silniční sítě TEN-T. Dále je předmětem podpory zlepšování parametrů na již existujících úsecích dálnic a silnic ležících na síti TEN-T. Podpora je soustředěna především na ty úseky dálniční a silniční sítě, které jsou součástí tzv. prioritních projektů uvedených v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 884/2004/ES. Konkrétně je podporována např. výstavba dalších úseků sítě TEN-T, modernizace a zvýšení kapacity již provozovaných úseků kategorie D, R a ostatních silnic I. tříd sítě TEN-T, zavádění inteligentních dopravních systémů na dálniční síti a sítích navazujících apod. Dále je podporována také realizace technických opatření k minimalizaci vlivů dokončených staveb na životní prostředí a veřejné zdraví.

Prioritní osa 3 – Modernizace železniční sítě mimo síť TEN-T
Předmětem podpory v této prioritní ose je především modernizace a rozvoj železničních tratí celostátní důležitosti ležících mimo síť TEN-T. Konkrétně je podporována např. elektrizace železničních tratí, modernizace zabezpečovacích zařízení, zvyšování traťových rychlostí, zajišťování souladu s technickou specifikací pro interoperabilitu (TSI), vybavování prostor pro cestující za účelem zvýšení kultury cestování a zajištění přístupu osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Dále jsou podporovány také intervence pro snížení negativního vlivu železniční dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví.

Prioritní osa 4 – Modernizace silnic I. třídy mimo TEN-T
Předmětem podpory v této prioritní ose je především výstavba a modernizace rychlostních silnic mimo sítě TEN-T a ostatních silnic I. třídy. Konkrétně je podporováno např. odstraňování závad na silnicích I. třídy, modernizace silnic I. třídy, budování silnic I. třídy sloužících jako obchvaty měst a obcí, implementace telematických systémů na silnicích I. třídy a zabezpečování dostatečné kapacity silniční infrastruktury v příhraničních a citlivých oblastech. Dále je podporována také realizace technických opatření vedoucích k minimalizaci vlivů již dokončených staveb na jednotlivé složky životního prostředí a veřejného zdraví a ke zvýšení bezpečnosti.

Prioritní osa 5 – Modernizace a rozvoj pražského metra a systému řízení silniční dopravy v hl. m. Praze
Předmětem podpory v této prioritní ose bude především výstavba nových úseků pražského metra a dále také podpora systémů řízení a regulace městského silničního provozu na hlavní uliční síti Prahy.

Prioritní osa 6 – Podpora multimodální nákladní přepravy a rozvoj vnitrozemské vodní dopravy

Předmětem podpory v této prioritní ose může být jednak rozvoj multimodálních přepravních systémů a dále pak i rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest. V oblasti multimodální dopravy se může jednat o podporu revitalizace železničních vleček nebo dále např. i podporu vzniku multimodálních terminálů a veřejných logistických center. V oblasti vodní dopravy je podporováno především dobudování vnitrozemských vodních cest splavněním dosud nesplavných úseků a dále pak i zlepšování parametrů již využívaných vodních cest, a to především v rámci sítě TEN-T. Dále je podporována i modernizace říčních plavidel.

Příjemci podpory jsou vlastníci/správci dotčené infrastruktury multimodální dopravy, vlastníci/správci dotčené infrastruktury vnitrozemské vodní dopravy (zejména ŘVC ČR), provozovatelé/vlastníci říčních plavidel.

PROJEKTY SCHVÁLENÉ ŘÍDÍCÍM ORGÁNEM OPD
Databáze všech projektů schválených Řídícím orgánem k financování z Operačního programu Doprava je k dispozici na webu www.OPD.cz v sekci „Projekty OPD“. V databázi bylo k datu 31. 5. 2009 zveřejněno již 83 schválených projektů (včetně 20 tzv. velkých projektů, které musí být po schválení Řídícím orgánem ještě schváleny ze strany Evropské komise).

Databáze je průběžně doplňována o další schvalované projekty a v průběhu vlastní realizace projektů budou údaje doplňovány informacemi o aktuálním stavu. U většiny projektů budou zveřejňovány také fotografie, a to jak z průběhu realizace, tak i po dokončení. Projekty lze fulltextově prohledávat, filtrovat podle různých kriterií, a nebo zobrazovat jako body na mapě.

AKTUÁLNĚ VYHLÁŠENÉ VÝZVY
Již od poloviny roku 2007 jsou vyhlášeny průběžné výzvy pro předkládání projektových žádosti v celkem sedmi hlavních oblastech podpory. Možnými příjemci v těchto výzvách jsou ŘSD, SŽDC, ŘVC a Hlavní město Praha. Tyto výzvy budou otevřeny až do 30. 6. 2015.

PŘIPRAVOVANÉ VÝZVY PRO ROK 2009

  • oblast podpory 1.2 – Zajištění interope - rability na železničních tratích – neinfrastrukturální projekty (předpokládané vyhlášení ve 2. pololetí 2009),
  • oblast podpory 5.1 – Rozvoj sítě metra v Praze (předpokládané vyhlášení ve 2. pololetí 2009),
  • oblast podpory 6.1 – podoblast Podpora revitalizace železničních vleček (předpokládané vyhlášení ve 2. pololetí 2009),
  • oblast podpory 6.3 – Podpora modernizace říčních plavidel (předpokládané vyhlášení ve 2. pololetí 2009).

Operational programme Transport and the development of transport infrastructure in the Czech Republic
The Operational Programme Transport (OPT) is a financial instrument for drawing finances from the European Union (EU) funds for development of transport infrastructure in the Czech Republic. OPT is the biggest operational programme for the EU programming period 2007–2013 within the entire Czech Republic. Its total allocation is EUR 5.774 billion, accounting for approximately 22 % of all financial means for the Czech Republic from the EU funds for this period. The support from the European Union (EU) for the transport sector by means of the Operational Programme Transport (OPT) is directly connected with the support in 2004–2006 when it was mainly the funds from the Cohesion Fund 2004–2006 and Operational Programme Infrastructure 2004–2006 that were drawn for transport. In the period prior to the EU accession, the Czech Republic financed its transport from the programmes Phare and ISPA. In total, prior to the OPT innitiation period, the financial means from the EU provided for the transport amounted to approximately EUR 880 million.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Projekt OPD „Rekonstrukce železniční stanice Kroměříž“ – nově vybudované dvoustranné nástupištěProjekt OPD „Rekonstrukce železničního mostu v Nymburku“ – nově zvýšená podjezdná výška na 5,25 mProjekt OPD „Rekonstrukce koleje Nezamyslice – Pivín“ – detail nově vybudovaného železničního svrškuProjekt OPD „Rekonstrukce železniční stanice Nesovice, 1. část“ – nově vybudovaná výhybkaProjekt OPD „Dálnice D8, úsek 805 Lovosice – Řehlovice“ – výstavba dálničního mostu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (177x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (108x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (105x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice