Opava má jedno z nejhezčích nádraží na Moravě
Rubrika: Aktuality
Kompletně zrekonstruovaná nádražní budova nejdůležitější opavské železniční stanice byla v minulých dnech otevřena pro cestující. Defi nitivně tak skončila rekonstrukce, která začala v roce 2004. Souběžně bylo také kompletně opraveno kolejiště, nástupiště. Současná rekonstrukce budovy stála 77 milionů korun.
„Nádražní budovu bylo nezbytné rekonstruovat, nešlo ale jen o její technický stav, ale také o prostorové a technické řešení, které je po rekonstrukci mnohem efektivnější,“ řekl redakci Silnic Železnic ředitel Regionální správy majetku ČD v Olomouci Gabriel Jursa. Výpravní budova byla postavena v roce 1855 a potom rozšířena v letech 1892 až 1893. Během let prošla řadou změn a ne vždy zrovna citlivých. Proto byla na základě dochovaných fotografi í a dobové projektové dokumentace navržena obnova vstupního vestibulu do jeho originální podoby z roku 1855. Vzhledem ke stáří budovy provedli restaurátoři za asistence pracovníků Národního památkového ústavu odborný restaurátorský průzkum, který odhalil pod pozdějšími nátěry původní historickou malbu. Dodavatelem rekonstrukce byla akciová společnost OHL ŽS a projekt připravilo Projektstudio v čele s Pavlem Krátkým. Projektanti museli respektovat připomínky Národního památkového ústavu i Útvaru hlavního architekta města Opavy.
Vnitřní prostory byly upraveny tak, aby lépe odpovídaly potřebám dnešního provozu a aby je bylo zároveň možné využít pro další firmy a podnikatele. Ve spolupráci se stávajícími nájemci byla opravena pobočka České pošty, ordinace lékařů a zcela novou tvář mají také nádražní restaurace a jídelna. Nově slouží cestujícím pobočka autobusového dopravce TQM, prodejna tiskovin Relay, občerstvení Fornetti, samoobsluha Pont a nové informační centrum a čekárna ve vestibulu budovy. Vlastní rekonstrukci odstartovala oprava střechy v říjnu 2004. Během ní byla opravena konstrukce krovu a kompletně vyměněn střešní plášť budovy a přístřešku. Dále prošla přeměnou elektroinstalace a vzduchotechnika, nové jsou rozvody informačních a sdělovacích systémů, repasována okna, vyměněny vstupní dveře. V neposlední řadě byla zcela obnovena fasáda budovy, včetně štukatérských prvků a kamenného soklu. Rekonstrukcí prošly zpevněné plochy bývalého prvního nástupiště, repasovány byly původní litinové sloupy a doplněno zábradlí.