KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Odvodnění zpevněných pojížděných ploch tunelových staveb s využitím štěrbinových žlabů

Odvodnění zpevněných pojížděných ploch tunelových staveb s využitím štěrbinových žlabů

Publikováno: 10.6.2009
Rubrika: Zajímavosti

Výstavba tunelů při budování dopravní infrastruktury v České republice se těší v posledních letech velké oblibě. Pokud se ohlédneme do blízké minulosti, určitě se nám vybaví nejméně tři větší tunelové stavby v rámci výstavby dálnic v České republice. Výstavba tunelových staveb je technologicky velmi náročná a přináší s sebou spoustu atypických řešení, a to především z hlediska požární bezpečnosti a tvarové ojedinělosti některých částí stavby. Firma CS-BETON s. r. o. již několikátým rokem nabízí ve svém výrobním sortimentu speciální prvky liniového odvodnění určené pro tunelové stavby.

Pokud budeme vzpomínat na již budované tunely Valík (dálnice D5), Libouchec (dálnice D8), Panenská (dálnice D8) a Klimkovice (dálnice D47), tak na všech těchto stavbách nalezneme využití systému odvodnění pomocí štěrbinových žlabů. Štěrbinové žlaby jsou v tunelech průběžné po celé jeho délce a správně by měly být kapacitně navrhovány pouze na oplachové (údržba tunelu) a požární vody (v případě havárie).

Z počátku se v tunelech využívalo štěrbinových žlabů profilu I jako na všech ostatních dopravních stavbách, podobně tomu bylo i v tunelu Valík (obr. 1). Tento profil o rozměrech 45 × 50 × 400 cm je pro účely odvodnění tunelových prostor zbytečně předimenzován a pro projektanta to navíc znamená uvažovat hlubší založení základu klenby tunelu, na který je štěrbinový žlab osazován.

Z tohoto důvodu firma CS-BETON s. r. o. během roku 2005 zařadila do svého výrobního programu nově vyvinutý prvek odvodnění – štěrbinovou troubu profilu T v provedení s obrubníkem 12 cm, s průběžnou a nebo přerušovanou nátokovou štěrbinou (obr. 2). Tento prvek o rozměrech 38 × 31 × 400 cm je kapacitně dostačující a oproti výše zmiňovanému profilu I je o 20 cm nižší. Navíc díky svému tlamovitému profilu má při vyšších průtocích samočisticí funkci.

Velkou roli při návrhu tunelu hraje taktéž požární bezpečnost, která ovlivňuje jednotlivé stavební celky. V tunelu jsou definovány tzv. požární úseky, na jejichž hranicích se musí zamezit případnému šíření požárů. Z tohoto důvodu firma CS-BETON s. r. o. musela ve spolupráci s projektovými ústavy vyvinout doplňkový prvek ke štěrbinovým žlabům – „bezpečnostní protipožární uzávěru“, aby splnila podmínky Ředitelství silnic a dálnic České republiky v tomto směru. Jedná se o doplňkový kus, který na principu sifonu a plynotěsného deklu zháší hořící směs vody a ropných látek z důvodu zamezení přístupu vzduchu.

Systém odvodnění tunelu s využitím bezpečnostní protipožární uzávěry je dobře patrný z obrázku č. 5. Na obrázku je vidět sestava štěrbinových žlabů s částečně zatopeným průtočným profilem. Zhruba po 50 m (požární úsek) je mezi štěrbinové trouby vložena bezpečnostní protipožární uzávěra s nornou stěnou. Osazená protipožární bezpečnostní uzávěra v prostoru komunikace je zobrazena na obr. 3. Před nornou stěnou, kam dotéká hořící směs, je z vrchu plynotěsným deklem uzavřený prostor (obr. 5 – odkaz 5), kde vlivem nedostatku vzduchu dochází k uhašení. Směs vody a ropných látek, která už nehoří, pak vlivem proudění pokračuje pod nornou stěnou a po opuštění bezpečnostní protipožární uzávěry vtéká do dalšího požárního úseku. Prostor norné stěny a zhášecího prostoru vidíme na obr. 4 při pohledu shora. Výhodou tohoto systému odvodnění je, že investor nepotřebuje žádnou souběžnou kanalizaci, do které by jinak musel po 50 m zhašené vody svádět. Tím značně ušetří a v případě revizí má mnohem snazší přístup k celému systému odvodnění než v případě použití středové kanalizace.

Díky kladným odezvám z provozu je tento prvek hojně využívám na všech tunelových stavbách, a to nejen v České republice. CS-BETON s. r. o. se může pochlubit tím, že je tento systém odvodnění využíván i na Slovensku. Prvek má firma CS-BETON taktéž patentově chráněn pod užitným vzorem č. 14467 u Úřadu pro průmyslového vlastnictví.

Pro potřeby stavebních firem účastnících se budování tunelů jsme schopni ke štěrbinovým žlabům dodávat i spoustu jiných doplňkových výrobků. Jen pro představu uveďme: štěrbinová trouba s náběhovým obrubníkem, speciální tunelový obrubník na opačnou stranu komunikace než je žlab, betonové dekly kabelovou apod.

Vývoj tunelové stavby většinou sledujeme a konzultujeme již v přípravných projektových fázích a snažíme se co nejefektivnějším způsobem vyhovět požadavkům investora stavby. Tímto způsobem přístupu a kvalitou dodávaných výrobků si firma CS-BETON s. r. o. získala prvenství na stavebním trhu v oblasti odvodnění tunelových staveb. Systém štěrbinových žlabů je velmi progresivní způsob odvodnění s mnoha možnostmi se přizpůsobit lokálním podmínkám, a tím uspokojit potřeby projektantů a investorů. Doplněním sortimentu o výše zmiňovanou vyměnitelnou štěrbinovou troubu se povedlo odstranit komplikace při výměně porušených prvků a vytvořit tak ještě flexibilnější systém.

Drainage of reinforced travelling surfaces of tunnel structures using slotted trough
Building tunnel structures is a technologically demanding task and may bring a lot of atypical solutions mainly from the point of view of fire safety and shape uniqueness of some parts of the structure. The company CS-BETON s. r. o. offers special elements of line drainage designed for tunnel structures within their production range. It might be either a newly developed drainage element – the slotted pipe of T profile, or supplementary element for slotted troughs – fire safety seal.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Obr. 1 – Tunel ValíkObr. 2 – Štěrbinová trouba profilu TObr. 3 – Osazená protipožární bezpečnostní uzávěraObr. 4 – Prostor norné stěny a zhášecího prostoruObr. 5 – Systém odvodnění tunelu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (143x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (93x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice