KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Odtékání znečištěných povrchových vod z komunikací

Odtékání znečištěných povrchových vod z komunikací

Publikováno: 17.5.2017, Aktualizováno: 22.11.2017 13:35
Rubrika: Zajímavosti

Svedení povrchových dešťových vod z komunikací, zpevněných ploch a veřejných prostor má své priority. Mezi hlavní patří bezpečnost nejen z pohledu pohybu osob a jízdních vlastností pro automobilovou dopravu, ale také ochrana spodních vod a půdy před znečištěním.

Bezpečná jízda a pohyb osob po komunikacích jsou zajišťovány systémy odvodnění. Jeden z efektivních je systém liniového odvodnění, který je postaven na variabilních žlabech pro povrchové a podpovrchové odvodnění. Projektant se musí při návrhu vypořádat s mnoha požadavky a specifickými nároky.

Existují rozdílná konstrukční řešení žlabů z různých vstupních materiálů. Konkrétní projekční návrh pak zohledňuje objem dešťových srážek, velikost a spád plochy, možnosti technického řešení, druh komunikace, požadovanou zátěž pro pojezd vozidel, životnost řešení, druh podloží a možnosti hloubky umístění vsakovacích bloků, požadavky na ekologii i na design.

ODVODNĚNÍ RUŠNÝCH KOMUNIKACÍ

Pro městské komunikace, pěší zóny, chodníky a parkoviště se nejčastěji používá žlab z vysoce pevnostního SMC kompozitu. Pokud jsou pojezdové plochy extrémně zatěžované, používají se monolitické žlaby z polymerického betonu pro zátěžové třídy A15 – F900 kN.

Obrubníkové odvodnění nezmenšuje užitný prostor silnice a zajistí velmi rychlý odtok vody z povrchu i při velmi nízkém (téměř nulovém) spádu. Vyrábí se z recyklovaného kompozitního materiálu a je určen pro zatížení do D400 kN. Materiál je vysoce pevný, odolný proti nárazu, má nízkou hmotnost prvku (9 – 19 kg) a umožňuje snadnou manipulaci a instalaci. Tři vtoky na půl metru zvyšují účinnost žlabů hlavně při prudkém dešti.

DESIGN V ODVODNĚNÍ

Na některých stavbách jsou preferovány architektonické požadavky na design a výsledný vzhled plochy. Systém odvodnění se pak musí víc přizpůsobit vzhledu plochy a používají se štěrbinové systémy odvodnění, které jsou ve spáře dlažby téměř neviditelné.

Bezbariérové a designové odvodnění teras a balkonů mohou stavitelé nově řešit ocelovými žlaby MEATEC, které zkrátí doporučenou vzdálenost dlaždic od prahu dveří z 15 cm jen na 2 cm při požadavcích na bezbariérový vstup. Nevzniká schod a terasa nemusí být tolik snížena. Bez použití těchto žlabů se doporučuje dodržet úroveň dlaždic od prahu dveří ve vzdálenosti minimálně 15 cm, aby zde při přívalových deštích, sněhu nebo ucpání kanalizace nedocházelo k průniku vody do objektu.

ČISTÁ VODY DÍKY ODLUČOVAČŮM

Mechanické a biologické čištění dešťové vody je další parametr bezpečnosti. Jednou z možností čištění vody jsou odlučovače ropných látek. Odlučovače mají za úkol chránit vodní biocenózu před nepříznivými účinky ropných látek, které vytváří na hladině povrchový film zabraňující přestupu vzdušného kyslíku do vody.

Odlučovače dokážou zachytit látky v podobě kalu, které jsou těžší než voda a ropné látky lehčí než voda, které se drží na hladině. Pracují na dvou základních principech – a) gravitační odlučování látek těžších než voda (kal), b) flotace ropných látek zdokonalená použitím koalescenčního filtru. Podle velikosti, tvaru a materiálu dokážou vyčistit vodu protékající rychlostí od 1 do 2 500 l/s. Vyrábí se z polyetylénu, polyesteru a oceli.

Odlučovače z polyetylénu se vyrábí technikou rotačního odlévání, která umožní vyrobit dutý korpus tělesa se silnými stěnami zajišťující vysokou mechanickou odolnost odlučovače. Výrobek je monoblok bez svárů, což vylučuje riziko netěsností. Polyetylén je odolný proti korozi a většině chemických látek.

NOVÝ KRUHOVÝ ODLUČOVAČ LEHKÝCH KAPALIN TECHNEAUSPHERE

Novým produktem na trhu je konstrukčně unikátní kruhový odlučovač ropných látek do 10 l/s, TechneauSphere. Těleso je vyrobeno z recyklovatelného polyetylenu a jádro systému je zcela nezávislé na korpusu. Koalescenční filtr je zcela inovativní. Nádobu lze vyjímat a čistit bez rizika vyplavení zachycených látek, je samonosná a odolává mytí tlakovou vodou. Je to výrobek 3 v 1.

Kruhový tvar nádoby a asymetricky usměrněné potrubí způsobuje obíhání vody v jednom směru. Díky tomu se kaly usadí na dně nádoby s vysokou účinností.

Do prostoru koalescenčního filtru jde již předčištěná voda od hrubých částic. Koalescenční filtr tak s vysokou účinností 0,1 – 0,2 mg/l C10 C40 oddělí jemné kapky lehkých kapalin a zvýšením jejich objemu, nabalením podporuje flotaci. Automatický filtr, kterým jsou odlučovače vybaveny, brání nechtěnému úniku zachycených volných odkalených lehkých kapalin a je standardní součástí. Výrazně zjednodušený je i způsob usazení odlučovače do terénu.

Projekční servis MEA Solution zdarma navrhne optimální řešení odvodnění a vyčistění dešťových vod na základě požadavků projektu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ocelový štěrbinový žlab MEA TSH pro architektonicky náročné řešení plochBezbariérové odvodnění teras se žlabem MEATEC s pouhou 2cm mezerou od prahu dveříMonolitický žlab z polymerického betonu MEA DM v Praze, UhříněvsiObrubníkové odvodnění na autobusovém nádraží v Náchodě. Systém MEA KERB využívá obrubníku jako architektonického i funkčního prvku pro rychlé svedení vody z vozovkyUnikátní kruhové konstrukční řešení odlučovače ropných látek, TechneauSphere. Produkt 3v1

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice