KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Obří a drahý železniční tunel z Prahy do Berouna stát nepostaví

Obří a drahý železniční tunel z Prahy do Berouna stát nepostaví

Publikováno: 24.9.2010, Aktualizováno: 4.10.2010 09:50
Rubrika: Tunely

Pětadvacetikilometrový železniční tunel z Prahy do Berouna stát nepostaví. Ministr Vít Bárta (VV) dnes v Plzni uvedl, že s touto investicí, jejíž náklady byly vyčísleny na 33 miliard korun, nepočítá. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor musí najít levnější řešení. SŽDC je podle svého mluvčího Pavla Haly připravena vypracovat rychle náhradní projekt optimalizace současné trati, který ale výrazně nesníží dobu cesty mezi Prahou a Berounem.

Železniční koridor z Prahy přes Plzeň do Chebu bude podle Bárty hotový nejdéle do tří let a zkrátí jízdu centra Prahy do centra Plzně osobním vlakem i rychlíkem na polovinu.

"Vy víte, že já obecně jsem ke všem tunelům velmi opatrný. Ale tato stavba je v současné době natolik ekonomicky náročná, že je určena k tomu, abychom hledali efektivnější a méně nákladná řešení, než se neuváženě pustili do tak zásadní investice," uvedl Bárta. Dodal ale, že chápe, že modernizace trati má zásadní význam také pro Středočeský kraj, ale je pro něj hlavní najít výrazně levnější řešení.

Plánovaný tunel měl přijít na 33 miliard Kč, tedy zhruba na polovinu sumy pro celou novou trať Praha-Plzeň-Cheb. "Víme, že podle současného stavu finančních prostředků není původní tunel reálný. Připravujeme optimalizaci průjezdu Berounem a můžeme začít s projektem optimalizace trati ve stávající stopě, aby byl úsek od konce Smíchova do Berouna spolehlivý," uvedl Halla.

Celkové náklady této levnější varianty hrubě odhadl na deset miliard korun. Pokud by se ministerstva dopravy, životního prostředí a místního rozvoje dohodla na rychlé společné přípravě i na odmítání přehnaných požadavků krajů, obcí a ekologů, mohla by variantní příprava stavby být velmi rychlá. Snížení nákladů až na polovinu (pět miliard Kč) by mohlo zajistit také zmírnění protihlukových opatření, tedy stěn v ochranném pásmu dráhy, které podle dřívějšího projektu měly stát po celém úseku.

"Vedeme jednání mezi ministerstvy. Poslankyně Kristýna Kočí (VV) má za úkol obecně provést návrh nové legislativy v oblasti stavebního řízení tak, abychom ztransparentnili, zlevnili i umravnili celou logiku výstavby dopravní infrastruktury v ČR," dodal Bárta.

Jízdní doba by se podle Hally optimalizací zkrátila minimálně, protože by se nenarovnaly oblouky. Tunel, který by zkrátil současnou železnici o deset kilometrů, měl zrychlit dopravu rychlíkem z Prahy do Berouna ze 30 minut na třetinu. Současná maximální povolená rychlost vlaků je 80 km/hod., v tunelu měla být až trojnásobná.

Bárta dnes v Plzni slíbil, že nejpozději do tří let se cesta osobním vlakem z centra Prahy do Plzně zkrátí ze současných 140 na 72 minut, což podle Hally odpovídá koridoru bez tunelu.
Tunel se zdá drahý také EU, která na něj měla poskytnout dotaci. Stavba ještě nemá územní rozhodnutí a Praha navíc požaduje prozkoumat její vliv na životní prostředí. V současnosti trať z Prahy do Berouna vede podél Berounky a je na ní 11 zastávek. Nejlevnější varianta železničního koridoru Praha - Beroun by kopírovala nynější trať. To by se ale zřejmě neobešlo bez protestů obyvatel a ekologických iniciativ. Trať by totiž musela být uzavřena v pásu protihlukových stěn. Navíc by se zde potkávala mezinárodní doprava s regionální, vlaky by proto musely jezdit nižší rychlostí.

Podle Hally dnes na III. koridoru běží čtyři stavby: Zbiroh-Rokycany, Beroun-Zbiroh (bez stanice Beroun), Stříbro-Planá a Planá-Cheb. Před zahájením je Rokycany-Plzeň a průjezd železničním uzlem Plzeň a ve fázi studie je úsek Cheb-státní hranice. Zástupci SŽDC dnes na schůzce v Plzni s ministrem uvedli, že sníží cenu těchto staveb minimálně o pět procent. Oblastní Ředitelství silnic a dálnic stlačí své investice do silnic první třídy v Plzeňském kraji o sedm procent.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (123x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (88x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (47x)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice