Obce na Třinecku žádají vyřešení každodenních dopravních kolapsů
Rubrika: 2010
Malé obce na Třinecku, přes které vede významná tranzitní trasa s extrémně hustou kamionovou dopravou mezi Českem, Slovenskem a Polskem, považují současnou situaci za neúnosnou. Dennodenně zažívají na silnici I/11 dopravní kolapsy. Žádají proto instituce, aby problémy začaly okamžitě řešit, dokud doprava nezkolabuje úplně. Jsou kvůli tomu připraveny zorganizovat protestní akce s případným zablokováním důležité tranzitní silnice. Hustá doprava má totiž negativní dopady na životy lidí.
Podle starosty Hrádku Roberta Borského (SNK Hrádek - náš domov) projíždí jejich obcí dopravní kolona pomalou rychlostí prakticky nepřetržitě po celý den. Denně obcí projede až 25.000 aut, zejména kamionů. "Nikdo z Prahy nepochopí, jak místní lidé trpí," konstatoval starosta Hrádku v narážce na úředníky ministerstva.
Obce proto žádají ministerstvo dopravy a krajský úřad, aby přišly s řešením. Starosta Bystřice Ladislav Olšar (ČSSD) kvůli tomu poslal ministerstvu takzvanou bystřickou výzvu. Podle něj se nabízejí dvě možná řešení. Buď se převede doprava na jinou silnici a přes jiný hraniční přechod Bílá - Bumbálka, nebo se kamionům povolí projíždět obcemi na Třinecku pouze v noci.
Situaci v Hrádku ještě komplikuje výstavba přeložky silnice I/11 a současně probíhající stavba železničního koridoru. Hustota dopravy se zvyšuje na trase mezi Třincem a Žilinou i kvůli rostoucí výrobě automobilky Hyundai. "Kamionovou dopravu, která vede po klikatých serpentinách uprostřed Hrádku, lze označit za fatální," uvedl v dopise ministerstvu starosta Olšar.
Lidé v obcích jsou podle něj připraveni protestovat. "Už se mi hlásí lidé, kteří jsou připraveni obsadit třeba na dvě hodiny přechody pro chodce a neustále přes ně chodit, aby zablokovali dopravu," uvedl Olšar. Možné řešení problematické situace chce znát do konce měsíce.
Mluvčí Krajského úřadu v Ostravě Šárka Vlčková ČTK řekla, že problémová situace na Třinecku se odkloněním kamionové dopravy vyřešit nedá. "Kdyby se kamiony odklonily přes Frýdek-Místek, dotklo by se to ještě většího množství lidí. A zakázat jízdu kamionům a omezit jejich pohyb přes den není v kompetenci krajského úřadu, je to věc legislativy," uvedla Vlčková.
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka si myslí, že by povolení pouze nočních jízd v obcích kamionů nebylo možné. "Ještě jsme se s ničím takovým nesetkali," podotkl. Ministerstvo podle něj problematickou situaci na silnici mezi Třincem a slovenskou Čadcou sleduje. "Jezdíme tam na kontrolní dny. Přiznáváme, že je to extrém. My proto můžeme udělat jedině to, že jak sestavujeme scénáře rozpočtu fondu dopravy na příští rok, tak ve všech je pokračování výstavby nové silnice I/11 zahrnuto," dodal.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.