O výstavbu slovenských dálnic bojují největší stavební firmy
Rubrika: Aktuality
Do tendru na soukromou výstavbu a provoz některých úseků dálnice D1 na Slovensku se přihlásilo šest uchazečů, mezi nimi dvě velké slovenské stavební firmy i zástupci nevětších světových stavebních koncernů. Slovenské ministerstvo dopravy uvádí, že tendr v rámci projektu takzvaného soukromě-veřejného partnerství (PPP) bude mít celkovou hodnotu nejméně 49 miliard slovenských korun. Cílem projektu je zajistit výstavbu 75 kilometrů dálnice D1 v Žilinském a Prešovském kraji.
Společnosti Doprastav společně s Váhostav-SK se ke své společné nabídce spojily s francouzskými firmami Bouygues Travaux Publics (v majetkové skupině Bouygues je i česká VCES) a Colas, maďarskou Intertoll-Europe a portugalskou Mota-Engil. Doprastav je spolu s Metrostavem a Subterrou součástí skupiny DDM Group.
Švédský koncern Skanska, který má na Slovensku dceřiné společnosti, bude v tendru spolupracovat s francouzskou Vinci Concessions (u nás patří skupině Vinci např. firma Stavby silnic a železnic).
Do soutěže se dále přihlásilo konsorcium v čele s německým koncernem Hochtief, k němuž se přidaly rakouské firmy Alpine Bau a Western Carpathians Motorway Investors Company. Dalšími rakouskými uchazeči jsou Strabag a Porr Solutions Immobillen, které budou v jednom konsorciu spolupracovat s australskou společností Macquarie Capital Group. Samostatné nabídky podaly španělská společnost Obrascón Huarte Laín (v Čechách ji reprezentuje OHL ŽS) a francouzská Eiffage Travaux Publics (v ČR vlastní společnost TCHAS).
Vláda premiéra Roberta Fica si od projektů PPP slibuje urychlení výstavby celkem víc než 150 kilometrů dálničních úseků a rychlostních silnic. Ve druhé polovině prosince 2007 stát vyhlásil i druhý tendr na výstavbu několika úseků rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Kabinet se však zde ještě definitivně nerozhodl, zda se pustí do výstavby pomocí projektů PPP.
Zdroj: estav.cz