KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Nuselský most slaví 35 let, v budoucnu mu odlehčí městské okruhy i nová trasa metra

Nuselský most slaví 35 let, v budoucnu mu odlehčí městské okruhy i nová trasa metra

Publikováno: 21.2.2008, Aktualizováno: 30.11.2008 10:09
Rubrika: Aktuality

Pražskému Nuselskému mostu, který koncem února oslaví 35 let od svého zprovoznění, by v budoucnu mohla odlehčit plánovaná trasa metra D i městské okruhy, které město staví. Alternativní cesty poslouží cestujícím i v případě generální opravy mostu, kterou jednou bude zcela jistě potřebovat. Přes most projíždí každý den desítky tisíc aut, nejstarší trasou metra, která vede uvnitř mostu, denně jezdí zhruba 300.000 lidí. Podle radního Radovana Šteinera toto vytížení kolosální stavbě odpovídá.

'Včasnými opravami malými a středními je možné generální opravu oddálit na nejzazší termín,' míní děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Ředitel dopravního odboru magistrátu Jiří Heroudek věří, že až bude nutné most opravit, tak už bude fungovat trasa metra D. Výstavba nové linky by měla začít podle odhadů v roce 2010. První úsek z Pankráce přes stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč do Nových Dvorů by měla být v provozu o čtyři roky později. V dalších dvou letech by měla výstavba pokračovat do Písnice. Severní část trasy, která povede z Pankráce do stanice Náměstí Míru a Hlavní nádraží, by měla být v provozu v roce 2018.


Nuselský most

Alternativy pro automobily pak podle Moose budou představovat vnější a vnitřní městský okruh. Vnější, který by měl z metropole odvést dopravu, by měl být hotový v roce 2014. Z 83 kilometrů jich je v provozu zatím 18. Práce pokračují i na vnitřním okruhu. 'Vyřazení mostu z provozu by byl velký problém, ale řešitelný,' dodal Moos. Nuselský most už ale ve své pětatřicetileté historii větší opravu zažil. Před deseti lety se musela sanovat část, kde jezdí metro. Technická správa komunikací podle mluvčího Tomáše Mrázka do budoucna plánuje opravu spár na předmostích v obou směrech. 'Náklady předpokládáme v řádu miliónů korun,' uvedl Mrázek.

Správa chce také sanovat vnější plášť celé konstrukce mostu včetně pilířů, to bude stát desítky milionů korun. Kdy se bude most opravovat, není známo. Most se podrobuje každým rokem pravidelným kontrolám. Běžná prověrka se podle Mrázka dělá jednou za rok, větší po šesti letech. Poslední se konala v roce 2005.

Význam Nuselského mostu pro osobní i městskou hromadnou dopravu v metropoli je nesporný. Život v Praze ale ovlivnil i jinak než tím, že lidé snadněji dojedou do centra. 'Vybudování Nuselského mostu umožnilo výstavbu jihovýchodním směrem,' řekl Šteiner. I proto je podle něj metropole 'asymetricky vyhřeznutá' k Jižnímu Městu. Naopak na severu a severozápadě, kde není tak dobrá dopravní obslužnost, výstavba zaostávala.

Most však podle Moose přináší hluk i exhalace. To působí potíže i podle Evy Tylové ze Strany zelených. 'Kdyby přes most nevedla magistrála, ale přiměřená komunikace, která by spojovala Prahu 4 a centrum, tak by to bylo výhodné, takto je proud vozidel problém,' uvedla Tylová.

Šteiner chválí také vzhled celého mostu. 'Esteticky nuselské údolí pozitivně dotváří, není jizvou, vředem, je to krásná stavba,' řekl radní. Ne všichni odborníci s ním ale souhlasí. 'Most je poplatný době, kdy vznikl,' řekl ČTK architekt Tomáš Šantavý. Nuselský most podle něj mohl být více odlehčený a subtilnější. Takový by most možná i byl, kdy se nezměnily plány. Původně měly totiž tubusem jezdit tramvaje, pak je ale v plánech nahradilo metro. Most bylo proto nutné vyztužit ocelovými rošty o hmotnosti přes 800 tun.

Zdroj: archii.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (51x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (44x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (36x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice