KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Technologie    Nové technologie v ČR a SR: recyklace asfaltových vozovek za studena na místě

Nové technologie v ČR a SR: recyklace asfaltových vozovek za studena na místě

Publikováno: 11.9.2006, Aktualizováno: 27.11.2008 21:00
Rubrika: Technologie

Novinkou mezi technologiemi dopravního stavitelství v České republice, která by mohla v budoucnu výrazně pomoci zlepšit stav vozovek, je metoda tzv. recyklace asfaltových vozovek za studena na místě. Ve srovnání s finančně náročnou klasickou technologií rekonstrukce totiž umožňuje opravit při stejném objemu investic více kilometrů vozovky. Přitom je šetrnější k životnímu prostředí.

Při recyklaci vozovky za studena na místě se totiž zpracovávají původní materiály z porušených vozovek, čímž se snižuje množství odpadů a objem těžké stavební dopravy. Díky úspoře materiálu a zkrácení doby rekonstrukce se nezanedbatelně snižují náklady. Pro investory, správce i uživatele komunikací je pak důležité, že opravená vozovka má po použití této metody výrazně lepší technické vlastnosti – zvyšuje se její únosnost, trvanlivost, odolnost proti vodě a mechanickému opotřebení, je zajištěna reprofilace příčného řezu a podélných nerovností. Technologie recyklace vozovek je založena na vhodně sestavené soupravě strojů, kterou tvoří silniční fréza (stroj CRMX2), sběrač směsi, finišer, popř. grader, a těžké hutnící válce. Součástí „vlaku“ jsou také zásobníkové cisterny na hydraulické přísady.
Motorem této sestavy je silniční fréza s možností frézování až do hloubky 350 mm, s šířkovými moduly 2,5 a 3,8 m a nivelačním systémem. Fréza s výkonem 950 HP táhne a tlačí celou sestavu.

Srdcem recyklačního vlaku je stroj CRMX2, který zabezpečuje výrobu homogenní směsi s omezenou velikostí zrn a rovnoměrnou křivkou zrnitosti recyklovaného kameniva sítovým třídičem, rotačním drtičem a dvouhřídelovým lopatkovým mísičem. Průměrný výkon stroje je 500 t/h.
Veškeré dávkování přísad řídí počítačová jednotka, která vše vyhodnocuje na základě vstupních údajů a pásové váhy. Cement/vápno dávkuje jako suspenzi nebo přímo suchou směs prostřednictvím frézy. Je-li používáno cementové mléko, je vyráběno v cementárnách poblíž stavby a dováženo v cisternách s nuceným mícháním. Asfaltová emulze, jejíž cirkulaci si zajišťuje stroj CRMX2 sám, je do mísiče dávkována ze zásobníku.
Homogenní směs vypadává z mísiče v podélné hrázce na zem, sběračem je podávána do násypky finišeru a pokládána v požadovaných sklonech k následnému hutnění. Povrch recyklované vrstvy se uzavře dvouvrstvým nátěrem s podrcením, popř. mikrokobercem, a nebo se překryje hutněnými asfaltovými vrstvami.
Významnou výhodou této technologie – kromě již zmíněných ekonomických a ekologických hledisek – je rychlost oprav, a tedy i minimalizace dopravních omezení. Celá technologie od frézování až po nově položený povrch omezí silniční provoz jen na pár hodin. V praxi to znamená, že polovina šíře vozovky o délce 1 500 m je opravena za jednu směnu.
Kvůli těmto nesporným pozitivům se Divize Dopravní stavitelství společnosti Skanska rozhodla zavést trend studené recyklace vozovek do svého výrobního programu. Po provedení několika zakázek u nás běžně používanou metodou s adaptérem na zemní fréze se vedení společnosti rozhodlo zakoupit technologii vývojově vyššího stupně.

  
Ukázka celé sestavy v akci na zakázce ve Slušovicích.

Skanska je zatím jediná firma v České a Slovenské republice, která tuto technologii používá, nicméně kapacita a flexibilita linky zaručuje pokrytí potřeb zákazníků v obou státech. Vzhledem k tomu, že v Evropě se recyklační technologie na místě provádějí v deseti- až stonásobcích objemu registrovaného v České republice, lze očekávat, že se brzy dynamicky rozšíří i u nás.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (63x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...
Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (48x)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...
Koroze železobetonových konstrukcí a způsob jejich ochrany (44x)
Potřeba ochrany železobetonových konstrukcí vystavených vlivu povětrnostních podmínek nebo působení agresivního průmyslo...

NEJlépe hodnocené související články

Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (5 b.)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...
Metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury (5 b.)
V roce 2016 byla v Centru dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) vytvořena metodika pro termografické měření objektů dopravní ...
Možnosti zlepšení technologie hutnění asfaltových směsí (5 b.)
Míra zhutnění a mezerovitost asfaltové vrstvy významně ovlivňují její kvalitu a životnost. Současná i dřívější praxe uka...

NEJdiskutovanější související články

Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice