Nové stanice pražského metra jsou už téměř hotové
Rubrika: Aktuality
Tři nové stanice metra, které budou Pražanům sloužit od května, jsou téměř hotové. Stanice Střížkov a Prosek nabídnou cestujícím ojedinělý pohled na přijíždějící vlaky, cesta z jednoho nástupiště na druhé vede lávkou nad kolejemi. Konečná stanice Letňany má prostorné nástupiště, které by mělo zvládat větší počet návštěvníků různých akcí. S otevřením nového úseku se zkrátí interval na lince C a prodlouží odpolední špička, řekl novinářům Ladislav Urbánek z pražského dopravního podniku.
„Jsme přesvědčeni, že 9. května budeme moci veřejnosti představit nové stanice metra,' uvedl radní Radovan Šteiner (ODS). Datum je zároveň 34. výročím spuštění provozu na lince metra C. Vlaky zatím končí ve stanici Ládví, kde musí strojvedoucí přecházet mezi konci soupravy, to se změní 27. dubna, kdy začnou vozy bez cestujících zajíždět až do Letňan. Termín otevření nového úseku se podařilo posunout, původně se počítalo se spuštěním při zahájení školního roku.
Pohled do stanice Letňany, kde si novináři mohli 7. dubna prohlédnout
nový úsek pražského metra z Ládví do Letňan.
„Dopravní uzly a hlavně metro v Praze má historicky tradici, že z hlediska vizuálu a designu patří k tomu, co Prahu pomáhá zlepšovat jak v očích Pražanů, tak návštěvníků Prahy,' vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák, proč dopravní podnik investuje i do vzhledu stanic. Metro podle něj už od 70. let patřilo k průkopníkům architektury. „Zejména stanice Střížkov je designově velice povedená, i když vznikají diskuse, jestli si to dopravní podnik v stávající situaci může dovolit,' uvedl Dvořák. Stanice totiž bude také náročnější na údržbu, přiznal už dříve Dvořák. Výstavba nového úseku, který měří 4,6 km stála 15,5 miliardy korun. Provoz na novém úseku bude podle mluvčího podniku Ondřeje Pečeného stát 400 milionů korun ročně.
Pohled do stanice Prosek
Každá stanice má svůj charakteristický vzhled, který vytvořil architekt Patrik Kotas. Střížkov o délce 228 m je světlá vzdušná stanice, kterou tvoří ocelová konstrukce a velké prosklené plochy. Ve stanici Prosek, která je dlouhá 205 m a laděná do modré barvy, zaujmou mohutné ocelové sloupy, které jsou jak na nástupištích, tak v prostoru mezi kolejemi. V obou stanicích slouží k přechodu mezi nástupišti lávka, která vede nad kolejemi. „Vždy lze nainstalovat bezpečnostní prvky,' uvedl Šteiner k tomu, že by lávka mohla přitahovat sebevrahy a hazardéry, kteří jezdí na střechách vagónů.
Pohled do stanice Střížkov
Ve stanici Letňany dominuje strop, který vypadá, že se pohupuje. Hlavní barvou je zde červená, kterou doplňuje modrá. Pokud lidé vystoupají do vestibulu, mohou usednout na lavičky, které připomínají létající talíře. Jediná z nových stanic má nástupiště mezi kolejemi. V koncové stanici, která je blízko výstaviště i odstavného parkoviště, se předpokládá velký pohyb lidí, stanice je proto širší. Klasická ostrovní nástupiště mají podle Urbánka šířku deset m, v Letňanech je o dva metry širší. Na délku pak nástupiště měří 592 m. V sousedství je autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R. '
Zkušební jízda novým úsekem pražského metra z Ládví do Letňan
V souvislosti s otevřením nových stanic se zkrátí intervaly, ve kterých soupravy na trase C jezdí, na 115 sekund ve špičce. Dnes lidé čekají ve stanicích dvě minuty. „Z hlediska dopravní obslužnosti to je významné zkrácení,' řekl Dvořák. Podle Urbánka už v kratších intervalech jezdit nelze, lidé by pak už nestíhali nastupovat a vystupovat ze soupravy. Prodlouží se také odpolední špička.
Na lince C bude od května jezdit 42 vlaků, dopravní podnik jich má pro tuto trasu k dispozici 48. Podnik už je na prodloužení trasy připraven i personálně, v únoru a březnu najal 72 nových pracovníků na pozice strojvedoucích a staničního personálu.
Zdroj: ČTK