Nové spojení jihu Moravy s Rakouskem bude stát 23 miliard Kč
Nové silniční spojení jihu Moravy s Rakouskem bude stát kolem 23 miliard korun. Projekt české vlády počítá nejprve s dostavbou čtyřproudové silnice R52 z Pohořelic až do Mikulova, později také s dálničním obchvatem Břeclavi a prodloužením rychlostní silnice R55 až k rakouským hranicím. Stavět by se mohlo začít v roce 2010, přesnější harmonogram bude znám v pátek po jednání s rakouským ministrem dopravy. Novinářům to v Brně řekl ministr dopravy Aleš Řebíček.
Na rozšíření současné silnice R52 z Brna do Mikulova o druhý pruh v obou směrech chce Česko čerpat dotace z evropských fondů. „Na celkové investice kolem deseti miliard bychom chtěli získat dotaci 60 až 70 %. Další dotace by šlo možná získat i na R55, pokud projekt nezdrží další žaloby bránící územním rozhodnutí a výkupu pozemků. Na plánovaný obchvat Břeclavi se peníze získat asi nepodaří, protože se kvůli rozšíření stavby na čtyřpruh musí změnit územní plán,' řekl Řebíček.
Mikulovská trasa je stále trnem v oku ekologickým organizacím i Straně zelených. Zelení proto ve vládě prosadili také využití dálnice D2 z Brna do Břeclavi a výstavbu přípojky na hranice s Rakouskem. Dostavba tohoto úseku podle nich nabídne tranzitním kamionům z Polska kratší trasu do Vídně.
Zatímco v případě mikulovské varianty panuje nyní na obou stranách hranic shoda, v případě hraničního spojení Břeclav - Reinthal ještě českou vládu čekají jednání. Podle českého velvyslance ve Vídni Jana Koukala počítá rakouská strana u silnice na Břeclav pouze s dvěma pruhy. „Nemyslím si, že to bude jednoduché jednání. V okolí Reinthalu je klidová zóna a místní samosprávy zde instalují mnoho dopravních značek omezujících provoz například autobusů. To, že by si do takto cenného území pustily kamiony, je podle mě z naší strany trochu naivní představa,' řekl Koukal.
Schválení obou variant spojení Brna s Vídní se ale nezamlouvá ekologům. „Boj o výsledné řešení dopravního spojení je stále otevřený a fakticky vláda včera nevyřešila nic, nehledě na to, že o trasách dálnic a silnic nemá vláda tímto způsobem co rozhodovat,' informovala v tiskové zprávě ČTK Daniela Konečná z Ekologického právního servisu. „Rakouští sousedé nebudou stavět hned dvě silnice jen proto, že na české straně nejsme schopni provést řádné posouzení variant a vybrat tu, která je levnější a šetrnější k životnímu prostředí,' dodala Konečná.
Také Evropská komise podle ní schválí dotace jen na jednu stavbu, a to na tu, která bude posouzena a vybrána v souladu s evropskou legislativou. Podle Řebíčka ale přidělení dotací z evropských fondů ohroženo není. „Evropská komise čekala pouze na to, až česká vláda schválí trasu na Mikulov,' uvedl Řebíček.
Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jihu Moravy, mezi ministerstvem dopravy a ekology se o ni vedou dlouhodobé spory. Obě strany tvrdí, že jejich řešení je ekologicky příznivější.
Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh. Ekologům se nelíbí, že trasa protíná vodní dílo Nové Mlýny a těsně míjí Chráněnou krajinnou oblast Pálava u Mikulova.
Zdroj: ČTK