KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Netradiční využití oceli pro ocelové konstrukce lávek v Dubai

Netradiční využití oceli pro ocelové konstrukce lávek v Dubai

Publikováno: 5.7.2010
Rubrika: Zajímavosti

MOTT MACDONALD Praha, spol. s r. o. projektuje dvě lávky pro pěší v atraktivní části výstavní metropole Spojených arabských emirátů Dubai. Návrh nosné konstrukce lávek byl delikátní s ohledem na místa, která vyžadovala přemostit 98 m širokou komunikaci bez vnitřních podpor lehkou a štíhlou konstrukcí. Investorem lávek je město Dubai a dodavatelem je rakouská firma Waagner Buro Gulf L.L.C. Přístup na lávky je řešen schodišti a výtahy, stojícími odděleně po obou stranách.

KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ A KONCEPCE LÁVEK
Lávky mají rozpětí 105 m (obr. 1, 2) a převádějí chodník šířky 3 m. Lávky měly být postaveny v roce 2010, ale vzhledem k ekonomické krizi byla jejich výstavba odložena o jeden rok.

Pro konstrukci lávek byl zvolen síťový oblouk. Plochý ocelový oblouk má v podélném směru tvar kružnicového oblouku (horní plocha – konstantní poloměr, dolní plocha – složený kružnicový oblouk). Přibližně ve čtvrtinách rozpětí se oblouk rozděluje na dva uzavřené komorové průřezy, které plynule přecházejí z převážně horizontální tuhosti do tuhosti vertikální tak, aby vyhověly statickému namáhání a prostorovému uspořádání lávky.

Základní koncepce mostu je založena na nosném ocelovém oblouku a betonové mostovce, která je spojitě podepřena pomocí závěsů (obr. 3). Takto podepřená mostovka působí podobně jako nosník na pružném podkladu. Spojité síťové uspořádání závěsů (pavučinová síť) obloukové lávky umožňuje rovnoměrnější roznesení zatížení, a tedy i snížení lokálních namáhání oblouku i desky mostovky. Oblouk i mostovka jsou v podélném směru minimálně namáhány ohybem. To umožnilo navrhnout velmi subtilní konstrukci s nízkou konstrukční výškou nižší než 1/10 rozpětí.

Konstrukce lávky sestává z plochého svařovaného ocelového oblouku (S355) maximálního vzepětí 10,3 m. Komorový průřez oblouku je proměnné výšky od 200 mm do 3 600 mm a šířky od 300 mm do 1 400 mm ve vrcholu. Táhlo je tvořeno dvěma ocelovými profily, zabetonovanými v předpjaté betonové desce.

Předpětí do desky mostovky (C40/50) je vnášeno prostřednictvím ocelových koncových příčníků, zabetonovaných v desce. Monolitická deska mostovky tloušťky 250–294 mm je předepnuta v podélném směru čtyřmi kabely z 15 Ø 15,5 mm (VSL systém) (obr. 4). Deska působící v příčném směru jako železobetonová, je nad podporami zesílena na 640 mm. Deska je izolována pochůzí stříkanou izolací.

Závěsy působí jako tenká, ale tuhá stěna, působící v tahu. Konstrukce mostu tedy působí současně jako oblouk s táhlem a plnostěnný nosník. Ocelový oblouk tvoří jeho horní přírubu a betonová předpjatá mostovka přírubu dolní. Síťový oblouk s předpjatou deskou se chová podobně jako prostý nosník z předpjatého betonu. Při předpínání dochází k nadvýšení konstrukce, což v případě síťového oblouku současně rovnoměrně napíná závěsy (obr. 5). Pozitivně působí také smršťování a dotvarování betonu.

Jak je známo, obloukové konstrukce jsou náchylné na vybočení. Vybočení v rovině oblouku je bráněno velmi tuhou stěnou tvořenou závěsy a vybočení z roviny oblouku je bráněno tvarem komorového průřezu tuhého v horizontálním směru.

Uspořádání závěsů musí splňovat jak geometrická, tak statická pravidla. Podle statických principů musí výslednice sil v závěsech směřovat do středu oblouku tak, aby oblouk přenášel převážně osové síly.

Geometrická a estetická pravidla vyžadují, aby místa křížení závěsů vytvářela plynulou křivku. Jedním z možných geometrický principů je na obr. 6.

SPODNÍ STAVBA
Spodní stavbu lávek tvoří železobetonové opěry. Založení opěr je na vrtaných pilotách průměru 1,2 a 0,8 m.

MONTÁŽ
Ocelový skelet tvořený obloukem, táhly a závěsy, bude smontován a svařen na skruži v blízkosti staveniště. Montáž lávek se předpokládá tak, že na opěry se nejprve osadí tento ocelový skelet společně s bedněním a výztuží desky mostovky. Následně se vybetonuje deska mostovky, protože skelet lávky je schopen přenést zatížení betonem. Po zatvrdnutí betonu se deska mostovky předepne.

Další z možných postupů montáže je navržen tak, že se v blízkosti staveniště smontuje ocelový skelet a vybetonuje vylehčená deska s vloženými filigránovými deskami (obr. 7).

Deska je vylehčena ve střední části pole mostu z důvodu omezené nosnosti kolových přepravníků, která je max. 400 tun (obr. 8).

Ocelová konstrukce s vylehčenou deskou se dopraví na staveniště a pomocí dvou mobilních jeřábů osadí na ložiska. Potom se dobetonuje stědní část desky a vyladí se síly v táhlech.

ZÁVĚR
Současné výpočetní programy a technická vybavení pro napínání a měření sil v závěsech umožňují komplexně zvládnout problematiku síťových oblouků. Zvolený typ konstrukce lávek je velmi ekonomický, protože všechny konstrukční části jsou namáhány vesměs osovými silami a tedy využívají plnou kapacitu průřezů. Předpjatá betonová deska dává konstrukci tuhost a dynamickou stabilitu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – VizualizaceObr. 2 – Podélný řezObr. 3 – Řez uprostřed rozpětíObr. 4 – Detail deskyObr. 5 – Předpínání síťového obloukuObr. 6 – Geometrie závěsůObr. 7 – Deska vylehčená filigrányObr. 8 – Přeprava lávky hmotnosti 400 tObr. 9 – Vizualizace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (72x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice