KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Není „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche Bahn

Není „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche Bahn

Publikováno: 5.9.2018
Rubrika: Zajímavosti

Když se zhruba před pěti roky rozhodlo vedení SUDOPU PRAHA utlumit obchodní aktivity na Balkáně a v Polsku, obrátilo svou pozornost, a to tentokrát poměrně odvážně, ale vlastně i pragmaticky na západ do Německa, kde měl SUDOP již za sebou celou řadu relativně úspěšných zkušeností nejenom z této země. Neboť v tehdejším východním Německu i dalších spřátelených zemí z RVHP se pohyboval Státní ústav dopravního projektování již v letech předlistopadových, kdy naopak někteří soudruzi jezdili na zkušenou k nám.

Já jsem se o jedné takové spolupráci dozvěděl až při svém působení v Bulharsku. Byl to mostařský projekt, kdy se projektanti společně podíleli na vývoji prefabrikovaných dílů z předpjatého betonu pro urychlení a unifikaci výstavby mostních objektů. Jak jsem také později zjistil, jeden z bulharských kolegů si z této přátelské spolupráce z Prahy krom vědomostí a praxe přivezl také životní partnerku. Zda tento příklad může být novou motivací a tím i změně v postoji k práci v zahraničí pro současné mladé kolegy, se lze jen těžko domnívat.

Na spolupráci z dob RVHP se pak konkrétně v Německu podařilo SUDOPu již jako SUDOP PRAHA a. s. navázat zejména v letech 1992–96, kdy se postupně několik projektantů úspěšně zapojilo do projektů Deutsche Einheit po znovusjednocení Německa v Berlíně a okolí v berlínské pobočce EVDR Bahn Consult (východo-berlínská obdoba SUDOPU). Později po sloučení německé železnice (DR + DB = Deutsche Reichsbahn + Deutsche Bahn) dostala název DB – Consult, dnes DB-International.

Abychom však mohli pracovat pro německé dráhy (Deutsche Bahn) dvacet let poté, bylo však nutné už v roce 2014 budoucímu objednateli nejprve prokázat schopnost projekční činnosti praktickými ukázkami z našich projektů; a to nejen na listinné podobě projektu, ale také na následné vlastní realizaci díla. Šlo vlastně o přímé faktické a praktické přezkušování našich zaměstnanců německými investory, něco na způsob autorizace. To probíhá pro jednotlivé profese a železniční obory samostatně a odděleně – pochopitelně že v německém jazyce. A tak firma postupně získává souhlas nejprve dočasně a teprve poté, co na německé zakázce přímo pro DB ukáže, že na to odborně má, trvale. Vše je komplikováno ještě tím, že dočasnost pro obhajobu je pouze dvouletá, neboli v průběhu těch dvou let musíte nejen zakázku vypracovat včetně úspěšného projití schvalovacím procesem u investora, ale vy tuto zakázku musíte také získat ve výběrovém řízení, kde rozhodně není jediným kritériem cena.

To vše se nám, zdá se, podařilo, náš první projekt pro DB „Bahnüberführung Mühlgraben“ tímto procesem úspěšně prošel a pomůže nám získat i potvrzení Prekvalifikace pro železniční spodek a svršek a inženýrské objekty u německého železničního investora. V poměru zakázek, které SUDOP PRAHA zpracovává, šlo asi opravdu o „malý projekt“: obsahem byla přestavba malého betonového železničního mostního objektu s rozpětím cca 4 m na elektrizované dvoukolejné železniční trati za postupného vyloučení jedné traťové koleje pro postup výstavby. Z pohledu významu pro další perspektivu SUDOPU PRAHA, tedy získání možnosti (potvrzení prekvalifikace) pracovat i pro německého investora, jej však lze zařadit na roveň těm „velkým“, za což patří dík pánům Utínkovi, Havlíkovi, Larischovi a Türkovi. Lze si jen přát, aby je takto úspěšně následovali i další a takových skutků bylo víc.

No “Small-Scale Projects” Available or the Defence of “Re-Qualification” for Deutsche Bahn
When the management of SUDOP PRAHA decided to reduce business activities in the Balkans and Poland roughly five years ago, they diverted their attention, quite bravely as well as pragmatically, to the West, i.e. to Germany. The Government Transport Design Institute (SUDOP PRAHA) had already had a whole range of relatively successful experience from this as well as other countries as it had been active in the then East Germany and other member states of the Council for Mutual Economic Assistance over the course of prior-to-November years, when the situation was different and Party Members used to visit our country to get some experience.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Není „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche BahnNení „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche BahnNení „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche BahnNení „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche Bahn

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (76x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (70x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice