Není „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche Bahn
Rubrika: Zajímavosti
Když se zhruba před pěti roky rozhodlo vedení SUDOPU PRAHA utlumit obchodní aktivity na Balkáně a v Polsku, obrátilo svou pozornost, a to tentokrát poměrně odvážně, ale vlastně i pragmaticky na západ do Německa, kde měl SUDOP již za sebou celou řadu relativně úspěšných zkušeností nejenom z této země. Neboť v tehdejším východním Německu i dalších spřátelených zemí z RVHP se pohyboval Státní ústav dopravního projektování již v letech předlistopadových, kdy naopak někteří soudruzi jezdili na zkušenou k nám.
Já jsem se o jedné takové spolupráci dozvěděl až při svém působení v Bulharsku. Byl to mostařský projekt, kdy se projektanti společně podíleli na vývoji prefabrikovaných dílů z předpjatého betonu pro urychlení a unifikaci výstavby mostních objektů. Jak jsem také později zjistil, jeden z bulharských kolegů si z této přátelské spolupráce z Prahy krom vědomostí a praxe přivezl také životní partnerku. Zda tento příklad může být novou motivací a tím i změně v postoji k práci v zahraničí pro současné mladé kolegy, se lze jen těžko domnívat.
Na spolupráci z dob RVHP se pak konkrétně v Německu podařilo SUDOPu již jako SUDOP PRAHA a. s. navázat zejména v letech 1992–96, kdy se postupně několik projektantů úspěšně zapojilo do projektů Deutsche Einheit po znovusjednocení Německa v Berlíně a okolí v berlínské pobočce EVDR Bahn Consult (východo-berlínská obdoba SUDOPU). Později po sloučení německé železnice (DR + DB = Deutsche Reichsbahn + Deutsche Bahn) dostala název DB – Consult, dnes DB-International.
Abychom však mohli pracovat pro německé dráhy (Deutsche Bahn) dvacet let poté, bylo však nutné už v roce 2014 budoucímu objednateli nejprve prokázat schopnost projekční činnosti praktickými ukázkami z našich projektů; a to nejen na listinné podobě projektu, ale také na následné vlastní realizaci díla. Šlo vlastně o přímé faktické a praktické přezkušování našich zaměstnanců německými investory, něco na způsob autorizace. To probíhá pro jednotlivé profese a železniční obory samostatně a odděleně – pochopitelně že v německém jazyce. A tak firma postupně získává souhlas nejprve dočasně a teprve poté, co na německé zakázce přímo pro DB ukáže, že na to odborně má, trvale. Vše je komplikováno ještě tím, že dočasnost pro obhajobu je pouze dvouletá, neboli v průběhu těch dvou let musíte nejen zakázku vypracovat včetně úspěšného projití schvalovacím procesem u investora, ale vy tuto zakázku musíte také získat ve výběrovém řízení, kde rozhodně není jediným kritériem cena.
To vše se nám, zdá se, podařilo, náš první projekt pro DB „Bahnüberführung Mühlgraben“ tímto procesem úspěšně prošel a pomůže nám získat i potvrzení Prekvalifikace pro železniční spodek a svršek a inženýrské objekty u německého železničního investora. V poměru zakázek, které SUDOP PRAHA zpracovává, šlo asi opravdu o „malý projekt“: obsahem byla přestavba malého betonového železničního mostního objektu s rozpětím cca 4 m na elektrizované dvoukolejné železniční trati za postupného vyloučení jedné traťové koleje pro postup výstavby. Z pohledu významu pro další perspektivu SUDOPU PRAHA, tedy získání možnosti (potvrzení prekvalifikace) pracovat i pro německého investora, jej však lze zařadit na roveň těm „velkým“, za což patří dík pánům Utínkovi, Havlíkovi, Larischovi a Türkovi. Lze si jen přát, aby je takto úspěšně následovali i další a takových skutků bylo víc.
No “Small-Scale Projects” Available or the Defence of “Re-Qualification” for Deutsche Bahn
When the management of SUDOP PRAHA decided to reduce business activities in the Balkans and Poland roughly five years ago, they diverted their attention, quite bravely as well as pragmatically, to the West, i.e. to Germany. The Government Transport Design Institute (SUDOP PRAHA) had already had a whole range of relatively successful experience from this as well as other countries as it had been active in the then East Germany and other member states of the Council for Mutual Economic Assistance over the course of prior-to-November years, when the situation was different and Party Members used to visit our country to get some experience.