KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Některé poznámky k projektování mostů

Některé poznámky k projektování mostů

Publikováno: 11.4.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 22:29
Rubrika: Projektování

Rozvoj automobilismu a automobilové dopravy obecně je významným činitelem současného světa, jehož průvodním jevem je nedostatečně přizpůsobená silniční infrastruktura. Ještě intenzivněji se zaostávání projevuje v mostních stavbách, které dříve představovaly pouze překlenutí přírodních překážek v nejpříhodnějším místě, dnes se však musejí plně podřídit dopravním požadavkům, což vyžaduje často mimořádná rozpětí a velké délky mostních konstrukcí.

Při návrhu mostů se v současnosti správně vyžaduje i přísné ekologické hledisko a v neposlední řadě i příznivé celkové vzhledové působení. Proto by všechny významné mostní objekty měly vznikat v úzké spolupráci inženýra a architekta, a to v tomto pořadí činnosti i autorství. První musí být konstrukční myšlenka v souladu s funkcí díla a teprve potom architektonické ztvárnění vyhovující obecně i požadavkům stavebníka, při dodržení zásad hospodárnosti projektu i jeho realizace. Příklady můžeme najít u nás i v zahraničí, v minulosti i současnosti, a to jak kladné, tak záporné. Ty druhé se jednoduše najdou podle neodpovídající spotřeby materiálů, lidské práce a z toho plynoucích vysokých fi nančních nákladů.
Vlastní projektování staveb – a mostů zejména – je kreativní činnost, která se neodehrává po jednoduché přímce, ale postupným kritickým vyhodnocováním řady aspektů až k výsledné variantě.


Most přes Berounku v Lahovicích na silnici I/4

Ta kromě konstrukčně-architektonické stránky má i stránku technologickou, která závisí na zhotoviteli, jenž akcentuje své zavedené postupy a ekonomické výsledky. Je proto žádoucí respektovat tyto skutečnosti v nabídkovém řízení, tzn. vypisovat velké mosty samostatně a připouštět variantní řešení.
Jako příklad uvedeme tři velké mosty z nového tisíciletí – dva již provozované a jeden před dokončením a uvedením do provozu, které byly s větší či menší mírou realizovány dle shora uvedených zásad.

MOST PŘES BEROUNKU V LAHOVICÍCH NA SILNICI I/4
Původní most dlouhý 120 m byl postaven v letech 1912 – 1918 jako třípolový obloukový objekt ze železobetonu pro dvouproudovou silnici. Jeho první podstatná rekonstrukce, respektive rozšíření na čtyřproudovou vozovku a prodloužení na pražské straně o jedno pole, se odehrála počátkem šedesátých let. Navržené řešení bylo poplatné své době – podpěry sestavené z prodloužených vrtaných pilot a nosná konstrukce z dodatečně předpjatých betonových nosníků. Počátkem 21. století byl technický stav původní i nové části špatný a dopravní situace na mostě a jeho předmostích zcela nevyhovující. Bylo proto rozhodnuto o jeho kompletní rekonstrukci, prodloužení o jedno pole na zbraslavské straně a rozšíření na šestiproudovou vozovku s oboustrannými chodníky. Přitom měl být zachován původní charakter obloukového podhledu mostu s dodržením podmínek plavby a průchodu velkých vod.


Výstavba nosné konstrukce mostu přes Berounku v Lahovicích.

Byly navrženy dva samostatné paralelní mosty o délce 195,25 m a pěti polích o rozpětích 30,20 + 3 × 43,80 + 30,20 m a výsledné šířce 35,15 m. Nosnou konstrukci tvoří dva spojité nosníky z předpjatého betonu proměnné výšky, které zaobleným spodním lícem připomínají původní tvar obloukového mostu. Tvar příčného řezu se třemi trámy z úředního projektu byl z iniciativy zhotovitele změněn na klasický dvojtrám budovaný postupně po polích na přemísťované, respektive přeplavované skruži a z technologických důvodů byly upraveny některé detaily. Z původní spodní stavby byly zachovány pouze základy, které musely být doplněny v důsledku rozšíření mostu. Výrazným prvkem spodní stavby je kamenný obklad pilířů do výšky kolísání vodní hladiny – přibližně dvacetileté velké vody, který na obou čelech – protivodním i povodním – vybíhá až do horního povrchu architektonicky umně tvarovaných pilířů. Působením zhotovitele byla zmenšena velikost pilířů i obkladu a původní kamenný obklad ze šablonovaných kvádrů byl změněn na jednodušší a možná výraznější z kopáků.
Projektant: VPÚ Deco Praha
Zhotovitelé: Metrostav, SMP CZ

MOST PŘES ŽDÍRNICKÉ POTOKY NA DÁLNICI D8 U ÚSTÍ NAD LABEM
Jedním z velkých mostů na nedávno otevřeném úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a státní hranicí se SRN je most přes Ždírnické potoky, ležící v těsné blízkosti města. Jedná se o objekt sestávající ze dvou samostatných paralelních konstrukcí; pravá ve směru k hranici má délku 449,0 m a tvoří ji 12 polí o rozpětích 31,45 + 32,0 + 3 × 40,0 + 32,0 + 36,0 + 4 × 40,0 + 36,45 m, levá o délce 469,0 m má 13 polí o rozpětích 31,45 + 32,0 + 3 × 40,0 + 32,0 + 36,0 + 3 × 40,0 + 2 × 32,0 + 32,5 m. Toto zdánlivě chaotické uspořádání rozpětí vyplynulo z původní koncepce objektu odvozené od způsobu založení. Prvních pět polí leží v oblasti staré výsypky a mělo být založeno na štěrkových pilířích, u kterých byly vypočteny poměrně značné hodnoty sedání, posunů a potočení základů. Proto zde byla navržena ocelobetonová spřažená konstrukce sestávající z jednotlivých prostých polí. U zbývajících polí se předpokládalo plošné založení s minimálním sedáním, které umožnilo navržení spojité konstrukce z předpjatého betonu, dvojtrámu s deskou.


Most přes Ždírnické potoky na dálnici D8.

Po převzetí zakázky zhotovitelem a kritickém zhodnocení způsobu založení prvních pěti polí mostu byla navržena změna založení na vrtané velkoprofi lové piloty až do únosných geologických vrstev pod výsypkou, což umožnilo navržení jednotné nosné konstrukce na celou délku mostu. Při následné podrobné analýze základových poměrů a doplňkovém geotechnickém průzkumu v části plošného založení se objevily určité problematické oblasti, staré meandry potoků, selské dolování apod. Z těchto důvodů bylo pilotové založení navrženo pro celý most. Časový prostor bohužel neumožnil úpravu rozpětí polí tak, jak by to vyhovovalo nosné konstrukci prováděné po polích na výsuvné skruži. Kromě menších materiálových úspor by to znamenalo podstatné zjednodušení technologie s výrazným zkrácením doby výstavby.

Projektant: Mott MacDonald Praha
Zhotovitel: SMP CZ

In his article the author highlights selected notes on bridge designing. In the text he mentions for example a bridge across the Berounka in Lahovice on road I/4, then the bridge across Ždírnické potoky (Ždírnice Creeks) on Highway D8 by Ústí nad Labem and other interesting structures. He stresses above all that implementation of variable solutions always requires close cooperation of a contractor, designer and investor, in our conditions often supplemented with a general builder.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Mimoúrovňové křižovatky u nás a ve světě (62x)
S výstavbou nových dálničních úseků souvisí také výstavba nových mimoúrovňových křižovatek vznikajících komunikací, jako...
„Krize je příležitostí pro nápravu špatných věcí a to nejen ve stavebnictví“„Krize je příležitostí pro nápravu špatných věcí a to nejen ve stavebnictví“ (57x)
říká v rozhovoru pro SILNICE ŽELEZNICE Ing. Milan Kalný, technický ředitel, jednatel společnosti Pontex, s. r. o., a pře...
Železniční most přes Labe v KolíněŽelezniční most přes Labe v Kolíně (42x)
Stávající nosná konstrukce mostu s podjezdnou výškou 4,37 m nad maximální plavební hladinou je v současnosti nejnižší př...

NEJlépe hodnocené související články

Zkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche BahnZkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche Bahn (5 b.)
Již cca 2 roky se SUDOP PRAHA, a. s. účastní projektových prací v Německu do investora Deutsche Bahn (DB Netz a DB Stati...
BIM World 2018 v Mnichově: nová softwarová řešení na podporu BIMu jsou na vzestupuBIM World 2018 v Mnichově: nová softwarová řešení na podporu BIMu jsou na vzestupu (5 b.)
Závěr listopadu patřil již tradičně mezinárodní konferenci BIM World v Mnichově, která se zaměřuje na digitalizaci ve st...
Easy Bridge – projektování mostů ve 3DEasy Bridge – projektování mostů ve 3D (5 b.)
Easy Bridge je rozšiřující modul pro AutoCAD®, který je navržený pro projektování mostů a ostatních liniových staveb. Pr...

NEJdiskutovanější související články

„Vysokorychlostní železniční dopravě patří budoucnost,“„Vysokorychlostní železniční dopravě patří budoucnost,“ (1x)
tvrdí Ing. Michal Babič, technický ředitel společnosti IKP Consulting Engineers, s. r. o....

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice