KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Největší funkční model kolejiště mají v Brně

Největší funkční model kolejiště mají v Brně

Publikováno: 23.7.2006, Aktualizováno: 20.1.2010 00:45
Rubrika: Zajímavosti

Na první pohled se může zdát, že jde o sen malých kluků, ve skutečnosti to je ale největší model kolejiště v České republice, který slouží pro výuku pracovníků Českých drah. Unikátní trenažér se nachází v Brně ve vzdělávacím středisku společnosti AŽD Praha. Modelové kolejiště zabírá plochu 47 m2 a celková délka kolejí je 260 m. Napodobeniny osobních i nákladních vlaků, které tu jezdí, jsou vybavené funkčním zabezpečovacím zařízením pracujícím stejně jako na skutečné železnici.

Pokud se například vláček blíží k železničnímu přejezdu, automaticky se spustí závory a začnou blikat červená světla. Krajina kolem kolejí působí velmi autenticky díky ručně malovanému pozadí s námětem Českomoravské vrchoviny a panoramatu Brna.
 


Školící středisko v Brně je jediné
svého druhu v ČR.


Prracovníkům, kteří ve středisku školí, přináší modelové kolejiště řadu výhod. Především tu lze nacvičit situace, které mohou nastat při běžném provozu na železnici včetně mimořádných dopravních situací a poruch. Obslužné pracoviště vypadá stejně jako ve skutečných stanicích a je vybaveno stejným systémem.

„Zabezpečovací zařízení ESA 11, které dodáváme Českým drahám, je uživatelsky velmi komfortní a není těžké se s ním naučit zacházet,“ uvedl Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha. „Přesto je důležité, že si mohou pracovníci vyzkoušet některé situace na simulátoru. Ve skutečném provozu jsou pak při obsluze zařízení mnohem jistější a nemusejí se obávat, že by je některá situace mohla zaskočit. To se projeví v plynulém provozu na železnici a větším bezpečí0 cestujících,“ dodal Chrdle.
 


Modelové kolejiště je dominantní částí celého
výukového trenažéru.
 


Trenažér pro výuku obsluhy zabezpečovacího zařízení prostřednictvím jednotného obslužného pracoviště (JOP)

Výhody trenažéru:

  • identické pracovní prostředí skutečných ovládacích pracovišť,
  • výuka ovládání zabezpečovacího zařízení prostřednictvím jednotného obslužného pracoviště v prostředí,
  • teoretická výuka doplněná praktickým nácvikem modelových situací simulovaného provozu v prostředí skutečného provozu,
  • možnost vyvolání mimořádných dopravních situací, poruch apod.

Možnosti trenažéru:

  • ovládání staničních, traťových a příjezdových zabezpečovacích zařízení,
  • stavění vlakových a posunových cest,
  • ovládání znaků na návěstidlech,
  • předávání traťových souhlasů,
  • automatická činnost přejezdových zabezpečovacích zařízení,
  • automatická činnost traťových souhlasů, 
  • automatická činnost traťových zabezpečovacích zařízení.

Modelové kolejiště:
Modelové kolejiště je dominantní částí celého výukového trenažéru. Jeho součástí je dvoukolejná trať se čtyřmi stanicemi vybavenými silničním zabezpečovacím zařízením typu ESA 11.

Železniční stanice modelového kolejiště:

  • vlaková stanice s odstavným vlakovým nádražím,
  • mezilehlá stanice na dvoukolejné koridorové trati,
  • odbočná stanice na dvoukolejné trati s možností odbočení na obou záhlavích,
  • odbočná stanice na jednokolejné trati a výhybna vybavená samovratnými přestavníky.

Jízda v traťových úsecích je řízena samočinně elektrickým autoblokem. Na tratích jsou přejezdy, jejichž činnost je rovněž automatická, řízená jízdou vlaků. Z koridorové trati odbočuje vedlejší kolejová trať s jednoduchou stanicí vybavenou samovratnými výhybkami. Modelové kolejiště je vybaveno kolejovými obvody v témže rozsahu, v jakém by bylo nainstalováno na reálném kolejišti. Hardware a software jsou školicí aplikací skutečných systémů AŽD Praha instalovaných v české železniční síti.
 


Celková délka kolejí dosahuje 260 m


Ovládací a řídící systémy trenažéru:
Železniční stanice jsou vybaveny hardwarem a softwarem zabezpečovacího zařízení typu AŽD ESA 22. Dvoukolejná trať je vybavena elektronickým automatickým blokem. Tato zařízení jsou napojena speciálně vyvinutým přzpůsobovacím softwarem na digitální systém typu LENZ, prostřednictvím kterého se ovládá jízda modelových vlaků. Hnací vozidla lze ovládat ručně jízdními ovladači, které jsou vybaveny rovněž provozní brzdou a rychlobrzdou nebo automatickým naprogramováním čísla vlaku a automatického režimu. Vlaky tak automaticky regulují svoji rychlost v závislosti na návěstěné rychlosti, resp. automaticky zastavují před návěstidlem s návěstí Stůj. Rozjezdy a brždění jsou plynulé, zrychlení (resp. zpomalení) je závislé na poloze ovladače. Z didaktického hlediska bylo kolejiště navrženo s cílem postihnout co možná nejvíce netypických kolejových konfigurací, které se mohou v reálu vyskytnout. Došlo tedy k jejich kumulaci, která se ve skutečnosti v takové míře a soustředění nevyskytuje.

Vybrané parametry modelového kolejiště:
Kolejová plocha kolejiště: 47 m2
Celková délka kolejí: 260 m (z toho 200 m vybavených trolejovým vedením)
Počet kolejových vozidel: 126 (z toho 16 hnacích)

Hnací vozidla vybavená pro digitální řízení LENZ:

  • parní lokomotiva se zvukovými efekty
  • dvě elektrické lokomotivy ÖBB
  • 10 elektrických lokomotiv ČD
  • čtyři motorové lokomotivy ČD
  • automatická strojní podbíječka řady ASP09

Osobní a nákladní vozy:

  • 21 osobních
  • 87 nákladních

Veškerá vozidla jsou vybavena automatickými spřáhly.

Staniční a traťová zařízení:

  • pět železničních stanic (z toho jedna dálkově řízená),
  • 103 výhybek (z toho 16 křižovatkových a dvě samovratné),
  • šest plně funkčních výkolejek,
  • 180 jedno- až pětisvětlových návěstidel s indikátory rychlosti,
  • še stpřejezdových zabezpečovacích zařízení světelných typu AŽD 71 (z toho dvě dvoukolejné se závorami, jedno jednokolejné se závorami a tři jednokolejné bez závor),
  • tři přejezdová zařízení mají zpracovanou vazbu na staniční zabezpečovací zařízení, další tři jsou na širé trati,
  • na dvoukolejné trati je nainstalováno napínané kolejové vedení.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice