Nedostavěná D8 komplikuje dopravu zejména v Lovosicích
Rubrika: 2010
Nedostavěný poslední úsek dálnice D8 stále komplikuje dopravu zejména v Lovosicích. Kvůli objížďce staveniště na kraji města a uzavření stávajícího nájezdu se tvoří mnohdy dlouhé fronty zejména kamionů. Na nedokončenou dálnici stále poukazují lidé i starostové obcí podél přetížených objízdných tras. Přetížená je nejen silnice I/8 z Lovosic na Teplice ale i silnice I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem. V posledních měsících se na ní stalo několik smrtelných nehod, poslední toto pondělí.
Komplikace působí přetížené silnice v okolí Lovosic i místním firmám. České středohoří je posledním místem mezi Prahou a Drážďany, kde dálnice D8 není dostavěna. Dobudování posledního úseku bylo zahájeno na sklonku roku 2007, původní termín dokončení byl odhadován na konec letošního roku. Ředitelství silnic a dálnic nemá stále všechna povolení na dostavbu úseku, dokončení dálnice se tak očekává pravděpodobně až v roce 2012.
ŘSD viní ze zdržení některé ekology. Některým se nelíbí zásahy do přírody v místech Chráněné krajinné oblasti České středohoří. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů, proto podávají proti stavbě různé žaloby, ŘSD jich v této souvislosti eviduje 14. Vydání některých povolení tak závisí i na rozhodování soudů.
Stavba posledního úseku dálnice D8 je rozdělena na několik částí. Z celkové délky 16,4 kilometru má vydané stavební povolení 12,8 kilometru, tedy necelé čtyři pětiny. V současné době se uskutečňuje stavební řízení na další 1,75 kilometru. Úseky stavby, které mají stavební povolení, se realizují podle časového harmonogramu a budou dokončeny do původně plánovaného termínu v prosinci letošního roku. Pokud nebudou do té doby vydána zbylá stavební povolení, bude nutné stavbu s velkými náklady zakonzervovat. "Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na stovky tisíc korun. Zatím ale nikdo netuší, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena. Konečné náklady na zakonzervování tak můžou dosáhnout v řádech milionů korun,“ řekl mluvčí společnosti Metrostav František Polák.
V souvislosti s dostavbou D8 svolal Ústecký kraj na středu jednání, kde by mělo ŘSD informovat přestavitele Ústeckého kraje a starosty obcí v okolí stavby o aktuálním stavu, problémech stavby a výhledu do budoucna. Mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková ČTK řekla, že se od ŘSD očekává nejaktuálnější odhad termínu dokončení celé stavby.
Na posledním úseku dálnice D8 budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Náklady na výstavbu budou asi 11,7 miliardy korun. Stavbu realizuje sdružení firem, kde dominují společnosti Eurovia a Metrostav.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.