KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    „Navrhli jsme mnohé úspory, které by měly naše stavby ‚zlevnit‘,“ rozhovor s Ing. Petrem Čížkem

„Navrhli jsme mnohé úspory, které by měly naše stavby ‚zlevnit‘,“ rozhovor s Ing. Petrem Čížkem

Publikováno: 24.9.2010
Rubrika: 2010

říká Ing. Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic a jednatel společnosti SWIETELSKY stavební, s. r. o. v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE.

Jak byste zhodnotil současné změny v naší republice, které souvisejí s potřebou úspor v oblasti výstavby dopravní infrastruktury?
Co se děje v této době, není pro mne nic překvapivého. Že budou chybět peníze na financování dopravní infrastruktury, je známo od konce roku 2009, kdy byl schválen rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2010. Už tehdy bylo jasné, že jsou příjmy SFDI nadhodnoceny, tudíž bude ve státním rozpočtu chybět minimálně 2,5 miliardy.

V letošním roce je problém prohloubený tím, že poklesl rozpočet SFDI oproti letům minulým, zejména oproti rekordnímu roku 2009. Ovšem není to v podstatě nic, co by mělo nás, silniční stavitele, zaskočit.

Je pravda, že se šetřit musí, avšak je otázkou, zda nejvíce ušetříme právě na investicích do dopravní infrastruktury. Protože z mého pohledu je právě tato oblast důležitá k „rozpumpování“ hospodářství republiky. Měli bychom se více inspirovat v sousedních zemích. Mám na mysli konkrétně Německo, které do dopravní infrastruktury investovalo v nedávné době finanční prostředky zejména proto, aby se národní hospodářství rozjelo. A dnes vidíme, jak se ekonomika Německa posunuje a dostává z krize. Obdobný program vyhlásil a chce prosadit i americký prezident Obama v objemu až 50 miliard dolarů. My naopak za nimi zatím silně pokulháváme.

Jak tyto změny podle Vás, z pohledu předsedy Sdružení pro výstavbu silnic, zasáhnou stavební společnosti?
Je otázka, jak dalece se změny a úspory budou promítat do každodenního života firem. Investor má samozřejmě právo zastavit nebo zrušit stavbu. To jsou věci, na které smlouvy pamatují. Naší povinností je pak zabránit tomu, aby docházelo ke škodám. Znamená to, že jsme povinni stavbu zabezpečit takovým způsobem, aby se v budoucnu dala obnovit. Zakonzervovat stavbu znamená hlídat ji a udržovat tak, aby nedocházelo k trvalým škodám. Co vše to přesně znamená, je ovšem věcí jednání firem, které jsou zastavením stavby postiženy, s Ředitelstvím silnic a dálnic – když hovoříme konkrétně o silničním stavitelství. Pokud se stavby opravdu zastaví a nebude se na nich vyvíjet žádná stavební činnost, může to ve svých důsledcích znamenat i omezování nebo snižování počtu pracovníků ve stavebních firmách.

Existuje podle Vás i jiná cesta z krize?
Je to poněkud složité, abych z pozice jednatele stavební firmy objektivně mluvil o věcech, které se mne a mých kolegů téměř osobně dotýkají… Ale samozřejmě podle mne existuje cesta. Jak jsem už zdůrazňoval na začátku našeho rozhovoru, vidím ji právě v podpoře rozvoje dopravní infrastruktury a ve svém důsledku i celého hospodářství. Jelikož jsem optimista, jsem přesvědčen, že si další pokračování výstavby vyžádají nejen ekonomické podmínky, které v naší republice jsou, ale předpokládám, že i jednotlivé kraje a města mají zájem na rozvoji ekonomiky. Samozřejmě krize nutí všechny účastníky výstavby stavět hospodárněji, než se dělo v minulých letech. Jako představitelé stavebních firem jsme ministra dopravy JUDr. Víta Bártu upozornili na věci, které jsou z našeho současného pohledu v rámci výstavby dopravní infrastruktury zbytné. Jsou to doprovodné objekty, které přímo nesouvisejí s vlastní stavbou, jako podružné nebo souběžné místní komunikace, cyklistické stezky, protihlukové zdi v místech, kde jsou úplně zbytečné a tak podobně. Domnívám se ovšem, že ani nám jako stavební firmě nepřísluší tyto věci nějakým způsobem hodnotit. Je to vždy otázkou investora a podmínek, jaké mu česká legislativa dává. Například pokud v sousedním Rakousku vznikne požadavek realizovat něco, co přímo nesouvisí se stavbou, musí si žadatel své přání zaplatit ze svého.

Takže by se měly současně provést i změny v legislativě.
Ano, určitě, souvisí to i například s tolikrát kritizovanými výkupy pozemků v České republice, jejichž cena se stanovuje podle toho, k čemu v budoucnu mají sloužit. A to je rozdíl s přístupem v zahraničí, kde se vykupuje za původní bonitu. Další nezbytné řešení, alespoň pro začátek, vidím v nutnosti zřízení státní expertizy projektů s cílem snížení nákladů u jednotlivých staveb, která by objektivně dokázala posoudit jednak technické parametry a jednak úspornost – tedy právě ty zbytné věci, které do projektu nepatří.

Jak škrty dopravních staveb zasáhly konkrétně společnost SWIETELSKY stavební?
Rozestavěné stavby, které ministerstvo dopravy zastavilo, se nás přímo netýkají. Ovšem, ve spolupráci s investorem jsme navrhli mnohé úspory, které by měly naše stavby „zlevnit“. V tuto chvíli se jedná pouze o několik staveb, kde jsme členy sdružení. Konkrétně se jedná o: R6 Nové Sedlo – Jenišov, R6 Sokolov – Tisová, R4 Mirotice – Třebkov, I/27 Třemošná – přeložka. Celý proces projednávání úspor není ukončen, čekáme na jeho konkrétní výsledky.

Rozhodující je pro nás nyní zejména stavba propojení dopravních okruhů Českých Budějovic. V zájmu města České Budějovice jsme totiž jako budějovická firma přistoupili na to, že budeme v letošním roce stavět v podstatě na dluh. Peníze, které na výstavbu od ŘSD máme, totiž nepostačují, a tudíž jsme se s ŘSD i s městem České Budějovice, které také částečně stavbu financuje, dohodli, že stavba bude pokračovat, i když peníze na ni nejsou. A že nám bude zaplaceno až v roce 2011 z nového rozpočtu. Nyní jsme na tom tak, že stavba je před dokončením a my nemáme jistotu, jestli v roce 2011 peníze vůbec budou. Zatím se nám z ŘSD nedostalo odpovědi. Musím říci, že pokud se dozvíme, že peníze připravené nebudou, tak budeme velmi váhat s uvedením stavby do provozu. Nemáme totiž žádné záruky, a proto stavba zřejmě dostavěna nebude. V tomto případě je postupováno v souladu se smlouvami, ale financování je rozvolněno do několika let. Firmy byly zvyklé, když stát neměl peníze, stavbu postavit a počkat, až stát zaplatí. A stejně tak jsme si to představovali i při této stavbě, ale teď bohužel nevíme, zda stát bude vůbec schopen své přísliby dodržet. Pro Vaši informaci se jedná o nevyjasněných 240 milionů korun.

A nemohly by být právě stavby na dluh řešením z krize?
Dne 3. srpna jsme byli pozváni k panu ministrovi dopravy JUDr. Vítu Bártovi, který nám dopředu přes média vzkázal, že od nás očekává slevy na stavbách a vstřícný přístup k financování
staveb. To jsme pochopili jako poskytování dodavatelských úvěrů. Prověřovali jsme tedy naše možnosti a kontaktovali své banky, protože v dnešní době je velmi složité získávat úvěry na provoz. Byli jsme popravdě trochu překvapeni, že nakonec pan ministr na základě doporučení svých poradců jednoznačně dodavatelské úvěry odmítl. Takže v tuto chvíli není tato možnost ministerstvem dopravy akceptována.

Ještě chvíli zůstaneme u krize ve stavebnictví. Čekají Vás nějaká úsporná opatření jako propouštění pracovníků, omezování výstavby atp.?
Tady vždy záleží na dobré spolupráci všech účastníků výstavby, aby si rozuměl investor se zhotovitelem i s projektantem a samozřejmě myslíme i na to, že v budoucnu nebude dostatek zakázek a máme v rámci SWIETELSKY stavební připravená jistá opatření. K 1. dubnu letošního roku jsme provedli reorganizaci, která zprůhlednila naši organizační strukturu.

Pro firmu naší velikosti je důležitá každá stavba. Snažíme se proto, abychom uspokojili potřeby každého investora – obecního úřadu, města i malé firmy. Dále jsme připravili změnu uvnitř firmy v tom smyslu, že chceme na platech postihovat ty naše organizační jednotky, které se dostanou do ztráty a budou mít problémy se zakázkou. Snažíme se to zatím řešit takto, abychom nemuseli propouštět. Všem organizačním jednotkám, a to se týká i centrály podniku, pokud jsou ve ztrátě, se mzdy nevyplácejí v plné výši. Tyto takzvaně „ušetřené“ finanční prostředky deponujeme na zvláštní účty. Pokud se nám závěr roku podaří tak, jak jsme plánovali, budou peníze zase zpětně vyplaceny.

Přemýšlíte také o možnostech stavět v zahraničí?
Tím, že jsme součástí velkého evropského stavebního koncernu, nám přísluší působení v České republice a neuvažujeme tedy, ani není naším úkolem, působit na zahraničním trhu. Výjimku tvoří sportovní stavby na Slovensku, kde máme dceřinou společnost.

Nezabýváte se rovněž myšlenkou věnovat se ve větší míře jiné oblasti, než jsou dopravní stavby?
Naše firma je univerzální stavební firmou, provozujeme i pozemní stavitelství. A rozšiřujeme i další obory, velmi významnou složku tvoří již zmíněné sportovní stavby. Snažíme se využívat všechny příležitosti, které na trhu jsou. Je znát, že se ekonomická situace v České republice vyvíjí. V roce 2009 investoři v pozemním stavitelství téměř nepoptávali stavební práce, developeři přestali rozvíjet své projekty a naše divize pozemního stavitelství proti roku 2008 cítila pokles poptávky téměř o 40 %. V té době, v roce 2009, ovšem ještě krize nedolehla na silniční stavitelství, kde jsme zaznamenali nárůsty zakázek, zato v letošním roce se to vyvíjí přesně opačně. Pozemní stavitelství již nabírá dech, takže v divizi pozemního stavitelství naší společnosti v tuto chvíli dochází k nárůstu zakázek, ale silniční a železniční stavitelství cítí pokles. Proto jsme rádi, že naše firma není orientována jednostranně, že stojíme na více nohou a jsme schopni si navzájem ve fungování firmy pomoci.

Vyplatí se podle Vás zastavování nebo rušení staveb?
Osobně jsem přesvědčen, že přerušení staveb a jejich zastavování je až tím opravdu posledním, nejkrajnějším řešením a rozhodně to k ekonomice jednotlivých staveb nepřispívá. Domnívám se, že společnými silami by jistě bylo možné najít i jiná řešení, než přímo „natvrdo“ stavby zastavovat. Možnosti kupříkladu spočívají v rozvolnění financování jednotlivých staveb a v poskytnutí dodavatelských úvěrů a podobně. Vše je věcí společného jednání na bázi investor – zhotovitel.

Můžete jmenovat příklady staveb společnosti SWIETELSKY stavební, které máte nyní v realizaci?
V pozemním stavitelství v tuto chvíli realizujeme zajímavé projekty v jižních Čechách, v Praze i v západních Čechách. Stavíme Administrativní budovu Rivergardens na Rohanském nábřeží v Praze, Bytový dům Za Perlou v Českých Budějovicích nebo Obchodní centrum Hluboká nad Vltavou. Z dopravních jsou naše významné stavby právě silnice I/34 propojení dopravních okruhů v Českých Budějovicích, stavba II/217 Silniční obchvat Hranice – Ebmath a v západních Čechách již citované stavby na rychlostní silnici R6.

V minulosti, v rámci divize pozemního stavitelství, jsme se pokoušeli i o vlastní developerské projekty. S jedním jsme začali, byl poměrně úspěšný, byla to výstavba v Horoušanech u Prahy. Nemůžeme se na trhu samozřejmě rovnat zaběhnutým developerům – jsme stavební firmou, která vyhledává projekty a investory a snaží se svoji práci nabízet.

Současná doba nepřeje novým dopravním stavbám…
Ano, rozhodující investor, Ředitelství silnic a dálnic, již více než rok nevypisuje žádné větší projekty. To má dopad i na chování firem, které se snaží hledat, stejně jako my, investory všude, kde je to možné. V dopravním stavitelství jsou pro nás klíčovým investorem kraje, které mají ve správě silnice 2. a 3. tříd, a dále všechna města a obce, jež také mají vlastní rozpočty a pečují o místní komunikace. Jde především o opravy, udržovací a obnovovací koberce na stávajících komunikacích.

Dokážete odhadnout situaci v příštím roce a v dalších letech ve výstavbě dopravní infrastruktury v České republice?
Jsem optimista a nevěřím tomu, že by krize měla pokračovat i v dalších letech. Myslím si, že si česká ekonomika, ale i občané ČR vynutí, aby se s výstavbou dopravní infrastruktury pokračovalo, a aby se také, pokud se bude investovat, ve větší míře opravovalo a udržovalo. Stavět se musí za každého režimu. Myslím si, že ten tlak určitě od podnikatelů i od regionů bude. Podívejme se na situaci, která je v jižních Čechách, kdy se posledních několik let stále mluví o dobudování dálnice D3. Podnikatelé, kteří v jižních Čechách působí, potřebují pro svou ekonomiku funkční dopravní propojení jednak na sever na Prahu a jednak na jih do Rakouska. Tedy dopravní trasy v takovém stavu, aby transport netrval několik nepříjemných hodin, a nestálo se ve frontách.

Jak reagují členové Sdružení pro výstavbu silnic na současné změny?
Situace, která se nyní vytvořila, je pro firmy nová, musí se naučit v ní chovat a dokázat se daným podmínkám přizpůsobit. Nehodnotíme, zda situace je dobrá či špatná. Situace je prostě taková a my se podle toho zařizujeme. Rozhodně však nynější stav v silničním stavitelství za poslední roky nepamatuji. Myslím si ale, že nám všem prospěje, pokud najdeme společnou řeč a nebudeme se chovat jako soupeři či protivníci, nýbrž jako partneři, kteří mají společný úkol a cíl – stavět pozemní komunikace. Nestavíme totiž silnice sami pro sebe ale proto, aby v této zemi fungovala ekonomika a abychom uspokojili potřebu všech, kteří komunikace potřebují. Jde o nalezení společné řeči všech, kterých se to týká – počínaje akademickou půdou, investory, zejména ŘSD a dále SFDI, ministerstva dopravy, průmyslu a dalších. Důležité je, abychom dokázali komunikovat, protože každý problém se dá vyřešit, pokud jsou lidé ochotni společně jednat a být připraveni nacházet kompromisy.

Je zcela evidentní, že mezi zhotoviteli vznikne ostrý boj o zakázku. A je to dobře, firmy nemohou žít stále jen v nadbytku. Musí se čas od času trochu „provětrat“ – to je jedině ku prospěchu. Teprve pak, díky neustálému zdokonalování, hledání úspor a co nejnižších nákladů, dokážou přežít a fungovat i v těžké době krize.

We proposed various savings which should make our construction “cheaper“
Interview with Ing. Petr Čížek, Chairman of the Road Contractors Association and Executive Manager of SWIETELSKY stavební s. r. o.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Stavba I/34 – propojení dopravních okruhů České Budějovice (Foto: SWIETELSKY stavební s. r. o.)Stavba I/34 – propojení dopravních okruhů České Budějovice (Foto: SWIETELSKY stavební s. r. o.)Ing. Petr Čížek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (124x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (32x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (26x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice