KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Nasákavost asfaltových pásů pro izolaci betonových mostovek v České republice v roce 2015 – 2016

Nasákavost asfaltových pásů pro izolaci betonových mostovek v České republice v roce 2015 – 2016

Publikováno: 27.11.2016
Rubrika: Zajímavosti

Článek se zabývá problematikou hmotnostní nasákavosti asfaltových pásů (AP). Navazuje na článek uveřejněný v čísle 1/2014 [1]. Zjišťuje max. nasákavost jednotlivých AP a porovnává dvě platné metodiky, které se používají pro zjištění nasákavosti asfaltových izolačních pásů používaných pro izolaci mostovek [2], a to z hlediska experimentálního měření pro jednotlivé vzorky.

ÚVOD

Voda v kapalném a plynném skupenství v izolačním systému mostovky může být zdrojem poruchy a následného poškození celého souvrství. Důsledkem jsou např. boule na vozovce, které se objeví až na obrusné vrstvě vozovky (obr. 1).

Tento příspěvek se tedy zabývá porovnáním dvou metodik, které zjišťují hmotnostní nasákavost u AP. Dále porovnává nasákavost AP vyrobených v roce 2015 s výsledky nasákavosti, která byla měřena v roce 2012 – 13 [1].

METODIKA A MATERIÁL

Pro testování bylo vybráno celkem 12 AP, které se používají pro jednovrstvé aplikace na izolaci betonových mostovek. Jedná se o asfaltové pásy, které jsou schválené Ředitelstvím silnic a dálnic. Přehled AP je dostupný ze stránek ŘSD [7].

Základní charakteristiky pro zkoušku nasákavosti jsou popsány v tabulce 2. Všechny AP měly nosnou vložku impregnovánu asfaltovou hmotou.

Předmětem porovnání jsou dvě zkoušky. Jedná se o zkoušky nasákavost vodou po 28 dnech dle ČSN 736242:2010 [3], ČSN EN 14223 [5] a nasákavost po 30 dnech dle ČSN 736242:1995[4], ČSN 503602 [6].

Tabulka 1 – Kvalitativní požadavky na asfaltové izolační pásy dle [3], [4], [5], [6].

Název poždavku Rozměr Hodnota Zkušební metoda Platnost
Nasákavost vodou po 28 dnech při 23+3°C % max. 1,5

ČSN 736242:2010
ČSN EN 14223

Ano
Nasákavost vodou po 30 dnech při 20+2°C % max. 2,5

ČSN 736242:1995
ČSN 50 3602

Ne

Tabulka 2 – Vybrané charakteristiky zkušebních vzorků.
Legenda: HP – hrubozrnný posyp, JP – jemnozrnný posyp, 
N – úprava povrchu geotextilií o plošné hmotnosti cca 20g/m2, PES – polyesterové rouno. Zdroj: [vlastní].

Charakteristika zk. vzorku /označení vzorku A B C D E F G H I J K L
úprava horního povrchu HP HP HP JP N N HP HP JP JP JP JP
nosná vložka materiál PES PES PES PES PES PES PES PES PES PES PES PES
plošná hmotnost (g/m2) 250 280 230 250 280 280 250 250 280 250 250 250

Nasákavost vodou po 30 dnech
Nasákavost se stanovuje dle zkušebního postupu dle ČSN 503602 [6]. Pro zjištění nasákavosti se zkušební těleso ponoří na 24 hodin do vodní lázně o teplotě 20 ±2 °C. Pro zkoušku se používají 3 zkušební tělesa o rozměru 100 × 100 mm. Před vložením do vodní lázně se jemným otřením zbaví volného posypu a uváží se s přesností 0,01 g. Po 24 h se vzorky z lázně vyjmou a osuší mezi filtračními papíry (80 – 100 g/m2) tak, aby nebyly na povrchu lesklé mokré skvrny, a ponechají se mezi filtračními papíry. Zkušební tělesa musí být zváženy do 8 min. po vyjmutí z vodní lázně při teplotě vzduchu 20 ±2°C a relativní vlhkosti 65 ±5 % (viz obr. 2).

Nasákavost asfaltových pásů se vyjadřuje jako procenta a to jako poměr rozdílu hmotnosti zkušebního tělesa po ponoření do vody – hmotnost zkušebního tělesa před ponořením do vody ku hmotnosti zkušebního tělesa před ponořením do vody. Poměr rozdílu hmotností k hmotnosti zkušebního tělesa před ponořením do vody vyjádřený v procentech je nasákavost AP. Výsledek zkoušky je průměrnou aritmetickou hodnotou třech jednotlivých hodnot. Výsledek je zaokrouhlen na 0,1.

Nasákavost vodou po 28 dnech
Nasákavost se stanovuje dle zkušebního postupu dle ČSN EN 14223 [5]. Pro zjištění nasákavosti se zkušební těleso ponoří na 28 dní ±4 h do vodní lázně o teplotě 23 ±3 °C. Zjistí se hmotnost před ponořením a po jejich jejich vyjmutí z vody. Pro zkoušku se používá 5 zkušebních těles o rozměru 200 × 200 mm. Před zvážením se ze zkušebních těles musí odstranit veškerý volný posyp a suší se po dobu 24 h ±30 min při teplotě (50 ±3) °C. Poté se temperují po dobu 1 h ±5 min při teplotě (23 ±3) °C a relativní vlhkosti (50 ±5) %. Po vyjmutí z vodní lázně se zkušební tělesa suší na vzduchu po dobu 5 h ±5 min při teplotě (23 ±3) °C a relativní vlhkosti (50 ±5) % (viz obr. 3). Po uplynutí této doby se vzorky zváží.

Nasákavost asfaltových pásů se vyjadřuje jako procenta a to jako poměr rozdílu hmotnosti zkušebního tělesa po ponoření do vody – hmotnost zkušebního tělesa před ponořením do vody ku hmotnosti zkušebního tělesa před ponořením do vody. Poměr rozdílu hmotností k hmotnosti zkušebního tělesa před ponořením do vody vyjádřený v procentech je nasákavost AP. Výsledek zkoušky je průměrnou aritmetickou hodnotou pěti jednotlivých hodnot.

VÝSLEDKY ZKOUŠEK

Nasákavost vodou po 30 dnech
AP dosáhly hodnot hmotnostní nasákavosti od 0,76 do 2,65 % (viz graf 1). Hodnotu nasákavosti ovlivňuje především povrchová úprava pásů a typ nosné vložky.

Pásy s hrubozrnným posypem dosáhly nasákavosti 1,28 – 2,65 % s průměrnou hodnotou 1,99 %. Pásy s jemnozrnným posypem dosáhly nasákavosti 0,76 do 1,47 % s průměrnou hodnotou 1,03. AP s geotextilií na horním povrchu dosáhl nasákavosti 1,39 %.

Nasákavost vodou po 28 dnech
AP dosáhly hodnot hmotnostní nasákavosti od 0,22 % do 0,74 % (viz graf 1). Pásy s hrubozrnným posypem dosáhly nasákavosti 0,28 – 0,63 % s průměrnou hodnotou 0,42 %. Pásy s jemnozrnným posypem dosáhly nasákavosti 0,22 % s průměrnou hodnotou 0,4 %. AP s geotextilií na horním povrchu dosáhl nasákavosti 1,3 %.

DISKUZE

Na základě výsledků lze konstatovat, že AP jsou málo nasákavé a s výjimkou jednoho splňují požadavky normy. Všechny vzorky měly hmotnostní nasákavost nižší, než je max. nasákavost 1,5 % dle [3] a 2,5 % dle [5]. O nasákavosti rozhoduje povrchová úprava a nosná vložka, která je na hraně zkušebního tělesa volně přístupná. Jaká je nasákavost nosné vložky, je ovlivněno typem, plošnou hmotností nosné vložky, typem a stupněm impregnace. V případě AP pro izolaci mostovek se používá asfaltová hmota modifikovaná polymery nebo oxidovaný asfalt.

Dle výsledků dle [1] a na základě [7] měly dosáhnout vzorky po 28 dnech dle [5] dosáhnout nižší nasákavosti než po 30 dnech dle [3] což se potvrdilo. Největší nasákavosti měly dosáhnout AP s hrubozrnným posypem, což se potvrdilo pouze u zkoušky po 30 dnech dle [3]. V případě zkoušky po 28 dnech dle [5] prokázaly nejvyšší nasákavost AP bez posypu.

AP s hrubozrnným posypem. Celkem 5 vzorků AP. Tyto AP vykázaly nejvyšší nasákavost. Diferenci ve výsledcích mezi zkouškami dle [3] a [5] je možné přisoudit rozdílným ošetřením zkušebních těles před vlastním vážením po provedení zkoušky. V případě [6] kdy jsou zkušební tělesa pouze osušena filtračním papírem, tak aby nebyly mokré plochy, a zvážena do 5 minut od vyjmutí z vodní lázně zůstává v posypu AP větší zbytková voda, než u zkoušky dle [5], kdy mají zkušební tělesa možnost po dobu 5 h vysychat při teplotě 23 ±3 °C. Zkušební tělesa a především hrubozrnný posyp jsou tak lépe vysušena.

AP s jemnozrnným posypem. Celkem 5 vzorků. Tyto vzorky dosáhly v obou metodikách nejnižší nasákavosti. Posyp u vzorků byl dobře zalisován a osušení filtračním papírem do suchého stavu bylo velmi dobře proveditelné na rozdíl od hrubozrnného posypu. 

AP bez posypu. Celkem 2 vzorky. AP s horní úpravou povrchu v podobě geotextilie E, F měly u metodiky [5] jednu z nejvyšších nasákavostí. Zde je možné konstatovat, že vysušení geotextilie pomocí filtračního papíru je efektivnější, než volné vysychání na vzduchu, které ukazuje procentuální porovnání obou metodik pro jednotlivé pásy, tab. 4 a celkový přehled v tab. 5.

V porovnání s výsledky měřenými v roce 2012 – 13 [1] byla nasákavost u současně platné normy [5] u pásů s hrubozrnným posypem o 0,18 % nižší, u pásů s jemnozrnným posypem a bez posypu jsou výsledky stejné.

Tabulka 4 – Vyhodnocení měření nasákavosti

Norma ČSN 736242
/číslo vzorku

normový
požadavek

A B C D E F G H I J K L
úprava horního povrchu HP HP HP JP N N HP HP JP JP JP JP

% vyjádření změřené nasákavosti
dle EN 14223 k ČSN 503602

60 24 23 22 28 39 47 23 15 33 25 36 29

Tabulka 5 – Vyhodnocení měření pro nasákavost. Střední hodnota % vyjádření změřené nasákavosti dle EN 14223 ku ČSN 503602

Bez vlivu povrchové úpravy Jemný posyp Hrubý posyp
43 30 21

ZÁVĚR

Z hlediska současně platné normy [5] byly splněny požadavky na maximální hodnoty. Přestože bylo dosaženo pro obě metody u většiny vzorků rozdílných hodnot, výsledky obou metod pro jednotlivé vzorky byly co do pořadí jednotlivých vzorků nasákavosti téměř srovnatelné. Porovnání experimentálních výsledků dále ukazuje, jak zásadně je ovlivněna nasákavost přípravou zkušebních těles před vlastním měřením po expozici ve vodní lázni a vlivu povrchové úpravy AP na nasákavost. Osušení vzorků pomocí filtračního papíru je faktor, který může zásadně ovlivnit celkový výsledek. Zkušební postup, který používá volné vyschnutí, je tak objektivnější.

POUŽITĚ ZDROJE:
[1] PLACHÝ, J. Nasákavost asfaltových izolačních pásů pro izolaci betonových mostovek. Silnice a železnice. 1/2014 str. 122–124, ISSN 1801-822X.
[2] ČSN EN 14695:2010. Hydroizolační pásy a fólie – Asfaltové pásy pro hydroizolaci betonových mostovek a ostatních pojížděných betonových ploch – Definice a charakteristiky. Praha: Ústav pro technickou normalizaci, metrologii a zkušebnictví. 2010-05-01. Třídící znak 727605.
[3] ČSN 736242:2010. Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací. Praha: Ústav pro technickou normalizaci, metrologii a zkušebnictví. 2010-04-01. Třídící znak 736242.
[4] ČSN 736242:1995. Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací. Praha: Český normalizační institut. 1995-03-01. Třídící znak 736242.
[5] ČSN EN 14223 :2006 Hydroizolační pásy a fólie – Hydroizolace betonových mostovek a ostatních pojížděných betonových ploch – Stanovení nasákavosti. 1. vyd. Praha: Český normalizační institut, 2006-07-01. Třídící znak 727677.
[6] ČSN 503602:1967. Zkoušení krytinových a isolačních materiálů v rolích. Praha: Český normalizační institut. 2010-02-22. Třídící znak 503602.
[7] http://pjpk.cz/Izolacni_%20systemy_2016.pdf.

The Absorbability of the Asphalt Strips Insulating the Concrete Bridge Decks in the Czech Republic between 2015 – 2016
The article is focused on the mass absorbability of asphalt strips. It is based on the article included in the issue no. 1/2014 [1] and attempts to identify the maximum absorbability of the asphalt strips, comparing two valid methodologies that have been used to determine the absorbability of insulation strips used for insulating bridge decks [2] – from the perspective of experimental measurements for each sample.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Obr. 1 – Boule pod odfrézovanou ochrannou a obrusnou vrstvou vozovkyObr. 2 – Vzorek asfaltového pásu vložený mezi filtrační papírObr. 3 – Temperování vzorků asfaltových pásů v sušárněGraf 1 – Výsledky zkoušky nasákavost po 28 dnech dle [3] a po 30 dnech dle [5] pro příslušné vzorky. Zdroj: vlastní.Ilustrační foto

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (182x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (114x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (99x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice