Nádraží v Ostravě-Svinově stavbou roku moravskoslezského kraje
Rubrika: Aktuality
Před několika dny převzal Jan Ing. Navrátil, ředitel divize Stavitelství Ostrava OHL ŽS, a.s. hlavní cenu za Stavbu roku 2007 Moravskoslezského kraje v kategorii Stavby občanské vybavenosti. Obdržel ji za rekonstrukci železniční stanice Ostrava-Svinov a přednádraží. Jedná se již o druhé ocenění této stavby, protože již získala i cenu Stavba roku města Ostravy.
Historická výpravní budova byla postavena již v roce 1845 a je evidována jako kulturní památka. V 70. letech 19. století byla symetricky rozšířena a v roce 1895 k ní byl připojen nový patrový objekt. V té době byl architektonický a urbanistický celek v neobarokním slohu součástí tzv. Ferdinandovy dráhy Vídeň - Krakov. Bohužel při další rekonstrukci v letech 1979 - 1982 byly díky necitlivým zásahům znehodnoceny cenné historické prvky, jako např. bohatá štuková výzdoba, historická okna a dveře. V roce 1997 objekt zasáhly rozsáhlé povodně, které poškodily suterén a první nadzemní podlaží až do výše jednoho metru. Stavba byla značně poškozena a narušena byla také její statika., která již dříve utrpěla v důsledku poddolování.
Nádraží v Ostravě-Svinově
V rámci přestavby byl objekt nádraží staticky stabilizován a historická výpravní budova získala zpět svou neobarokní podobu. Protože rekonstrukce probíhala za plného provozu, bylo nutné připravit v jedné části objektu kompletní zázemí pro nádražní provoz včetně nových datových sítí, elektroinstalace, zabezpečovacího zařízení apod. Komplikovaná byla zejména stabilizace stavby vzhledem k velmi složitým geotechnickým a hydrogeologickým podmínkám, kdy hladina spodní vody dosahovala až k úrovni stávajícího terénu. Nezbytnou podmínkou proto byla instalace nové kvalitní hydroizolace, která odolá tlaku vodního sloupce až 1,9 m. Odčerpáváním byla postupně snížena hladina spodní vody a ve vnitřním půdorysu objektu byl vybudován drenážní systém s čerpacími studnami. Navíc byla budova zajištěna spínacími táhly na úrovni jednotlivých podlaží. Teprve po devět měsíců trvající sanaci objektu mohla začít vlastní rekonstrukce.
Vedle zajištění bezpečnosti a funkčnosti budovy byla rekonstrukce prováděna s ohledem na co nejširší zachování původních prvků objektu. Budova proto získala repliky historicky cenné fasády, vnitřní štukové výzdoby, oken, dveří a dalších interiérových prvků. Protože předpokládanou přepravní kapacitu až 1600 osob za hodinu nebylo možné zvládnout v původních prostorách, byl navržen nový objekt odbavovací haly. Dominantními architektonickými prvky moderní budovy jsou mimořádně štíhlé sloupy a strukturální opláštění s bezrámovým zasklením. Před novou odbavovací halou vyrostly dva vzájemně propojené bazény s vodotrysky o celkové ploše 205 m2. Působivý zážitek z vodotrysků s celkem 40 tryskami umocňuje jejich barevné osvětlení.
Stavba byla financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a z rozpočtu statutárního města Ostravy. Celkové náklady bez DPH činily 265 mil. v případě nádražní budovy, 290 mil. bylo vynaloženo na rekonstrukci přednádraží. Projektantem byla akciová společnost Moravia Consult Olomouc a zhotovitelem OHL ŽS, a.s., závod Pozemní stavitelství, divize Stavitelství Ostrava.