KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Nádraží v Ostravě-Svinově stavbou roku moravskoslezského kraje

Nádraží v Ostravě-Svinově stavbou roku moravskoslezského kraje

Publikováno: 5.7.2008, Aktualizováno: 21.11.2008 23:45
Rubrika: Aktuality

Před několika dny převzal Jan Ing. Navrátil, ředitel divize Stavitelství Ostrava OHL ŽS, a.s. hlavní cenu za Stavbu roku 2007 Moravskoslezského kraje v kategorii Stavby občanské vybavenosti. Obdržel ji za rekonstrukci železniční stanice Ostrava-Svinov a přednádraží. Jedná se již o druhé ocenění této stavby, protože již získala i cenu Stavba roku města Ostravy.

Historická výpravní budova byla postavena již v roce 1845 a je evidována jako kulturní památka. V 70. letech 19. století byla symetricky rozšířena a v roce 1895 k ní byl připojen nový patrový objekt. V té době byl architektonický a urbanistický celek v neobarokním slohu součástí tzv. Ferdinandovy dráhy Vídeň - Krakov. Bohužel při další rekonstrukci v letech 1979 - 1982 byly díky necitlivým zásahům znehodnoceny cenné historické prvky, jako např. bohatá štuková výzdoba, historická okna a dveře. V roce 1997 objekt zasáhly rozsáhlé povodně, které poškodily suterén a první nadzemní podlaží až do výše jednoho metru. Stavba byla značně poškozena a narušena byla také její statika., která již dříve utrpěla v důsledku poddolování.


Nádraží v Ostravě-Svinově

V rámci přestavby byl objekt nádraží staticky stabilizován a historická výpravní budova získala zpět svou neobarokní podobu. Protože rekonstrukce probíhala za plného provozu, bylo nutné připravit v jedné části objektu kompletní zázemí pro nádražní provoz včetně nových datových sítí, elektroinstalace, zabezpečovacího zařízení apod. Komplikovaná byla zejména stabilizace stavby vzhledem k velmi složitým geotechnickým a hydrogeologickým podmínkám, kdy hladina spodní vody dosahovala až k úrovni stávajícího terénu. Nezbytnou podmínkou proto byla instalace nové kvalitní hydroizolace, která odolá tlaku vodního sloupce až 1,9 m. Odčerpáváním byla postupně snížena hladina spodní vody a ve vnitřním půdorysu objektu byl vybudován drenážní systém s čerpacími studnami. Navíc byla budova zajištěna spínacími táhly na úrovni jednotlivých podlaží. Teprve po devět měsíců trvající sanaci objektu mohla začít vlastní rekonstrukce.

Vedle zajištění bezpečnosti a funkčnosti budovy byla rekonstrukce prováděna s ohledem na co nejširší zachování původních prvků objektu. Budova proto získala repliky historicky cenné fasády, vnitřní štukové výzdoby, oken, dveří a dalších interiérových prvků. Protože předpokládanou přepravní kapacitu až 1600 osob za hodinu nebylo možné zvládnout v původních prostorách, byl navržen nový objekt odbavovací haly. Dominantními architektonickými prvky moderní budovy jsou mimořádně štíhlé sloupy a strukturální opláštění s bezrámovým zasklením. Před novou odbavovací halou vyrostly dva vzájemně propojené bazény s vodotrysky o celkové ploše 205 m2. Působivý zážitek z vodotrysků s celkem 40 tryskami umocňuje jejich barevné osvětlení.

Stavba byla financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a z rozpočtu statutárního města Ostravy. Celkové náklady bez DPH činily 265 mil. v případě nádražní budovy, 290 mil. bylo vynaloženo na rekonstrukci přednádraží. Projektantem byla akciová společnost Moravia Consult Olomouc a zhotovitelem OHL ŽS, a.s., závod Pozemní stavitelství, divize Stavitelství Ostrava.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (66x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (61x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (49x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice